|
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag köpte en BMW 320 E90 -05 bensinare som har gått ca 15600 mil för ett tag sedan. Problemet är att den låter som en diesel på tomgången. diesel ljudet försvinner när man gasar lite. olje nivån är mitt-emellan min och max. Finns ett till problem. när man snuddar vid gasen snabbt så kvävs motorn lite grann, varvräknaren går ner lite. nån sensor eller givare kanske? Vad ska jag göra för att ta reda på och åtgärda problemet? :) Tack på förhand! | |
|
Grundproblemet är att spridarna beckar igen sensorer och förbränningsrum pga den skiktade driften (magergång) vid lugn körning, lösningen är att trampa gasen i botten ofta... då avbryts spridarnas skiktade drift. Länk "Problemet är inte dålig materialkvalite. jag har säkert bytt hundra spridare på dom nyare modellerna och alla ser ut som om dom suttit i en merca diesel från -75. Problemet är ju att förbränningen blir ju inte bra när den går i skiktad drift (magergång). Sotar sedan igen spridarna som får sämre spridarbild vilken medför ännu sämre förbränning sen är ju den onda cirkeln igång. Samma spridare används ju på n54 n55 motorerna (dom med turbo) dock där används ju ingen skiktad drift = inga problem med ryckig gång eller motorlampor." Länk Länk Länk Mvh |
|
| Okej tack för svar.. men jag är ganska säker att förra ägaren var en gasglad person, och jag varvar ur den varje gång. men de har inte blivit bättre | |
|
Sorry, jag börjar inse att 150Hk-varianten inte är direktinsprutad heller... |
|
| Asså vad är den om den inte är direktinsprutad? | |
| gasolinbloood: Den har vanlig elektronisk insprutning. | |
| okej tack för svar :) men hur ska jag göra för att lösa problemet? | |
|
Det jag hittade var denna tråd: Länk Tydligen så har 320 150Hk vanlig insprutning i insuget medans 320 170Hk har direktinsprutning. |
|
|
Om motorn förbrukar olja så kan det bero på skitig/igensatt vevhusventilation, och det skulle kunna förklara dina små dippar när du gasar snabbt. Kolla hur insuget ser ut inuti och rengör. Mvh |
|
|
okej... kollade på oljan idag och hade på bilen när jag skruva ut oljepåfyllningslocket. då lät de väldigt konstigt. typ bopp boopp boopp. De var ett tryck med lyft som kom ut och när man stängde locket så kände man att den sög in locket. Kändes som att de var orsaken till att diesel ljudet finns. De indikerar på att de är något knas med vevhusventalitionen eller? och hur gör jag rent med vevhusventilationen då... är de inte att man suger ut skiten ur en slang? |
|
|
Hade tidigare en 525iXAT, och mina avgasvärden var lite dåliga, framför allt CO var hög när min lambda blev skitig, tomgången blev sämre oftare och oftare pga av gegga i insuget, på slutet så blev tomgången dålig så fort jag hade gasat ordentligt. Jag använde denna insugsrengöring; BG Air intake system cleaner, ring till Sunmaskin och fråga var närmaste återförsäljare ligger: Länk Starkt lösningsmedel, akta lacken! Burken kostar ca. 250:- så gratis är det inte... Lossade insuget efter LMM och använde färgsprutan (och kompressor) här för att spruta in med motorn igång och gasade med vajern, ca 2-3000 rpm: Länk Gjorde det i 3 omgångar så att det fick verka i 15-20 minuter mellan gångerna. Avgasvärdena var perfekta ett kort tag - besiktningen klarades av, geggan i insuget försvann tillfälligt och tomgången blev perfekt ett tag... Nu har jag sålt bilen men det var antagligen vevhusventilationen som skickade in oljan i insuget och behövde renoveras. Mvh |
|
|
Troligen något ljud från valvotronicen, väldigt svårt att svara på utan att se-höra det irl låt någon duktig bmw mekaniker lyssna på din maskin...så dom kan avgöra vad det är och om det är ngt man behöver åtgärda eller det går att leva med. Oljud fråb valvotronicen är ganska vanligt... /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.