AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
8.678

VARFÖR HÖGRE DIESEL SKATT PÅ IMPORTBILAR?

Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Någon som vet varför skatten är så mycket högre på importerade diesel bilar jämfört med svensksålda?

Svensksålda BMW 535d 2005 ligger runt 6400-6800Kr
Importerad BMW 535d 2005 ligger runt 7800-8200Kr

Har oxå kollat upp så båda bilar har DPF.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Troligen går de på vikt, och det är mer utr i importerade, mer vikt.

Finns ju importerade som är billiga i skatt också.
Ta denna tex: Länk!

6064 kr
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ställ frågan till Transportstyrelsen!

----
BMW CS #6212
Har du inte med dig CoC intyg från tillverkaren så blir det väl viktbaserad skatt istället för CO2-baserad skatt. Du måste alltså visa att bilen uppfyller miljöklass 2005 eller högra mha ett CoC intyg. Det är min gissning. Man kan fixa det efteråt men ny besiktning krävs om du har med dig CoC i efterhand. Kan ändå snabbt löna sig om skatteskillnaden blir stor.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Min 535D 05 är import skatten 6314 per år
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Min 740d -04 vägde de aldrig utan bara tog vikten från det tyska registreringspapprena. Fick ca 8800kr/år då mot ca 9900kr/år som andra importerade 740d hade som jag sett på annons. :)

Sen efter årsskiftet blev den också sänkt lite till 8400kr/år!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det har att göra med om bilen klassas i miljöklass 2000 eller 2005. Den förstnämnda är viktbaserad och den andra går efter CO2 utsläpp.
Dom flesta -05 hamnar i MK 2005.
Verdi
Min import kostar 4900:- i skatt. En identisk som finns på blocket ligger på 5100:-. Märkligt?
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
SVAR FRÅN TRANSPORTSTYRELSEN:

HEJ

För fordon som är av fordonsår 2006 eller senare eller uppfyller kraven för
miljöklass 2005, el eller hybrid beräknas fordonsskatten utifrån drivmedel samt koldioxidutsläpp.

Om inte kraven för koldioxidbaserad fordonsskatt uppfylls, beräknas skatten
utifrån fordonets vikt samt drivmedel.

Personbilar beskattas då utifrån tjänstevikten, medan lastbilar beskattas utifrån
totalvikten.

Mer information om hur fordonsskatt beräknas finns på vår webbplats.
Länk

Fordonsskattetabellerna finns på Skatteverkets webbplats.
Länk

Tror mycket ligger i när bilen ska reggas att man ska ha med sig en viktsedel(intyg från bmw)
För er som saknar CoC för bilen vid imort (eller vill fixa i efterhand) kan ni beställa det här:

Länk

Det går bra att fixa fram i efterhand och beställa tid för registreringsbesikning (korrigerande) och lämna in så skatten räknas om till den enligt CoC:t
Kollade lite efter en 530 Xd -08, känns som husvagnen blivet ett nummer för stor för Saab:en. Enligt trafikstyrelsens hemsida blir vägavgiften med ett co på 192 g/km 4840/år. Det borde väl gälla även vid införsel från EU landet Tyskland om bilen reggades där 2008?
En annan fundering som kanske inte hör hemma här gäller språk. Röststyrning, Nav-utrustning och även kanske Instruktionsbok som jag såg någonstans fanns i bilen dator är förmodligen på tyska. Vet ni om det går att ställa om detta till svenska?

/Arnises
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Navi och annan text som visas kan ändras till Engelska via inställningsmenyn i I-drive. Röststyrningen kan programmeras om till Engelska på BMW. Kostar nog ett par tusenlappar? Instruktionsboken i bilens dator har du inte på 08:an utan det kom senare. Den i bokforma kan du köpa på svenska hos din närmsta BMW-åf.

___
//Ulf
ek
193
ekdahl
http://www.garaget.org/ekdahl
Regbesiktade min andra Z4 för i år och denna gång hade jag CoC med mig, vilket gjorde att skatten blev 2200 istället för 1600 som det är på den gamla. Det är inte alltid som det lönar sig att ha CoC med sig....
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Va och regade min 535d och den fick 6048kr i skatt istället för 7989:- som jag hade på min gamla! Prata med besiktnings tekniker och han sa att dom går enbart på hur mycket utsläppen är idag och inte på om det finns partikelfilter eller inte.

Gav honom mitt CoC cetifikat och spara även in kostnaden för vägningen.
Han sa att om man inte har sitt CoC intyg så får man ett snitt värde och därför kan det skillja.

Mvh

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.