|
|
|
|---|---|
|
Igår var jag och besiktigade min E61 520D -08 och allt var frid och fröjd enda tills besiktningsmannen körde runt byggnaden och då han kom tillbaka var det total failure på samtliga elektroniska delar såsom ABS, servo, airbags, DTC, nivåreglering mm.. Jag resonerade med honom en del då jag var lika förvånad som han själv eftersom detta ALDRIG hänt tidigare då bilen varit i min ägo (ca 4 månader). Vi åkte en liten sväng i hopp om att problemet skulle fixa sig, men icke, så han gav mig en 2:a eftersom ABS-lampen varnade. Sjukt besviken och irriterade rullade jag därifrån med tankar kring vad detta skulle kosta mig vid ett besök hos BMW. Servon funkade ju inte vilket kände jag direkt, och insåg att så måste nog vara för övriga säkerhetssytem också - obehaglig känsla. Men, efter cirka 500 meter slockande alla lampor, fast jag kändeatt servon inte var tillbaka, så jag stannade, stängde av motorn. Startade den på nytt och bilen hade "själv-läkt" sig. Rullade tillbaka till besiktningen och besiktningsmannen kom ut och kollade och skrev ut ett nytt dokument där bilen var godkänd. Så nu till frågan; hur F-N kunde detta inträffa? och finns det risk att det händer igen? Min teori är denna: för cirka 3 månader sedan byttes högtalare ut samt att ett slutsteg installerades. I samband med detta kopplades batteriet loss - antar jag. (Jag var själv inte med när jobbet utfördes av Backes Ljud). Jag fick inga felmeddelande efter detta, men i samband med att Besiktningen kopplade in sin OBC-sladd blev det nån form av spänningsfall som fick elektroniken att balla ur... Vad tro ni??? | |
| Dåligt batteri, dålig jord eller kass generator kanske? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Batteriövervakningssystemet stänger av system automatiskt när spänningsnivån sjunker för lågt för att bilen ska ha kräm kvar att starta på. Du bör nog se över ditt batteri och laddat det ordentligt med extren laddare nått dygn, för klarade det inte av att klara sig utan laddning genom besiktningen så är det nog på sista versen, så fort spänningen sjunker under 12,3 volt ska batteriet laddas minst 10 timmar enligt BMW verkstadsdokumentation ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.