AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.291

Justera styrsnäcka

Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
Jag tror att styrsnäckan i min 740 -97 glappar lite, går detta att justera och i så fall hur?
Jag har sett en del guider om hur man gör på E32 men när jag kollade på min bil lyckades jag inte hitta nån justerskruv varken ovan eller underifrån.
ri
699
riku
740iA -97
Enl. länken ser det ut att vara en, Bentleys bibel tar inte upp justering av den.
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är skruven mitt på plattan som sitter med 4 skruvar i riku´s länk. Lossa muttern och vrid ett kvartsvarv åt gången på skruven och lås med muttern och kolla spelet. Det brukar dock vara så att snäckhjulet är slitet i "rakt fram-läge" och när man ställer åt blir det att gå tight när man svänger och det är inte säkert att styrningen går i retur då du släpper ratten o.s.v. Men det är värt ett försök och lite kanske du kan justera bort.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här kan du läsa hur man justerar styrväxeln på en E3. Det borde vara liknande på din bil. Se kapitel 10.2
Länk

Jobbet innebär bla att:
- lossa styrstagen från styrväxelns arm
- hitta styrväxelns "rakt fram"-läge
- justera så att styrväxeln går "aningen tungt" och utan glapp i "rakt fram"-läget (då går den lätt och med glapp i övriga lägen)
- justera styrstagen så att bilen går rakt fram när styrväxeln är i läge "rakt fram"

Styrväxeln är alltså bara glappfri i sitt "rakt fram"-läge och det är praktiskt taget omöjligt att hitta detta läge om man inte gör som beskrivet ovan.
I min E3 fick jag dessutom lossa rattaxeln från styrväxeln för att med säkerhet kunna känna styrväxelns "rakt fram"-läge

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Om man skruvar på känn och drar åt justerskruven för hårt är nog risken stor att styrväxeln slits ut i sitt "rakt fram"-läge på mycket kort tid.

Per L
Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
Nu har jag hittat justeringsskruven, nu återstår bara att lista ut hur man ska komma åt att justera den.
Jag lyckas få in handen och känna men jag kommer inte åt med verktygen.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Snäckan slits minst där hjulen stått rakt, av ren automatik. Varför skulle man lossa styrstagen och leta efter något annat?

Det är fullt tillräckligt att hissa upp framhjulen och känna i ratten om det börjar gå tungt. Skulle det va så att den blir för spänd (men ej känns i ratten) så slits det nog in tills det inte spänner längre.

Jag hade ner min snäcka på 540 och gjorde ett omfattande renoveringsarbete där jag slipade ner kuggen där de va som störst (rakt fram) tills hela registret gick lätt och utan glapp. Använde märkfärg för att se ytorna, processen tog flera timmar.

På 540 kommer man åt justerskruven om man lyfter på motorn en aning.
tar man bort generatorn kommer man åt lätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.