AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
584

svag + småtickande i låg-mellanregistret

E-mark
När jag ger gas från c.a 1800-3200 varv
hör man ett svagt försök till knackande.
Hörs endast med fönstret nervevat.
Motorn drar inte riktigt bra i detta intervall heller.
Motorn kan nästan försluka sig lite, dvs det går bättre om man lättar lite på gasen.
Sedan över 3200 varv skjuter det iväg. Vid högre varvtal skjuter det till ytterliggare.
Detta är en 525i -93 med vanos tror jag (uttagen Maj -93).
Har provat en kompis 525iT -94. Denna drar jämnare tycker jag. Denna kan dock vara chiptrimmad. Boxen har varit öppnad.
Någon med liknande erfarenheter?
Hur kan jag kolla Vanosen?.
Innan detta bilköp testade jag 2 st 525:or, en 93:a o en 94:a. 94:an accelererade också i effektsteg, men inte 93:an (inte så tydligt i alla fall)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tror det kan vara lite tickande på dessa bilar original, pga av hydrauliska lyftare. Även det där med accelerationen kan nog skilja ganska mycket, försök hitta en kurva på det någonstans så kan du ju jämföra. Annars kanske det är fel på insprutningen eller något. Du kan också åka in till en BMW verkstad och köra ett diagnostik program, då ser dem om allt är som det ska.
E-mark
Tack för ditt svar per-j82
Jag tror inte att det är något större fel på den
den går bra för övrigt, dricker mellan 0,78-0,88 l/mil sommartid. Avgasvärden på besiktningen var OK.
Får man trevligare och jämnare acceleration med ev. chiptrim? Måste man tanka blyfri 98 efter chiptrim?
Någon med erfarenheter.
Bilen går bättre om man kört den ordentligt(låtit den varva ut någon gång). Jag kör nog lite gubbigt ibland.
Bilen är svår att köra halvhårt med.
Antingen kör man lugnt eller så går det så det upplevs pinsamt i omgivningen. något mellanting är svårt att hitta.
Upplever ni det likadant med era 525:or?
Kanske ännu mer utan Vanos?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har haft ett trimchip i min bil under knappt ett år. Man märker skillnad, det drar bättre genom hela registret (observera att det inte handlar om några aha-upplevelser) och varvtalsstoppet flyttades till någonstans efter 7300varv, mer ville jag inte prova och jag nådde aldrig stoppet. Det är liksom ingen mening att tokvarva om man inte tvunget ska göra en bra 0-100km/h då man slipper lägga i trean och tjänar några tiondelar. Motorn upplevde jag gå lite jämnare, under acceleration så försvann äldre BMWs karakäristiska etappliknande drag genom varvtalsskalan. Bränsleförbrukningen sjönk också något med chip, kanske 0.03-0.04dl/mil. Nu verkar det som om jag nog kör lite "värre" än du E-mark då jag oftast ligger strax under litern i snitt, samt att min icke-Vanos säkert drar mer soppa än din, därför kan ju bränslebesparingen med chip skilja våra bilar emellan. Dock blev tomgången ojämn till förbannelse, den var så ojämn att hela bilen sattes i gungning, värst vid kall och halvvarm motor. Vidare klarade inte mitt trimchip lambda-värdet på besiktningen så detta tillsammans med den ojämna tomgången gjorde att jag reklamerade mitt trimchip och fick pengarna tillbaka. Det var köpt hos BSR.
Vad jag förstått är det många som är nöjda med Qvarnis chip för endast 1500kr monterat och klart. Länk
BMW rekommenderar blyfri 98 och så gör även trimchipparna för att få motorn att prestera så bra som möjligt. Det du förlorar i kr vid pumpen får du nog igen med lite lägre bränsleförbrukning.
Tickandet i motorn kan bero på lyftarna, kör du på tunn olja så kan du prova med högre viskositet. Tror att Vanos-systemet också kan framkalla ett tickande ljud. Men beror det på lyftarna och bara tickar lite grann så är det absolut inget farligt. Du kan testa om det är lyftarna genom att varva motorn stillaståendes, försvinner tickandet när du varvar (=högre oljetryck) så är det lyftarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.