AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.533

E39 suger batteri. Generatorn eller laddningsregulatorn?

Sida 1 av 2
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Min E39 suger batteri för mig. Hur kan jag veta om det är generatorn eller laddningsregulatorn som inte vill mer?

/Andreas
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

mät laddspänningen med en multimeter när motorn går på tomgång. Spänningen bör då ligga på strax under 14 volt. Vid 1500-2000 rpm skall den ladda ca 14,2 volt.

Vet du om fläktmotståndet är ok? Det är inte ovanligt att detta går sönder och då går coupéfläkten fast att du stängt av med nyckeln.

Om batteriet är gammalt (5-6år) så kanske detta håller på att ge upp.

Lycka till i felsökningen!

Mvh Håkan
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Tack för ditt snabba svar Håkan.

Jag antar att fläktmotståndet är ok då coupefläkten stängs ner efter det att jag har stängt av bilen med nyckeln.

Batteriet är bara några månader, så det bör jag kunna utesluta!

Var mäter jag laddspänningen?

/Andreas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kan mäta laddspänningen över batteripolerna. Med motorn avstängd ska du ha minst 12,6 volt och igång enl. Håkan.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Jag antar att fläktmotståndet är ok då coupefläkten stängs ner efter det att jag har stängt av bilen med nyckeln.

Andreas ditt antagande stämmer inte. Min var paj och drog ur batteriet utan att fläkten gick.

Sök på fläktmotstånd, så hittar du säkert felsökning. Jag har bytt i båda E39:orna jag haft...

//Lasse
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Har läste lite trådar angående fläktmotståndet och genomgående verkar det som ett märkbart problem med att fläkten svajar med mera. Det enda problemet jag kan till viss del relatera till är att AC´n inte kyler så hårt som den borde när man kör den på max. Det blåser kallt men inte så att det kyler ner till 16 grader. I övrigt har jag inte märkt någon med coupefläkten. Kan den vara sönder även om jag inte märker något påtagligt?

Om jag mäter upp spänningen (med en mulitmeter) när bilen går på tomgång och får de siffror ni sagt innan kan jag då räkna bort problem med generatorn och laddningsregulatorn?

/Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"Fläktmotståndet" som det oftast kallas drar ur batteriet om det är felaktigt oavsett om fläkten går eller ej som Lasse säger ovan. Ett av de vanligaste felorsaken för att batteriet är tömt oförklarigt om batteri är fulladdat , generator är OK.
Det har dock flera olika felbilder som även inte drar ur batteriet

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Igår när jag fick bilen igång kablad så åkte jag en längre tur, mest för att se om jag kunde få lite kräm i batteriet.
Imorse när jag skulle åka startade bilen utan några som helst problem.
Om generatorn inte funkade hade jag väl knappast fått igång bilen idag eller?
Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
Om generatorn inte funkade hade du blivit stående längs vägen igår och dessutom hade batterilampan varit tänd hela tiden.
Jag skulle tippa på att det är något som drar ström när bilen är avstängd. Det kan mycket väl vara fläktmotståndet som många säger. Kan rekommendera att du mäter hur mycket bilen drar efter att den gått i sovläge.
Länk i den här tråden beskrivs detta närmare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För det första innan du börjar leta efter fel, ladda batteriet minst 24 timmar med extern laddare annars förstörs det om det inte redan är för sent.

Länk
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Har også hatt problem med defekt fläktmotstånd, men fläkten har gått helt normalt,bilen ble tom for strøm ca 2-3 gånger pr månad.
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Har nu mätt upp polerna på batteriet och fick värdet 12 utan att täningen var påslagen. Med bilen på tomgång fick jag 14 och vid cirka 1500 varv 14,3.

Testade att slå på tändningen utan att starta bilen och mätte igen och värdet gick från 12 ner till 9 i en ganska snabb takt.

Jag har nu kablat igång bilen och den visar åter 14 vid tomgång.
Jag har även rykt ut säkring nr 9 & 20 som jag antar går till klimatanläggningen och indirekt fläktmotståndet för att se vad det ger för effekt.

När jag öppnade säkringshållaren samtidigt som jag hade tändningen på tyckte jag mig höra lite knäppande ljud därifrån.

Verkar i alla fall som generatorn ger laddning till batteriet som den skall.
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Har nu haft bilen igång en stund på tomgång för att se om batteriet tar emot laddning.
Vid en mätning efter det visade den värdet 12,5 mellan polerna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt batteri till ett nytt verker inte vara någon kapacitet kvar i det alls om spänningen sjunker så snabbt och håll inte på att kabla igång bilen med ett dåligt batteri.

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
En sån här: Länk kunde kanske vara vettigt?
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Ska åka och införskaffa en sådan efter jobbet - Länk
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Blev inget inköp av elkretsprovare idag utan det får bli morgondagens uppgift.

Vad hittar jag värderna på vad det skall vara på varje säkring?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Vad du letar efter är en säkring som det går mer än 50 mA genom när bilen gått ner i sleepmode. Börja med att metodiskt gå igenom alla säkringar med bilen avstängd men utan att vänta på att den gå ner i sleepmode - annars lär detta ta lång tid. När du dyker på en som det går mer än 50 mA genom så vänta tills bilen går ner i sleepmode, är det fortfarande mer än 50 mA så har du hittat nåt som bör undersökas, om inte fortsätt till nästa. Kan vara väldigt bra att föra anteckningar också då detta lätt kan bli förvirrande annars. Skriv upp strömstyrkan och om den är uppmätt i sleepmode eller ej för varje säkring - själv använde jag Excel.
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Nu har jag gått igenom mina säkringar med en elkretsprovare och fått följande siffror;

Säkring 4 = 1,06 A (i sleepmode) 5,50 A innan sleepmode infaller
Säkring 24 = 0,08 A i sleepmode och innan
Säkring 25 = 0,01 A i sleepmode och innan

Dessa tre var säkringarna som gav utslag de andra stod på 0,00 A

Säkring 4 om jag har förstått det rätt har att göra med innebelysningen i bilen eller?

Vad kan man göra för åtgärder?

Tacksam för alla ideer
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Ingen som har några ideer vart jag kan börja att felsöka i denna elkrets?

Vad i denna elkrets brukar det uppstå bekymmer?

Kan det vara ett jordfel?
An
29
Andreas_Joh
523 Touring -98
Har sedan jag drog ut 4áns säkring inte haft något problem med att batteriet dras ut. Idag testade jag att montera bort alla amaturer som hör till innebelysningen för att se om dessa utgjorde något problem. Fick samma mätresultat med som utan. Finns det ingen som har någon idee om vad det kan vara inom säkring 4 strömkrets som kan utgöra problemet? Har fortfarande inte klurat ut var dimmern till innebelysningen sitter!!!!

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.