|
|
|
|---|---|
| Har noterat att jag har hårt sittande tjära/asfalt ovanpå ena av mina kromade slutrör. Lite bökigt att komma åt, några tips på hur man får bort det och vilket medel som är mest effektivt? | |
|
Köpte en spray på BMW för just tjära och asfaltsfläckar, funkar kanon. Tidigare har jag kört med fälgtvättmedlet funkar bra det med men som sagt så är det ju svårt att komma åt på ovansidan. Jag kör med en trasa. |
|
| Lacknafta!!!! | |
| Har idag konstaterat att det inte är asfalt eller tjära utan plast från diffusern som droppat ner. När det är kallt så sitter det stenhårt, men efter en tur idag när utblåset var varmt petade jag lite med nageln och då lossnade det en bit. Frågan är nu, vad är säkrast att peta/skrapa med på ett kromat utblås? | |
|
En stekspade i plast torde fungera! Sedan kör du t.ex. Autosol efteråt. /Masten |
|
|
Autosol är mycket effektivt. //Lasse |
|
| Ja, men en kromad yta blir inte lika blank av Autosol kan vara att tänka på om man vill att orginalglansen skall vara kvar. Alldeles för grovt för det. Möjligen om man polerar efter med finare slippastor eller polish. Försök peta/värma bort så mycket som möjligt. Sen kanske det behövs en liten aluplåt eller nåt om det inte ska droppa mer. | |
| Det är konstigt att det bara blivit på ena röret då avstånd och allt är exakt detsamma på bägge sidor. Well well. Får försöka med nån typ av plastskrapa imorgon när det är varmt. Autosol kanske är för grovt ja, har ju Meguiar's metal polish som är grymt bra och torde fungera att efterpolera med kanske. | |
| Låter riktigt varmt för att vara ända vid slutröret tycker jag med. | |
| Ja men hittar ingen annan förklaring faktiskt. Plasten är alldeles frasig precis där det sitter och det lossnade som sagt när det blev varmt. Skumt men nu får man se till att försöka få bort det bara. :) | |
|
Kolla om det röret alltid blir varmare. Ovanligt numer, men varma avgaser brukar vara en otät ventil eller sen tändning. Men troligen mer en tillfällighet kanske. (OT: EN bekant undrade om hans Ferguson-Grålle kokade när han stannade. Det visade sig vara bensinen som kokade p.g.a. att tändningen stod galet så att avgasröret värmde upp tanken :) No smoking...) |
|
| Ska kolla det. Tror vid närmare eftertanke att det sett ut så ända sen jag fick den, det har alltså inte droppat ner något nytt utan det var så när jag köpte bilen. Men jag kan ha fel. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Steg 1 Avfettning Steg 2 Stålull Steg 3 Autosol Funkar inte ovanstående är det nog dags att byta slutrör :P |
|
Räcker gott och väl med en trasa och Autosol. Polera bort det med Autosolen och polera med en polish och lägg ett vax på det. Då blir det även lätt att torka av om det kommer igen. Autosol går till det mesta :) |
|
|
Är det inte så att den ena pipan är "avaktiverad" under ett visst varvtal för att hålla ner ljudnivån ? Pipan som är aktiv hela tiden blir väl då riktigt varm medans den andra inte kommer upp i samma temperaturnivå. Mvh Joachim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.