AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.120

Automatproblem E91 330dA?

Verdi
Var som sagt och provkörde en E91 330dA ikväll och vid ett tillfälle var växlingen lite ojämn. Killen som hade bilen sa att det blev så ibland när den var kall.

Vad kan det vara? Bilen var en 2008:a som gått 8000 mil. Servad vid drygt 6000 mil.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du borde kört lite längre och gasat ut på E18 en liten bit så att allt blev varmt (15-20 minuter), om lådan fortfarande rycker då eller eventuellt blir sämre så skulle jag ha avstått köp.

Du får helt enkelt be om en till längre provkörning... Om du köper den så prova att göra ett enkelt deloljebyte på automaten med korrekt olja - det borde hjälpa.

Mvh
To
4
Toddbertuzzi
328i Cab -98
528iA Tourig -99
330Xd -07
Har nyss köpt en 330xd aut. Jag tycker att den borde växla tidigare med tanke på det vrid som motorn har vid låga vartal. Vid 50 ligger den och varvar ca 1500 rpm, när den enkelt skulle klara att puttra på 1000 rpm.

Finns någon tabell över växlingstidpunkt som modellen har?

Går det programmera om lådan?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är klart att den kan ligga på 1000rpm vid 50, det är bara att peta i 5:an "manuellt". Men det är inte optimalt ur körbarhetssynpunkt.

Mvh/ Niclas
Kanske vill lådan undvika "rampen" Länk mellan 1000-1500v/min? Det skiljer en hel del i effekt/moment mellan dessa varvtal.

mvh/ Anders
To
4
Toddbertuzzi
328i Cab -98
528iA Tourig -99
330Xd -07
Tack för infon Anders!

Läser man kurvan, så verkar momentet i allt väsentligt komma igång vid 1500 rpm, vilket inte är den känsla som jag fått när jag kört. Jämför med min svärfars Golf 2,0 d aut som växlar väldigt snabbt till en högre växel.

Att tvinga in lådan på en högre växel är ju möjligt, men den vill ändå växla tillbaka. Antagligen för att den är mappad för att gå på en lägre växel.

Är alla automatlådor adaptiva nuförtiden? (lär den sig att jag är en försiktig gubbe som gärna kör på låga varv? :-)

//Lelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.