|
|
|
|---|---|
|
Hej, på grund av alla problem som finns beskrivna i Länk så beslutade jag mig för en bränsletrycksmätning. men jag vet inte riktigt hur det ska se ut så jag beskriver förloppet så kanske nån kan översätta bilens beteende åt mig före arbetstemp: vrider på tändningen -trycket hoppar upp till ca 3bar och faller sedan sakta, drar på startmotorn -trycket ligger på 3.2bar så länge starten ligger i. motorn går i gång - trycket lägger sig stabilt på 2.5bar lämnar motorn på och väntar på att den ska självdö vid arbetstemp. plötsligt när arbetstemp nås slår mätaren snabbt upp till 3.2bar sen dör hela motorn. slår på och av tändningen några gånger, tycker går upp till mellan 0.3 och 0.5bar. drar på startmotron - trycket ställer sig på 3.2bar men motorn startar inte. Någon slutsats? kanske ska tillägga att det är en 520 -95 | |
|
Nu vet jag inte om detta funkar men på min så testade jag att skruva ur spridarbryggan och vrida på starten för att se om spridarna öppnade. Det gjorde de inte... Kan ju vara så att nånting felaktigt säger till spridarna att inte öppna när den nått arbetstemp. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det är ju en tanke att testa, men borde den inte hålla trycket ändå? som jag har förstått det ska pumpen gå några sekunder när man vrider på tändningen för att bygga upp trycket, sen ska trycket bestå, inte falla bort på 30sek. Sen har jag fått för mig att tryck under gång borde vara 3-3.5bar inte 2.5 |
|
|
Det är ju en tanke att testa, men borde den inte hålla trycket ändå? som jag har förstått det ska pumpen gå några sekunder när man vrider på tändningen för att bygga upp trycket, sen ska trycket bestå, inte falla bort på 30sek. Sen har jag fått för mig att tryck under gång borde vara 3-3.5bar inte 2.5 |
|
|
råkade skicka iväg för snabbt. eller har jag fel i föregående post? Min känsla är att den inte klarar att hålla trycket ordentligt, och när den når arbetstemp så är det nånting som ska förändras som inte funkar så då slår nåt ifrån (drar den slutsatsen för att den hoppar upp till 3.2 i samma sekund som den dör för att sen inte gå över 0.5 förän den svalnat) |
|
|
Pumpen går hela tiden, och trycket borde vara konstant. Den soppa som inte går åt går tillbaka i returen. |
|
| jo borde.. men verkar ju som att den skickar tillbaka för mycket i returen, samt att nån går in och bryter när den blir varm | |
|
Ja trycket kan vara där men spridarna styrs elektriskt och kan vara stängda även om du har tryck i ledningen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Prova att koppla bort vakuumslangen till btr:en. Har för mig att trycket blir högre då. ///BMW - Was sonst! |
|
| ska testa det, och jag kanske borde lagt till att det bara är på tomgång bilen lägger av. därför jag inte är jättemisstänktsam mot spridarna, fast.. jag misstänker ALLT just nu | |
|
Att koppla ur vakumslangen bör väl generera i samma resultat som att klämma slangen, men nu är det iaf testat och ingen större skillnad mot tidigare. förutom att trycket ligger på 3.2 hela tiden och pendlar. tills bilen blir arbetsvarm och stänger av. då går inte trycket över 0.3 om man inte kör startmotorn. |
|
Lurre1 |
Trycket ska vara 3.5 kg utan vacumslangen inkopplad, med slangen ikopplad ca 3.0kg.kanske mätaren ej går helt korrekt. Trycket ska vara kvar när motorn är avstängd. Tyder på trasig backventil slang eller btr. Men bör starta vid 3.2 kg tryck. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.