AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.668

Lämpligt pris på en importerade 330dA xDrive -08?

Sida 1 av 2
Verdi
Har varit och kollat på denna.

Länk

Bilpriser.se säger "Privatpris 201 300 - 213 500 kr" men man får med schyssta 18" M-fälgar, navi pro, helskinn, panorama osv som man inte kan välja när priset ska räknas ut.
Trevlig spec, men frågan är hur mycket du är beredd att betala extra för panoramalucka, navi pro och 18-tummare? Om du tycker det är värt 15kkr extra är det rätt för dig men jag tror att det mesta utom skinnet inte ger så mycket mervärde den dagen du skall sälja.

Du bör kolla upp om det är en 08 eller 07, förbrukningen gick ned lite på 08:an pga efficient dynamics med grejer som bromskraftsåtervinning mm. Inte så stor skillnad i realiteten men på skatteinbetalningen syns skillnaden desto mer, om nu importbilar har samma skatteklassning som svensksålda bilar.

Om jag i dagsläget skulle köpa en begagnad E9X skulle jag försöka få med så mycket lull-lull som möjligt så bilen sticker ut lite den dagen du skall sälja.

Vet inte hur mycket du kör men en 330dXA inte är någon sparbössa, utan ett val för den medvetne :-) Dyr försäkring, hög skatt och räkna med en verklig förbrukning på 0,8-0,9L/mil - minst.

Har en vän som kör 330dAT M-sport 2009 med nya motorn och han ligger på ca 0,85L/mil blandad körning. Ganska frisk körning mestadels men trots allt ingen snålvarg.
Verdi
Tycker du motsäger dig själv. Först säger du att lull-lullet inte ger så mycket mervärde, sen säger du att man ska ha så mycket lull-lull som möjligt den dagen man ska sälja. ;-)

Det var en 2008:a. CO2 193g/km. 2007:orna ligger på 218g/km
Årsskatt, kr: 4891:-
Färddatorn stod på 0.76l/mil och jag tror inte han hade myglat med det. Vet inte hur han körde dock. Tror han hade pendlat Danderyd-Norrtälje rätt mycket. Han sa att den drog 0.70 ungefär vid pendling.

Klart att den drar mer än min 320d manuell som ligger 2 dl per mil lägre. Men det får man ta.

Jag ska ändå inte köra så mycket så förbrukningen spelar mindre roll. Prioriterar automat och 4WD. Dessutom mycket trevligt med minne i förarstolen då min fru är nästan 3 dm kortare än mig. :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag sålde en likadan vagn (minus sportstol & metallic) för 230', i juni iår.
Tyckte att den var väldigt slö för att ha 231hk, samt att den drog relativt mycket bränsle.
mvh
Marin
Verdi
Sportstolar (absolut måste), metallic, samt en extra uppsättning däck är ju lätt värt 5000:- så det låter ju bra.

Tyckte det var rätt bra drag i den vid provkörningen. Kändes väl ungefär lika snabb som min chippade 320d även om det är svårt att jämföra automat med manuell. Såklart ingen 335:a men med ett litet chip från bluefin* så får man 280hk och det borde ju räcka. :)

* Tror man får en bra rabatt från bluefin om man redan har handenheten och har avinstallerat chippet från den tidigare bilen.
Påstår inte att du får igen pengarna för utrustningen, bara att den blir mycket lättare att sälja en vettigt utrustad bil av förra modellen när den nya modellen kommer om ett år.

Jag tycker det är synd att bilen i tråden saknar M-sportpaketet, något som jag tror gör denna bil lite mer svårsåld då den riktar in sig mot en mycket mindre kundkrets jmf med instegsmodellerna. Dessutom är det en importbil, inget konstigt i sig men det skrämmer troligen ytterligare en del köpare.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om man ser bort ifrån att den saknar M-sport (som inte gör så mkt på en X-drive, då den inte blir sänkt med M-paket ändå), så tycker jag det är en mycket fin spec. Sportstolar i skinn samt sportratt + navi är en tillräckligt fin spec om du frågar mig. ;-)
Verdi
Fått pris på försäkring via originalförsäkring. 9500:- utan hyrbilstillägg. 10 000:- ink hyrbilsstillägg. Har hemförsäkring via if också så det blev lite billigare. Höll på få en chock först då han sa 13 000:- nånting.

Ska gå med i BMW Club Schweden också och få 10% rabatt. Kommer ned under 9000:- då och det får väl vara ok även om det såklart är dyrt.

För skojs skull testade jag att halvförsäkra en ny 320dA. Det skulle gå på 6000:-. Har tyvärr en lättare dikeskörning på mitt samvete förra sommaren...
Verdi
Då så. Fick den för 225'.

Hoppas det blir bra. :) Har ringt runt och kollat historiken någorlunda och det som står i hans papper verkar stämma. BMW Danderyd var snälla och kollade det de kunde se om bilens historik i Tyskland också, och sen den kommit till Sverige har det inte heller hänt nåt konstigt med bilen.

