AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.915

Byte av kylare 530 E39 -01

Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej gott folk =) Har nu kört många problemfria mil med min kära Bmw, men nu är det dags att byta kylare, då den läcker från plastgaveln =(

- Är det samma kylare i 530:n som 523, 525, 528?
- Finns det nån mekartips eller nån här som bytt kylare hemma i garagget? =)

Tacksam för alla svar, tips o ideer :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter på dessa modeller: Länk
Ser att 528;an är med där, men se upp för de äldre E39 hade expansionskärlet nerskjutet i kylargaveln direkt.
Länk
Om du söker lite finns det flera trådar om bra och billiga alternativ till orginalkylare. Finns nog även tips om bytet.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej. Jag har den med expansionskärlet inbyggd i kylaren... Kan man uppgradera eller finns det eftermarknadskyl som ersätter den då eller?
Ba
328
Basilika
E39 530im
Hittade denna på Ebay. Osäker på om den passar, men priset är förbannat bra =)
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ser det ut så här?
Länk
Enl. realoem borde du ha den typen jag länkade till i förra inlägget. Det har jag i min -01:a fast det är en 525:a.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Det stämmer bra, fast anslutningarna till kylarslangen saknas på bilden =) För eller nackdelar med just den typen? Svårt att byta/lufta osv? Kan ej hitta denna på ebay :(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De med expansionskärl nedstucket i kylargaveln med oringstätning brukar vilja läcka där i skarven när de blir gamla. Bäst att byta både kärl och kylare samtidigt i.s.f.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena

Jag köpte det mesta från acparts.de när jag bytte kylsystem på min 530:a De har bra priser, snabb leverans och inget strul. Kolla deras hemsida om de har de grejor du behöver.

Att byta kylare är inget större problem och det står en hel del om det på nätet. Det verktyg du behöver som du antagligen inte redan har är en 32 mm öppen nyckel till fläktkopplingen, annars är det inget hokus pokus. Det kan dock vara lite trångt med alla kylslangar och ett tips kan vara att hissa upp bilen framtil och skruva port skyddskåpan undertill så når du även alla slangar även underifrån...

Lycka till!

Olle D
Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej o tack för tipset. Ska genast kolla detta. Hoppas det inte blir allt för mkt arbete, då bilen står i en vanlig hyresparkering =) Min kylare läckte inte vid behållaren, utan andra sidan gaveln =/ var o sökte på begagnat, men det är tydligen inte lönt, eftersom det kommer förmodligen inte att hålla så länge.. Har sökt lite på nätet, men hittar inget mekartips. Så om nån har eller hittar bra mekartips på nätet så länkar den gärna =)
Ba
328
Basilika
E39 530im
.. kylare 98 euro o såg att man fick köpa till ett behållare för 47 euro. Passar den gamla behållare må tro? :/
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Bytte på min 98 men antar att det är samma på din förutom fästena för kylarslangar.

1. Av med skyddskåpa och kylarfläkten. Använd en stor nyckel och en hammare. Du spänner på kylarremmen för att fixera muttern på fläkten. Nu kan det vara så att den är "tvärtomgängad".

3. Ta bort ev givarkablar till kylaren.

4. Bort med alla skruvar som håller kylaren, två där uppe vad jag minns. Glöm inte bort att behålla gummikuddarna som används för att fixera kylaren. Skall användas på till den nya.

5. Orkar du inte fylla på hela motorn med vatten köper du slangtänger på Biltema och sätter dessa på alla slangar som går till/från kylaren. Detta gör att du slipper fylla motorn och lufta den lika mycket som om du hade tömt hela. Jag satte silvertejp på ändarna så de höll tätt för att slippa ha tängerna hängandes överallt.

6. Lossa slangarna till kylaren och lyft den rakt upp.

7. Omvänd ordning.

8. Fyll på vatten/glykol och lufta.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Tack för detta snajdarn =) Dock glömde du punkt 2 =)
En kollega har en 523 -99 och då är det samma kylare som min... Lyckades inte hitta nån ny billigt och Bmw-verkstan ville ha 4460kr (inkl moms) för en orginalkylare och 5670kr med montering. Låter ganska mkt :/

Ska försöka leta upp nån ny kylare till ett bättre pris på nätet.
Länkar gärna ni som köpt kylare =)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Länk

I denna tråd finns kylaren jag köpte men absolut inte sådan du skall ha, ev kan leverantören dock ha en sådan som passar din.

