|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Säkring 4 går till ingång 10 på grundmodulen enligt schemat. "bagagerumsbelysningen" på sedaner samt belysningen under luckan på en touring är en luring som även kan påverkas av kablaget via gångjärnen är dåligt. säkringar E39. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hej. Detta låter misstänkt likt problemet jag har på min e39 Touring. Har nu sedan jag köpte bilen för några veckor sedan blivit stående två gånger pga tomt batteri. Har köpt nytt nu då jag misstänker att det gamla var dåligt dock. Just det där med kablaget i gångjärnen är en grej som jag misstänker då vindrutetorkaren bak och en lampa till registreringsnummersbelysningen inte fungerar. Ska nog också ta och köpa en sån där på biltema. Tack för tipset. | |
| Nu när du säger det så vill inte min bakre vindrutetorkare funka! Har inte tänkt så mycket kring varför men nu verkar det ganska logiskt. | |
| Det ska väl vara rätt vanligt att den slutar funka på touring om jag fattat det rätt. | |
|
Andreas, din historia är väldigt lik min från förra året. Det började med en svinkall vinter och ett urladdat batteri. Sedan en omständig felsökning där jag rev runt många varv ibland säkringarna. Köpte mätutrustning osv. Eftersom verskstad nr 1 inte hittade fel rekommenderade de batteribyte. Köpte nytt och veckan därpå samma gamla probem. Verkstad två bytte generator. Nu borde väl allt fungera? Men ack nej... Vilen dog igen efter något dygn. Sedan. Verkstad nr 3 gick på verkstad 2s rekommendationer och uteslöt generator och batteri. De rev runt och mumlade om allt från larmet till bakluckan. Kort sagt hittade de inget fel. Visade upp bilen till en elektriker för ljud och videoutrustning. Han konstaterade att den nya generatorn dels var illa monterad dels inte klarade att hålla upp rätt antal volt längre än en halv minut. ... Det blev ännu ett generatorbyte och nu allt fungerar det! Att laddningslampan ska lysa på instrumentbrädan? Den gjorde det en gång på slutet i av denna historia men först när generatorn laddade väldigt väldigt lite och då batteriet i princip var tömt. När bilen sedan parkerades gick den heller inte att starta Ett tips är därför att mäta generatorn länge och ordentligt. Fläktmotstånd i all ära men de brukar väl ge något spårbart symptom och inte bara jäklas när bilen står på gatan? |
|
|
Jag bytte fläktmotståndet och har inte haft nåt problem alls sen dess. Krävdes lite orm-människoövningar att få loss och dit motståndet men det var ganska lätt att byta. Lämnade tillbaka det nyinköpta batteriet (det gamla funkade ju) så då gick historien på ca 1000 spänn (för det nya motståndet) tillslut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.