AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.342

Sprängd M54 motor (530iT -01)

BM
5
BMW_MH
525i Lifestyle Edition -03
Köpte en fin 530i Touring i juli för transporter med släp (saknar drag på min 525:a) som dock rullat över 25.000 men hade en tidigare ägare och luckfri servicebok. Motorn spann fantastiskt faktiskt och allt verkade frid och fröjd fram till en sen kväll, efter en knapp vecka i min ägo...

Mitt på motorvägen hördes ett dovt "poff", och snabbt därefter ett mer kraftfullt "klonk", oljelampan tändes och medan jag fumlade efter tändningsnyckeln så hann elektroniklampan tändas och motorn somnade sakta in. Fortfarande rullandes i 110 satt jag som ett fågetecken och rullade in till kanten med koppling nedtryckt.
Ingen oljelukt, inget missljud, ingen förvarning alls! "Skar den? Nej, den nöp ju inte..." Många frågor hade jag iaf.

Bärgning till närmsta BMW verkstad och taxi till hotell var mina ofrivilliga val. Dagen efter ringde verkstaden och meddelade domen; vevstaken på ettan hade skjutit hål i sidan på blocket på båda sidor... stora så att man kunde sticka in hela handen i motorn!

Jag har läst tidigare på forumet att M5 och M3:or råkat ut för liknande men aldrig en std 530 med fläckfri service historik. Trodde M54 tålde normal användning!

Någon teori på vad som kan hänt från någon? Liknande erfarenheter?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gissningsvis har du fått in vatten eller olja i en cylinder som inte går att komprimera vilket gör att den knäcker vevstaken istället. En M62 som förmodligen hade en lite läckande toppackning sköt vevstaken genom blocket kort efter start som exempel. Eller också nått annat som orsakat stopp i en cylinder svårt att svara på utan att riva isär.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte jättevanligt. Brukar hända i samband med att vevhusventilationen fryser ihop, men det är ju inte riktigt säsong. Som Hasso säger, vatten eller olja som hastigt har rusat in i en cylinder. Tråkigt, men det finns ju utbytesmotorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.