|
|
|
|---|---|
|
Bilen gick som en klocka på kvällen, körde ett par mil och parkerade. Dagen efter startade jag bilen, stog på tomgång en minut och lade i backen. Efter 2 meter hostade den till ett par gånger och tvärdog. Försökte starta igen, då tände den till men sedan är den stendöd. Jag ska läsa av felkoder ikväll men undrar om någon har något tips till dess? Det är inte omöjligt att det har kommit lite vatten i tanken eftersom jag kört utan tanklock pga problem med tankavluftningen. Jag har haft locket på största delen av tiden när den stått still, men den har stått utan under någon regnskur. Ca 40 liter bensin i tanken. ___ Min bil: Länk | |
|
Innan jag läste av felkoder provstartade jag och den gick igång, fast bluddrade ordentligt och dog efter 2 sekunder. Jag kopplade ur LMM och startade. Då gick den bluddrigt i 1 minut och dog för att sedan vara omöjlig att starta igen. Fick en felkod (Carsoft 6.5) på EGS som förbryllar: "Single diagnosis EGS - Status: ERROR Module Info : EGS Version : EGS 7.32 Supplier : Bosch Device Nr. : 1422768 Hardware Nr. : 22 Diagnose index: 20 Bosch Hardware Nr. : 0000000000 Bosch Software Nr. : F29 Production Nr.: 024 Steuergeräte mit verschiedenen CAN STAUS sind am selben bus installiert. Ersetzen Sie die Steuergeräte durch die richtigen Geräte" Google-översättning: "Control units with different CAN JAM are installed on the same bus. Replace the controller through the correct device" Någon idé om vad som kan ha hänt? Det är förresten 20 liter i tanken, inte 40. Om man ska fundera på sugstrålepumpen, alltså... ___ Min bil: Länk |
|
| Vevaxelgivaren kanske? Vet inte om den har med din felkod att göra fast vevaxelgivaren återkommer i den här typen av trådar. | |
|
Det serienumret du hänvisar till är ett reservdelsnummer på styrenheten till växellådan: Länk Jag skulle annars kunna tänka mig att du fått ventilhäng i toppen så alla ventiler är öppna, inte helt ovanligt om man kör korta turer eller starter. Mvh Jonas B. |
|
|
Glömde: EGS - Electronic Automatic Transmission Mvh Jonas B. |
|
|
Har du kollat dig "nya" vevaxelgivare om det är den som gett sig igen.... Mvh Jonas B. |
|
|
Min vevaxelgivare har väl gått kanske 5-6000 mil, och det var BMW original. Jag är inte imponerad om det är den som gett upp igen. Fundering: Där bilen stått är det mycket fåglar som hänger runt, på och under bilarna. Kan någon ha hackat på någon kabel eller kontakt undertill? Under tiden jag körde diagnosen kom två pippis promenerande nedför vindrutan medan en annan hoppade runt på motorn och tog med sig något som såg ut som ett bär eller nåt... Jag nollade i alla fall felkoderna igår. Ikväll ska jag se om den startar och om nya felkoder i så fall dyker upp. När jag provade det igår startade den inte, och inga felkoder genererades. ___ Min bil: Länk |
|
|
Nä, idag tände den inte ens, jag malde på ganska länge. Och inga felkoder genererades under startförsöken. Normal kompression. Sugstrålepumpen är OK gissar jag. Ena givaren säger 12,6L och den andra 9,1. Totalt alltså 21,7L. Så vad gör jag nu då??? ___ Min bil: Länk |
|
|
Kolla säkringen till bensinpumpen. Annars skulle jag gissa på kam eller vevaxelgivare. prosperity is a mindset! |
|
|
Då har jag hittat felet. Strömförsörjningen till bränslepumpen går genom tanknivågivaren. Pluskabeln hade brunnit av vid anslutningskontakten, dock så lite att det knappt syns med blotta ögat. Det här hände ju för ett par år sedan också och då byttes hela givaren av BMW. Kabeln måste ju vara underdimensionerad? Förra gången antog jag att det var själva pumpen som var trasig så den bytte jag också. ___ Min bil: Länk |
|
|
Bra att du hittade felet och att det var billigt. Mycket bra att du återkopplar med en lösning på tråden. Inte alla som gör detta. Mycket bra. Mvh Jonas B. |
|
|
Kan tillägga att jag borrade ur kabelsnutten ur stiftet och lödde dit kabeln istället. Den är ju bara klämd på plats från början. ___ Min bil: Länk |
|
|
Nu hände exakt samma sak igen, 2 år senare. Man blir ju trött... ___ Min bil: Länk |
|
| Tydligen ska kontaktpressning vara bätte än löda pga vibrationer. | |
|
Härlig återkoppling!! Då har vi hittat en svag punkt. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.