AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.409

Ac'n kyler bara på förarsidan?

Hej nu är det så att jag inte uppmärksammat ett problem som jag tydligen har med min relativt ny inköpta e46-01. Det är nämligen så att ac'n bara kyler på förarsidan och i mittkonsolen bara den vänsta av luft utsläppen eller vad jag ska säga. Försökte söka här i forumet hittar bara en med 7 serien som haft ett liknande fel och undrar vart kontakter och sådant kan tänkas sitta vid passagerar sidan innan jag sliter loss allt där. Eller om någon kan ha någon annan ide på vad det kan vara för fel tas tacksamt imot. Har även som ett litet väsande ljud när ac'n är igång på lägre varv kanske kan hänga ihop med att det inte kyler på passagerar sidan?
/mvh nb1
Bjuder på eventuella stavfel och särskrivningar!
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Om du har en 2-zonz clima så kan det vara denna nr:1
Länk

Sök på din bil på sidan så ser du om du har en sådan och om det är 2 torn .
Det kan vara så att ena ventilen kärvar och då kommer det varm luft fast du har inställt på kallt.

Prova kläm på slangarna lite med bilen på tomgång och se om den släpper och det börjar komma kall luft.

Kommer det varm luft när ac`n är av slagen så är det säkert ventilen som kärvar.

Det bästa är att vi kan hjälpa varandra.
2-zonz clima har jag nog inte har kan bara ställa in graderna som det ska vara i cupen. Men det kommer kall luft på passagerar sidan också men inte kyld av ac'n utan man känner ingen skillnad om man trycker på snöflingan vilket man gör på förarsidan som blir iskall. Sen är jag inte duktig på att skruva så undrar vart det där du nu länkade sitter någonstans? Har inte tummen mitt i handen men har inte gjort så mycket mer än bytt lite remmar och olja och donat med bromsar på bilarna jag haft.
At
105
Atnic
Jag vågar inte säga vars den sitter på din bil men gissar att den finns vid förarsidan nära torped väggen i motorutrymmet . Men kan du tex sätta 18på förarsidan å 22 på passagerar sidan? om inte så har du inte 2-zons och då är det någe annat fel.

Kan endast ställa in en temperatur i mitten av displayen så har bara 1-zons climan men funderar på att det kommer kyla men inte från ac'n himmla märkligt
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen gasbrist, powerpostar dig.

Mvh
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Länken åvan är värmeventilerna ( 1 ventil om man bara ställer tempen med 1 knapp/vred) och har inget med ACn att göra.

Problemet borde ligga i nått spjäll/spjällmotor som inte funkar.
At
105
Atnic
Isåkare
Nog kan den påverka ac'n .
Om den har fastnat i öppet läge ?

Vet någon vart man kan hitta dessa spjäll eller är det något som måste lämnas in för att åtgärdas? Är som sagt inte super kunning på mekar biten men har bekanta som är duktiga på bilar... Kanske dyker in nån mer i tråden som har haft detta fenomen i sin bil? Spjällen är det mekaniska saker eller kan det vara så enkelt att en säkring gått? Får väl försöka grotta mer imorgon tacksam för alla som spånar vad jag kan försöka med!
Ju
80
Juve
318i -02
att den kyler på en sida tyder oftast på för lite medel. Åk till en Ac verkstad och be dom kolla tryck mängd medel i ac:n. Finns mkt att läsa om detta på e46fanatics.com.

oljudet har jag tyvärr ingen aning om.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
nb1:

Om jag har förstått rätt så blåser det på båda sidor, men bara förarsidan blåser kallt - alltså borde alla spjäll vara öppna i kliman/kupén.

Det väsande ljudet uppstår pga att det är så lite kylmedium kvar att det börjar koka/förångas i röret innan evaporatorn/förångaren, mängden kylmedium som finns kvar räcker inte till att kyla båda sidor.

Du mailade och skrev att bilen var nyfylld, den föregående ägaren fyllde antagligen för att det fanns en läcka och systemet var tomt? Mycket sannolikt att det har läckt ut igen...
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag hade samma problem med min touring och en fyllning löste mitt problem. BMW har konstruerat så att förarens kylda luft plockas "före" passagerarens kyla - och ifall det är medvetet (tror det) så är det ju rätt prioriterat. viktigare ur säkerhetssynpunkt att föraren är rätt tempererad än en eventuell passagerare.
Kolla trycket/fyll på och läcksök om den fylldes nyligen - väldigt liten pyspunka verkar vara standard på alla bil-AC - jag ränakr med påfyllnign med några års mellanrum och då hittar ändå inte verkstaden någon läcka vid läcksökning (som de måste göra vid påfyllning). Hittar de läckan så pyser det ju ut lågnsammare/inte alls.

/Patrik

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Tack för alla svar får väl bli att fylla på om någon månad då vart ett hål i plånboken då jag köpte bilen.

/mvh nb1
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har precis också detta problem. Skönt och höra att det troligen bara är att fylla på för att få detta åtgärdat. Har varit ett par olidliga dagar för passageraren denna sommar, dock inte en själv :-)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ring runt till lite olika firmor - det var stor skillnad i pris på vad de tar för AC påfyllning och läcksök. Mekonomen var billiga i min trakt men valde ändå lite dyrare hos BMW då bilen ändå skulle in på annan service hos BMW.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.