Jag är nöjd med kvalitén än så länge iaf.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Den länken finns inte längre =( Har heller inte lyckats hitta nån kylare än. Alla på bilderna är utan behållare. Är det så att man kan använda den gamla behållaren, dvs att den går att skruva isär seperat, sen använda det ihop med den nya kylaren??
ji
49
jimm84
535 e39
Tjá, jag har en helt ny och rikigt fin kylare hemma i hallen som passar till din bil. Jag köpte fel till min och köpte en till, så jag har en likadan på min bil och den funkar hur bra som helst.

E39 520i Touring, Europa
E39 520i Limusin, Europa
E39 523i Touring, Europa
E39 523i Limusin, Europa
E39 525i Limusin, Europa
E39 525i Touring, Europa
E39 528i Touring, Europa
E39 528i Limusin, Europa
E39 530i Limusin, Europa
E39 530i Touring, Europa
E39 535i Limusin, Europa
E39 540i Touring, Europa
E39 540i Limusin, Europa

Den är den modellen med quickfit och tempgivare i vattenslangen.
såg att ni innan skriver att man måste va bort kylarfläkten vid byte, det behövde inte jag.
Och ja Expansionstanken sitter ihop med fläktkåpan och inte med kylaren.

Om du jagar priser vad tror du om 1300:-?
mvh Jimmie
0735070218
jimmiekarlsson84@hotmail.com

Ba
328
Basilika
E39 530im
Tja! Har idag sent efter jobbet försökt att kolla på detta med kylarbytet. Försökte följa Snajdarns punkter, men har än så länge bara kommit till punkt 1 :(

Men enligt Jimm84 så behöver man inte lossa kylarfläkten, vilket såg lite omöjligt ut, då det verkar att fläktkåpan måste loss och då måste man ju ha loss kylarfläkten (eller?). Eller hur gjorde du Jimm84? =)

Om man nu ska ta bort fläktkåpan, måste man då lossa kylarfläkten först? Har nämligen försökt att få loss bara fläktkåpan o det gick inte alls bra :/ (eller finns det instruktioner på hur man lossar kåpan oxå?)

JA, expansionstanken sitter ihop med fläktkåpan och inte med kylaren =D

Jag ska försöka få loss kylaren fortast möjligast, förhoppningsvis på freda, då jag slutar tidigare från jobbet. Ska sedan ta kort på kylaren så att det stämmer överrens med den nya jag ska ha.

Jimm84: Var i Sverige befinner du dej? Kan du skicka bilder på din kylare? det är inkl expansionstanken o alla tillbehören va?
ji
49
jimm84
535 e39
Tja
Förresten, det är en sexa i din va? Det kanske inte är lika mkt plats vid din fläkt och kåpa. Men jag lossade på expansionstanken, den klickar man ur. Sedan klipsen till fläktkåpan och lyfte allt rakt upp bara. (utan att ta bort fläkten överhuvudtaget)
Det tog mig ca 20min att få bort kylaren och 20 att få ihop allt.

Nej jag behöver inte ta bilder min ser ut såhär:
Länk

Nej ingen tank och tillbehör (priset var 1300kr) Men det återanvänder du det du redan har, det lär ju bara vara fel på kylaren för den är ju kass redan från start.
Ta en extra titt på din exp tank. är den hel så finns det ingen anledning att byta.
Jag bor i Varberg och kan skicka den om du bor långt ifrån. Meddela snarast om du ska ha den då fler har hört av sig på min annons. Billigare ny kylare hittar du inte.
mvh

Ba
328
Basilika
E39 530im
Jimm84: Ja, det ör en 6a =) Är inte det en 6s i den Bmw? Kylaren ser ut att vara detsamma. Jag ska ta o arbeta lite med bilen idag efter jobbet, så hör jag av mej hur de går =)
ji
49
jimm84
535 e39
Ja det kan man ju tänka sig att sexan är lite längre. 6s i vad? Jag har V8 i min. Ja det ska vara samma kylare enligt BMW. Men självklart kan jag skicka en bild på min så du ser att den är ny innan du köper den. Skicka mail adress isåfall. japp, hör gärna av dig snarast som sagt. :)

ji
49
jimm84
535 e39
Har kvar kylaren men antar att du löst det eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.