AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.473

Hög co-hc trots ny katt, lambda

318i touring -97

Hej, har bytt katalysator och lamdasond men får fortfarande för höga värden,
CO 3,4 (0,5) och HC 137 (100) på tomgång. Endast på tomgång alltså.

Bilen går också ryckigt ibland, bromsar av sig själv då och då, skakar kraftigt (ibland) när man stänger av motorn, samt ibland trögstartad. I övrigt välservad med täta oljebyten och nyligen bytta tändstift.
Vad är felet/felen? Tror ni "allt" hör ihop med för höga värden osv? Så att säga...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du gjort någon felkodsavläsning?

Kan vara många fel, allt från trasiga kam- och vevaxelgivare, trasig LMM (sportluftfilter?), tjuvluft (kolla så inte gummibälgarna är trasiga!), läckage i avgassystemet innan lambdasond etc.

Vilka stift sitter monterade nu?
Hur ser de ut? ("läs" stiftens utseende och se om de indikerar något problem på en eller flera cylindrar).

När byttes bränslefilter senast?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag hade enkelt problem vid senaste besiktning som jag också skrivit om tidigare. Katten blev inte tillräckligt varm. Motortemp var normal men katten på cabben sitter så långt bak och exponerad för snöslaskstänk så det var inte varm nog. Fick anmärkning vid besiktning, körde en runda i en halvtimme på 2an och 3an i villområdet vid besiktningen och sedan ombesiktning utan anmärkning.
På e36 cab sitter katten väldigt långt bak i avgaskedjan och blir inte tillräckligt varm alls lika snabbt som motorn kommer upp i temp så varmkör ordentligt.
Annars vet jag inte bättre än de andra ovan.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Det ska göras en felkodsavläsning snart, men har inte gjort det ännu.
NGK stift. Inget sportluftsfilter, allt orginal (utom stiften...).
Det där med att varmköra har jag gjort, tankat etanol, varmkört men ne.

Tror att den drar tjuvluft, en slang har spruckit och ska byta den. Men tror inte det kan ställa till och göra så att bilen går så jäkla dåligt ibland. Det lustiga är att jag har vart på två olika bilverkstäder som alla har "löst" problemet med för häga co,hc värden. Alla "mätte 0,0 och nu är det bara åka och besikta"! Jo tjena!

jag återkommer efter felkodsavläsning och byte av slang.
Ang stiften, de ser ut som vanligt, svarta i botten, gråa, smutsiga i övrigt.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Har du kollat din pcv-ventil? Den hör till vevhusventilationen och har en tendens att gå sönder när bilen blivit äldre. Är den trasig så påverkas motorns egenskaper negativt. Här finns ventilen som pos 1 [LÄNK].

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.