|
|
|
|---|---|
| Har problem med en icke fungerande tempmätare. Bytte givaren då nålen går i botten om jag jordar ena stiftet i kontakten till givaren men det hjälpte inte. Har nu ohm-mätt i kontakten och det ena stiftet visar på avbrott och det andra mäter ca 0,5 ohm (samma som ger utslag mot jord) borde inte det andra stiftet gå mot jord? tempmätaren finns inte med i min Bently servicebok så jag vet inte riktigt vart kabeln tar vägen. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det brukar finnas två givare, en går till Motronic och en går till instrumenthuset. Den som går till Motronic är två-polig medans den som går till instrumenthuset är en-polig. Se nedanstående bilder, det är den bruna som går till instrumenthuset. Länk Länk Vad denna bruna en-stift givare gör är att variera motståndet mot jord (den ska via motorn vara jordad). Från sensorn går bara en brun/lila kabel till C191/4 (stift 4 på kontakt 191) och sedan vidare till S101 (splice 101) och sen till C101/4 och slutligen in i instrumenthuset (via C1/26). C191 är mindre rund 7-polig kontakt (ska sitta på vänstersidan av motorn långt ner) C101 är den 20-poliga motorkontakten (sitter precis vid säkringsboxen) Om du mäter resistansen mellan givarens enda stift och lämplig jord (tex jordkabeln mellan motor och chassi) när motorn är kall och när motorn är driftsvarm bör du se två olika värden på motståndet. Nu har jag nog inte exakt vilka värden det bör ju vara en PTC sensor, dvs motståndet ökar när temperaturen ökar. För du har ju redan provat att jorda stiftet som sitter i kabelkontakten, och då gick ju temperaturnålen mot minimum - eller hur? Då kan jag inte se något annat än att givaren inte fungerar korrekt. |
| Det förklarar saken. Min bil har en 525 motor och den har en 2-polig svart givare till tempmätaren, även kontakten har två stift. Jag får försöka jorda det stiftet som inte går till instrumentet och se om det fungerar. | |
Jaha, du har M20B25 med tillhörande motorkablage från en E34 525i! Ja, då ska det vara två stift på givaren och två ledare i kabeln från kontakten - en brun och en brun/violett. Sensorn verkar förlita sig på jord genom den bruna kabeln (som i en E34 går till instrumentklustret och jordar sig därifrån). Om du jordar ena stiftet på sensorn till jord och det andra stiftet fungerar som signal som vanligt kanske det fungerar. Jag vet inte om sensorn i en E34 M20B25 är en NTC eller PTC sensor samt dess motstånd vid olika temperaturer. Om inte det fungerar kanske man har tur att en sensor från en E30 M20B20/M20B25 passar i samma hål, så man bara byter sensor helt enkelt. |
| Ska prova att jorda den bruna kabeln vid tillfälle. Stort tack för hjälpen. | |
|
Bumpar och lånar denna tråd lite. Har samma problem som trådskaparen med en död tempmätare. Övertagit en e30 325 utan historik som hade detta problem när jag fick den. Kollat i instrumentet och lödning samt skruv som ska ge tempmätaren jord är på plats samt åtdragen. Bytt ut den bruna enpoliga givaren mot en ny [URL=Länk Samt provat att jorda den bruna kontakten enl tips i bentley manualen. Mätaren slår då i botten men bara på det ena stiftet. Det som inte har kontakt med det enda stiftet i givaren. Från kontakten går två sladdar en brun/gul och en brun/lila [URL=Länk Det är den brungula som skickar mätaren i botten om den jordas och den brun/lila som har kontakt med tempgivaren. Har väldigt lite meck erfarenhet men verkar det inte konstigt med två sladdar från en enpolig kontakt? Är tacksam för tips på fler saker jag kan kolla/försöka med innan jag lämnar det till någon med mer kunskap! |
|
Har fixat till länkarna (man ska bara klistra in www-adressen rakt upp och ner utan några URL eller IMG taggar). Du hade bytt ut den bruna en-poliga givaren mot en ny Länk Och den bruna kontakten med två sladdar Länk Är inte helt ovanligt att man lämnar vissa kablar oanvända för att kunna ha ett kablage som kan täcka in flera olika konfigurationer. Enligt elschemat så ska det vara två kablar, en brun och en brun/violett. Den bruna ska vara kopplat direkt till jorden. Den brun/violetta ska vara kopplad till instrumentklustret. Har tyvärr väldigt svårt att se färgerna och kablarna på bilden. Det är mest brunt och gult lite överallt. Men tittar man på bilden med kontakten/kablarna så tycker jag att kabeln/stiftet till HÖGER i bild är i kontakt med stiftet i givaren. Om du mäter kontinuitet mellan kabeln/stiftet till VÄNSTER i bild och valfri jordpunkt på bilen - vad får du då? Tror inte det finns särskilt många givare, men var eller vilken givare köpte du? Ska även se hur det ser ut på min M30, eller min M20 323i som borde vara väldigt lik din motor. |
Tog mig en snabbtitt på gamla foton på min M20B25 och givarens kontakt ser precis ut som den nya givaren som du har köpt - så där är det nog inga problem. Insåg dock att jag inte kan direkt jämföra med min M30B35 eller M20B23. M30B35 har en två-polig sensor och M20B23 är byggd före 09/85 och har den gamla typen av sensor med bara ett enda stift (ingen kontakt utan bara ett stift rakt upp). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.