|
|
|
|---|---|
TwOFour |
Hejsan. Jag har sedan i början av sommaren haft lite problem som inte egentligen påverkat körningen i någon stor skala men det har irriterat mig mycket. Då man inte i första taget bara vill lämna in bilen till BMW verkstaden och säga: "den är seg, trött, ibland hackig och går väldigt ojämnt på tomgången, känns som den drar mer bränsle och är ibland så trött o slut på kraft som om den gick på 5 cylindrar". Undrar jag nu vad ni tror det kan vara? jag är väldigt novis på BMW och bilar i allmänhet. När jag köpte den var den pigg och stark på alla växlar. Nu är det som att jag gasar och först efter 4.5-5000varv så "kommer den". Den kan helt oprovocerat bara "rycka till" när man kör både långsamt och snabbt, men det händer som mest innan motorn blivit varm. Men vill tillägga att det hänt även då. Tomgången är väldigt ojämn, och tidigare då jag startade den så rusade den alltid upp till 2200varv och gick sen ner till 1000 igen(den ska väll inte rusa upp så?). och hölls sig stadigt på typ 800varv. Nu är den nere vid 500-600 varv (varm som kall) och ibland har det hänt att den bara dör. när den står på tomgången. Den dör dock aldrig då man kör, men känns som jag alltid har 2 husvagnar kopplade till bilen och den reagerar dåligt på gasen fast bränsleförbrukningen går upp när jag gasar. slö, trött, reagerar dåligt, ingen "respons" vid gas. Försökt läsa lite på forumet vad som kan vara fel, men hittade ingens problem som var lika som mitt. Haft bilen över 1 år, och varit klockren. Tändstift? några glappa givare? Visst finns det en "choke" som ska slå av då motorn blivit varm? känns lite som att den är på hela tiden och bilen får för mycke soppa, kass förbränning. Mvh Daniel |
| Har du prövat att koppla ifrån luftmassemätaren och kolla om den går bättre då? | |
TwOFour |
Nej jag har inte testat det, läste vidare lite på forumet och läste igenom en massa trådar. LMM ska jag testa koppla ifrån, men exakt vad borde jag få för effekt? Antar att om den är trasig så blir det ingen skillnad, men om den bara är defekt? vad ska hända? Om den funkar som den skall och jag kopplar bort den vad blir effekten så jag vet vad som borde ske och inte? Mvh Daniel |
|
Hej! kontrollera vevhusventilationen! symptomen pekar mot dålig vevhusvent. hör av dig om det löser sig |
|
| Om den går "bättre" urkopplad så har du förmodligen hittat felkällan, om inte så kan det ev vara som kurdoo säger vv | |
TwOFour |
Hej, tack för tipsen. Ska kolla LMM, hoppas bara inte det är den, den verkar svindyr (3000-3500kr). Hittade en liten guide för just VV, verkar lite pyssel. Men hoppas helt klart på att det "Bara" är det isåfall. |
|
TwOfour: Hur gick det med ditt test, hur blev det när du kopplade bort LMM, bättre, sämre, samma ?? Ps: och skall du nu köpa LMM så säg till kan ordna original till bättre pris än du skrev, och köp INTE kina kopia!! du kommer att ångra dig, bättre lägga en 500 hundrig mer men få kvalitet, vet inte om du läst hassos inlägg om just kina LMM, men det är inget att ha om du nu vill ha bilen till att gå som den skall. |
|
|
Blir det bättre vid urkopplad LMM så betyder det inte nödvändigtvis att LMM är dålig, det kan även vara luftläckor som ställer till det. Kolla så att det inte finns några sprickor på de två gummibälgar som sitter efter LMM. Framförallt den nedre spricker lätt i förgreningen. Innan du slänger massor med pengar på en ny LMM kan du ju också prova att rengöra den du har. Till sensorn finns speciell rengöringsspray att köpa och för kontakten till bilens kabelhärva finns det oxidrengöring(spray) och kontaktskydd(spray). Hoppas det ordnar sig! |
|
TwOFour |
Ethel: hejsan, har inte haft tid att testa något förrän idag. Jag öppnade motorhuven och skulle koppla bort LMM. Men innan det såg jag att den del som sitter mellan LMM och själva motorn (gummi delen) var väldigt torr, och hade sprickor, samt ett stort öppet hål. Så antar att den dragit tjuvluft där och helt fuckat upp LMM mätning av luften. jag kopplade då ur LMM iaf för att se om den gick bättre, och det tycker jag att den gjorde, absolut. Men kanske inte "100%" men betydligt bättre. Försökte leta på Mekonomen efter just den "slang-biten" som sitter med två slangklämmor. som är en 90 graders vinkel mellan LMM och motorn. Men kan inte hitta den, någon som vet vad den heter så jag vet vad jag ska söka efter eller fråga efter utan att förklara mig i 20min hos Mekonomen vad jag är ute efter. :) Och måste jag köpa en LMM så lovar jag att återkomma :) ch85ab: Tror det är precis som du säger, var sprickor och drog tjuvluft i den förgrenings slangen mellan LMM och motorn, hoppas att det är det enda som behöver bytas (är rädd för att bilen iaf måste genomgå en vevhusventilations service). |
|
TwOfour: Dom sakerna kan du inte köpa på mekonomen, endast original bmw! kostar inte så mycket kolla bild 3 och 5, och helst byta båda! :-) så har du det på torra sidan ett BRA tag framöver :-)) Länk |
|
TwOFour |
Tackar Ethel, ska fixa det. |
|
Finns även att beställa på schmiedmann.se. Lite billigare än hos BMW-återförsäljaren skulle jag tro, så var det i alla fall till min 518. Göran |
|
TwOFour |
Hej Har beställt den delen idag hos BMW. den gick på 155kr. Min är inte tvådelad som bilden visade Ethel, utan består bara av en krökt del. Han på BMW trodde helt klart att den var orsaken, och de hade en inne så får den i eftermiddag. |
TwOFour |
bälgen är bytt nu, motorn går som en klocka igen. Happy car, happy owner! |
TwOFour |
bälgen var sprucken på 5 ställen, så den drog tjuvluft från 5 kanter. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.