|
|
|
|---|---|
|
Ja, det kan vara den vanligaste frågan för nybörjare till sin bil. Vad ska man ha för olja i sin bil?? Som rubriken lyder så undrar man ju förstås vad ja ska ha för olja i alpinan... Jag har frågat mig runt lite grann och endel säger att de ska va "5w50" andra säger att det går lika bra med "15w50". Gick in till en mekverkstad och de sa "5w40". Finns det någon som verkligen vet vad det ska vara för nånting i den? Det är alltså en alpina b6 2.8 -93 inte allt för vanlig modell i Sverige. Så det är svårt att hitta några uppgifter på ex google. Åk före du! Jag väntar där borta :) | |
|
Slå en signal till Jarls, de borde ha koll =) Länk |
|
|
I min fd E36 B6a stod det att det skulle vara Castrol Edge om jag inte minns galet. Min gamla: Länk verkar tyvärr vara skrotad. Synd. |
|
|
Hej, Grattis till bilvalet :-) Vilken olja du ska välja beror nog lite på när och hur du kör. Med en 5W-40 är du säkert "hemma" men kör du lite aktivare kanske en 5w-50 är att föredra. Har du den som sommarbil(vilket jag hoppas) kan du nog köra med intervallet 10w-50 (eller 10w-60 även om det kanske inte behövs). Det första talet med "w" efter anger oljans vinter- (eller kall-) egenskaper och det sista talet anger oljans värmeegenskaper. Högt tal betyder hög temperatur. Var också noggrann med oljans klassning och väljer du en som är BMW Longlife- godkänd kan du nog sova lungt. mvh Fredrik |
|
|
Var till slut in på Burlin motor här i Skellefteå och följde deras rekomenderingar. Så det slutade med att det blev Castrol Edge (0w-30). Tunn som piss :) Blir att byta olja efter man har ställt ut den på "Ume gatbilar". Första gången man ställer ut nånting. Blir säkert riktigt trevligt. Räknar dock inte med något pris men bara för en kul grej :) //Åk före du! Jag väntar där borta :) |
|
|
Alpina_btk: För mig lite överraskande att de valde en 0w-30 olja för en 93a. Men din bil/motor är kanske i ett väldigt gott skick? Håll koll på oljeförbrukningen. Händer att vissa bmw motorer dricker en del med tunn olja, vissa kan även låta/slamra något mer. För bensinförbrukningen brukar det dock vara bra med tunn olja, även på vintern. |
|
|
Ja, behåll 0W-30 oljan över vintern. Mvh |
|
|
Min b3 går på 10W-60 som är till M-bilar men orig är det 0-30 men den drack mer då och nu kanske 2l/1500mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.