|
|
|
|---|---|
|
hur varm har ni lyckats få er olja att bli på era m3:or e46:er? är det nån fara att den blir för varm? och isåfall hur varm innan det e skadligt på något vis? | |
| Normal driftstemp borde vara 90-100 grader, eller uppemot 120 grader vid mycket aktiv bankörning. Konstant temp kring 130-140 grader är nog på gränsen. Min M5 (E34) ligger på ca 90 grader vid normal körning. Vid lång kökörning i extrem hetta (över 35 grader) så låg tempen på dryga 100. Om jag kör mer aktivt en längre stund kan tempen krypa upp mot det 100. Har aldrig sett mer än knappt över 100, men då kör jag inte bana. | |
|
undrar därför att jag låg och körde drygt trettio mil normal körning. då låg den på ca 90, så gjorde jag ett par ordentliga rusningar och då gick den upp till 110. möjligt att den gjort det förr men då har jag inte tänkt på det. tänkte bara höra mig för om det är fullt normalt. |
|
| 110 grader är ingen fara, har för mig att du har ett avsnitt i instruktionsboken om oljetempens vara o inte vara:)! | |
|
oki. tack |
|
| 14-150 Grader är gränsen enligt inst boken har jag för mig,Jag har lyckats o komma i upp i 130 utan konstigheter med min gamla M3a | |
|
Över 120-130 så borde oljan åldras snabbare, över 150 så borde byte behövas så snart som möjligt efteråt. Men olika viskositeter har väl olika maxtemperaturer? Kanske Johan B vet mer? Mvh |
|
|
Eftersom rob_t_j72 frågar så snällt får jag väl skriva några ord i tråden... ;o) Det är omöjligt att uttala sig 100% i alla olika fall eftersom det är så många parametrar som spelar in, så för att ta det i lite generella resonemang i frågan: 1. Som grundregel brukar man säga att för var 10:e grad Celsius som oljans temperatur ökar, halverar man livslängden. Dvs. en olja som har en normal driftstemperatur på 100grader C och skall bytas efter 1000mil, bör bytas efter 500mil om medeltemperaturen stiger till 110grader C. Stiger temperaturen ytterligare 10grader C bör den bytas efter 250mil etc. Observera att detta gäller medeltemperaturen under bytesintervallet! 2. Tillfälliga temperaturökningar inverkar inte så mycket, så länge vi pratar om rimliga temperaturer (typ under max 150grader eller så). Blir det av någon anledning rejält varm, bör man funderar på att byta oljan ganska snart. 3. Olika oljor har olika förmåga att tåla högre temperaturer utan att brytas ner allt för fort. Bäst tålighet mot höga temperaturer brukar esterbaserade oljor ha (används ofta som basolja i oljor till turbinmotorer till t ex flygplan, där det är mycket stora skillnader mellan högsta smörjtemperatur och lägsta smörjtemperatur). Men även additiven i oljan kan variera och därmed ge lite olika högtemperaturtålighet. Som vanligt brukar kvalitet och pris gå rätt bra i hand när man jämför olika oljor som säljs via liknande distributionskanaler. 4. Oljans viskositet (varmviskositeten) påverkar oljans driftstemperatur. En tjockare olja får normalt sett en högre driftstemperatur än en tunnare dito, bland annat pga friktionsvärme i oljan. En högre temperatur leder alltid till en tunnare oljefilm. Om man t ex väljer att gå upp i varmviskositet från t ex 40 till 50, kommer därför en del av oljans högre viskositet i den sistnämnda paradoxalt att "ätas upp av" att oljans driftstemperatur ökar, vilket gör att filmen blir tunnare än den varit vid samma driftstemperatur som rådde med den tunnare oljan... 5. Generellt brukar de flesta säga att konstant driftstemperatur över 130grader tyder på bristfällig kylning av oljan, alt. att man får räkna med väldigt täta oljebyten. Inga direkta svar på frågorna kanske, men lite generella inputs... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.