|
|
|
|---|---|
| Hejsan. Tycker min 320d automat drar mer diesel än jag trodde den skulle göra. Ligger väl på ca 0,65 blandat med kanske 80% landsvägskörning. Stadskörning tycker jag verka gå uppåt 0,8 och detta vid väldigt lugn körning. Är det mycket skillnad i förbrukning mellan manuell och automat? Dessutom så felar färddatorn endel, förra tankningen stod datorn på 0,57 och det korekta var 0.63! Kam man göra nånting åt detta? | |
|
Välkommen till forumet! Vilken modell (Årsmodell)? Sedan/Touring? Däck? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Första årsmodellen (-01) av 320d Automat och Touring ska enligt BMW dra 0,71 l/milen Sedanen snäppet mindre. Jag undrar som ErikW - Årsmodell, Sedan/Touring, Däck ??? |
|
| Ursäkta mig. Bilen är en 320da sedan 2008. Däcken är 255/40-17 bak och 225/45-17 fram. | |
| 0,65 är helt normal förbrukning för den bilen med dom däcken, vilket iofs är ganska lågt. Vad hade du förväntat dig? | |
| jag vet inte riktigt vad jag väntat mig, på landsväg är det ju helt ok, men trodde inte det skulle stiga så våldsamt vid lite mer stadskörning. Min opel vectra 2.0 bensinare jag hade innan tog ju inte mer i stadskörning. | |
|
Har den nån större ekonomisk betydelse för dig om bilen drar 0,55 eller 0,65? 1dl = 1,30 sek! Jag har förståelse om du kör taxi, men inte annars...... Istället kanske du skulle börja tänka på dom riktigt stora kostnaderna. (Värdeminskning, service, försäkring, däck mm.) |
|
|
Min 320d -08 manuell låg och pendlade på 0,61-0,62 vid blandad körning med original hjulen och utan AC. Nu under sommaren, med AC inkopplat och 245-18" hjul ligger den på 0,65. Visst det är nästan 10% mer än vad tillverkaren säger men det får anses vara inom marginalerna. |
|
| En del av förklaringen ligger på däcken. Min 318d -09 körde jag på 0,45 (verklig förbrukning), då mest motorväg. Däremot med sommardäck 225 RFT så steg det direkt nästan 1 dl/mil. | |
| Ok, ne det spelar ju inte nån större roll kostnadsmässigt så. Det jag funderar på är att jag kanske likaväl kunde köpt en 330d istället:) | |
|
men carlsson då har du nog samma steg upp där mot vad tillverkaren säger :) Tycker dock ändå att det låter ganska mycket. Körde mina föräldrars 520D m-sport -09 touring med automat 200mil förra sommaren och jämförde färddatorn med antal liter på tankkvittot och antal mil åkta per tank och jag hamnade då på 0,55(på kvittot) och 0,54(på färddatorn) detta var genom Norge upp och nerför berg hela tiden, dock aldrig nå högre farter än 90-100 Tittar man på färddatorn nu när bilen går enbart blandad körning så står den på 0,65. så kanske 0,67 i verkligheten. På bilen så sitter det original nå 18" tror de heter M-135 245 breda däck bak och fram RTF |
|
|
Min 335d kör jag på 0,75 mellan tankningarna. Kör man endast landsväg kommer jag lätt ner mot 0,55, och högfartskörning på autobahn resulterade i 0,8! Då har jag >330hk i min bil. Men i stan vill den ha närmare 1,0. |
|
|
Min -09 320da Touring dricker Har M-paket med 225 fram och 255 bak. 0,66 i stan i Stockholm om jag kör normalt. 0,6 på landsväg/motorväg med farthållare på 120 och acc på. Med släp så stiger förbrukningen till 0.89-0,95L/mil i 90-100km/t på landsväg/motorväg, dock inte över litern. släpet är ett mindre täckt variant totalvikt ca 750kg Nu har jag fortfarande RFT däcken på vilket blir till att kasta omgående när de börjar bli slitna och bilen har bara rulllat 2300 mil, så den behöver nog lite fler mil innan den släpper lite. Bilen drar faktiskt mindre med icke RFT dubbade vinterdäcken (michelin). //Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.