AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.123

Byte av strålkastar-"glas"

Hej!
Det har skrivits ganska mycket i detta forum om byta av repiga och dåliga strålkastare men jag får inte riktigt kläm på om det överhuvudtaget är möjligt att köpa glasen (plastlinsenrna) separat utan att behöva byta ut hela strålkastare? Det finns ju bara ett artikelnummer för komplett strålkastarsats. Är det någon som lyckats köpa nya glas någonstans? Tacksam för era tips!
MVH

Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Jag vet ej vad du har för bil:

www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=215

/Anderz3
Länk
Ja, det kan vara intressant! Det handlar om en z3 M roadster 2,8 från år 2000.
MVH
//Artimis

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Nej, riktigt så lätt går det inte. "Glaset" är av plast på Z3 och är ihoplimmat med insatsen. Man kan ta isär det, se exempel på denna sida (välj Z3 och Vita framblinkers): Länk

Frågan är sen om du lyckas få fram nya "glas" någonstans ifrån, jag tror det är tveksamt.....

Good luck!
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Jag putsade upp glasen med Autosol på min Z3:a jag hade tidigare.

Blev en märbar förbättring, jag lar ner ca 1 h totalt.

/Anderz3
Länk
Tack för era svar!
Anderz3: Jag var också inne på att putsa men det är ränder som snarare ser ut som sprickor över hela plastlinsen som förmodligen inte går bort. Kan göra ett försök ändå.

Magirus: Det var en mycket bra beskrivning du har på din hemsida. Har du fortfarande kvar några begagnade linser?

När jag såg clipsen på mina lampor trodde jag att det bara var de som höll ihop lins och lamphus med någon sorts gummitätning mellan, hade inte en tanke på att de kunde vara limmade också.

MVH

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Snajdarn och jag är inte samma person. Jag minns inte vad han kallade sig här på forumet, men du kanske kan nå honom via hans hemsida som jag länkade till?

Testa du att polera glasen först, jag har gjort samma sak och med vaxning efteråt blev det väldigt bra!
Magirus: Kan du lite kort beskriva i vilka steg du gjorde putsningen och vilka material du använde? Tack på förhand!
MVH

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Jag använde polermedel från rekonden på mitt jobb, avslutade med lackförsegling. Jag tror autosol skulle fungera bra precis som Anders beskriver, avsluta med att vaxa!
Tack för hjälpen! Jag provar!
MVH

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.