|
|
|
|---|---|
|
Hej! Motorn i min 635:a från '79 har lite ventilmissljud för sig. Inget allvarligt knackande som tur är. Har läst att dessa motorer mår bra av regelbunden justering av ventilspelet och kanske kan de avhjälpa de missljud jag hör. Snål som jag är, så vill jag utföra denna "service" själv. Det kan behövas göras fler gånger i framöver. Nu undrar jag om någon vänlig själ kan beskriva utförandet, steg för steg, av en dylik operation. Det ska ju inte vara så hemskt svårt har jag hört. I samband med denna smärre renovering hade jag tänkt byta olja och oljefilter. Vilken olja är mest välgörande för min motor? Det gör inget om den kostar lite extra, då jag inte kör så mycket med bilen och därför inte behöver byta den så ofta. Ska man skölja ur motorn från beläggningar i samband med oljebyte eller är det överdrivet? Vad för kemikalier används i sådant fall? Hur ser förfarandet ut? Det blir mycket det här, men jag är inte riktigt färdig än. Jag står inför ett byte av hardyskivan eftersom en bult (ej orginal) givit med sig. Är det något särskillt man ska tänka på? Måste man ha specialverktyg eller är det bara att skruva på? Tacksam för svar! Jonas | |
|
Ventilspelet är enkelt att utföra själv. Spelet skall vara 0.25 mm för kall motor och spelet mäts mellan toppen på ventilskaftet och vipparmen, EJ mellan kamnock och vipparm! Efter att ha monterat bort ventilkåpan så skönjas den enkla överliggande kamaxeln. Man ställer 1:ans insug och avgas då kamnockarna på 6:ans cylinder överlappar. Överlappningen är tydlig om du dara runt motorn och studerar kamnockarna på en viss cylinder, med överlappning menar jag att avgasventilen börjar stängas medan insugsventilen börjar öppnas. Då 1:ans ventiler är nertryckt lika mycket är du säker på att 6:ans ventiler är obelastade. För in ett bladmått mellan toppen på ventilskaftet och vipparmen, rätt ventilspel har du då 0.25 bladmåttet kan föras in med lagom motstånd. För att justera felaktigt spel använder du dig av en 10:ans fast nyckel samt ett böjt verktyg (exempelvis en insexnyckel av modell mindre) för att justera excentern med. Lätta på excentermuttern på viparmen, justera spelet genom att sätta in insexnyckeln i hålet på excentern, vrid excentern samtidigt som du för bladmåttet på nämnda ställe. Det kan underlätta en del om man inte skruvar upp muttern för mycket så att man får en viss tröghet/friktion vid justeringen, annars riskerar man att man lätt tappar den korrekta inställningen. Då 1:an överlappar kan som sagt ventilerna på 6:ans cylinder ställas, då 2:an överlappar kan femman ställas då trean överlappar kan 4:an ställas osv. Ett litet pillgöra men absolut inget svårt. Hardyskivan är också den mycket enkel att byta. Bort med skruvarna och tillbaka med kardanen så ramlar gummiringen ner av sig själv, inga specialverktyg behövs, rekommenderar dock originalbultar samt låsmutter så att du undviker kardansläpp. En gammal M90 motor behöver ingen speciell olja, köp normaldyr helsyntet och byt med jämna mellanrum (700-1000 mil) så kan det inte bli fel. Tja det var väl allt. |
|
|
Tack för det utförliga svaret johnor! Har letat på forumet efter en beskrivning men inte hitta någon så utförlig som din. Det är säkert fler än jag som funderat på detta. En annan sak. Oljefiltret till M90 tycks vara av permanent modell, bara att byta filterinlägget alltså? Vart får man tag på ett dylikt filter? Inte på biltema i alla fall. Ytterligare en annan sak. Tjänar verkligen M90 konstruktionen på ett byte till direktluftsfilter av sporttyp? Jag menar den tar ju luften från fronten medelst en tratt. Finns det sportluftfilter som passar i M90 luftburken? Många frågor.... |
|
|
M90 OCH M30 har samma oljefilter, finns inte det på Biltema? Ja det finns sportluftfilter till din motor, prova att sök på green cotton, eller ställ en fråga på denna länk, Länk. Några hästkrafter blir det nog, men frågan är om det märks, bättre att lägga pengarna på något vettigare än ett svindyrt filter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.