I korta drag så är det en tysk arkitekt som haft den som firmabil och sen en 50+ läkare i Danderyd som haft den på sitt vårdföretag. Aldrig trimmad såvitt den svenske ägaren visste. (men det ska vi väl ändra på så småningom. :))

Blev lite av en budgetlösning. Känns rätt skönt ändå. Var så sjukt nära att beställa en sprillans F11 520dA för 500'+... :) Tycker det här känns som mer bil för pengarna. Särskilt nu när jag inte pendlar längre.
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Det är lite lustigt dock att så många importerade BMW bilar från Tyskland ofta har ägts av doktorer, psykologer och liknande - gärna 50+ :) Det finns nog tyska doktorer som kör som vildar likväl som det finns tyska bordellägare som kör väldigt lungt och fint.
Verdi
Nu var ju jag till Danderyd och hälsade på den 53-årige läkaren personligen i hans villa igår kväll. Så han finns ju iaf. Annars håller jag med om att det är lite lustigt ibland. Och det behöver ju inte säga nåt om skicket på bilen heller.

Har egentligen bara hans ord och några tyska dokument på vem den förste ägaren var. Har dock ingen anledning att inte tro på honom. Han hade ju dessutom brukat bilen i 2 år och nästan 5000 mil utan problem. (kollade med BMW Danderyd idag)

Är bara importen skött på ett bra sätt (dvs ej av skum vimpelhandlare från Malmö/Örebro/Köping) så anser jag att en tysk bil är minst lika bra som en svensk. :)
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Satan vilken dyr försäkring betalar inte ens i närheten av 9000:- för min 335! Jag har garvat åt alla offerter jag fått från BMW orginalförsäkringar på både min 335 och min 328 så dom kanske har nått emot oss uppsalabor;) Kolla upp det om det inte är för sent...

Verdi
Vad betalar du då? Och vad har du för bolag?

Det är absolut inte för sent. Men jag fick 17000:- av Gjensidige och min bankkontakt fick fram 13000:- via Vestas. Tror inte det är så lätt att hitta billigare. En kille på compricer skulle kolla åt mig och maila om han hittade billigare än 9500:-.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
9000kr/år har jag på både Turbon och Q7an (hel per st).. Jag brukar knappa in på Compricer, sedan jag ringer jag de 3 billigaste och spelar ut dem mot varandra.. Hamnade då ca 2000kr billigare på Turbon jämfört med samma bolag via Compricer.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag kom riktigt billigt undan i år på 335an, 6800:-/år helförsäkring hos T-H 1000mil, född 82 och bor mitt i stan:) LF och T-H har alltid varit billigast så jag har bytt mellan dom flera gånger sedan jag köpte den. Rekordet är en diff på nästan 10.000kr till IF orginal.
Även min 328 va svindyr att ha hos IF men kommer inte ihåg siffrorna.

Verdi
Jag får väl ringa runt lite och kolla vad jag kan få. Kanske kan komma ner i 8000? Det som talar till min nackdel är ju att jag hade en liten olycka ifjol sommar, att jag ska ha 2000 mil per år och att bilen är en import.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min 335d kostar 6000/år i helförsäkring hos LF.
225k är ett bra pris för den bilen, tycker jag. Grattis!
Verdi
Och då sålde jag min 320d för 175'.

Smidigt smidigt. Bilpriser sa 171'-182' för min så egentligen borde jag kanske fått 5' till. Men snabb och smidig affär och en riktigt trevlig gubbe som köpte gjorde att jag nappade. :)
Verdi
Hämtade bilen. Fick den för 223'. Sjukt nöjd än så länge.

330dAT xDrive -08
Sparkling graphite
Automat
Navi pro
18" M-sportfälgar
Komfortöppning
Panorama
Dakotasvart skinn
Elstol med minne
Automatisk avbländning för inner och ytterspeglar
Helljusautomatik
Adaptiv farthållare
Adaptiva kurvljus
Bluetooth

Plus en massa annat på tyska som jag inte förstår. Ska kolla upp det i helgen. :)

Givetvis ACC, sportstolar, sportratt och annat "standard". :)

Känns som typ allt utom M-sportpaket och dragkrok.
Verdi
Glömde:

PDC fram och bak (och det syns var hindren är på skärmen, men det kanske är std på alla med navi?)

Den enda nackdelen än så länge är att den drar ca 2 dl mer per mil. Men det visste jag ju om.

Var jäkligt nöjd med min gamla men det här känns faktiskt som en helt annan bil. Känns som att den ligger "tyngre" på vägen. Dels har den väl inte M-sportchassit och dels är det väl 4wd.

Skicket är fantastiskt. Inte ett märke på M-fälgarna och den ser i princip helt ny ut både in och utvändigt. Skinnet är helt utan slitage och lacken är som ny.

Han jag köpte den av hade dessutom varit schysst nog att köpa nya kartor för 2011. Dessutom var den nyrekondad och förvarad under kapell i väntan på försäljning. Fick med sjukt mycket papper och pricken över i var ett extra batteri till nycklarna. :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det låter som en toppen bil! Grattis.

Skit i bränsleförbrukningen det är fickpengar i jämnförelse till vad det annars kostar att ha bil. Dessutom har du två cylindra mer som ska ha mat ;-)

PDC syns alltid på bilar med idrive ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.