AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.384

Imolaröd bil, vilka medel ska jag köpa?

NeZaN
Har en Imolaröd X5 som jag skulle vilja ordna lacken på.

Bakdörren och huven lackerades om häromdagen och den ser verkligen fin ut på dessa ställen, vilket resulterade i att resten av bilen nu ser "tråkig" ut i lacken. Tvättrepor och om den kanske har oxiderats eller vad det nu kallas.

Vad bör jag använda för att fräscha upp lacken på bilen?
Det är ju en solid lack, vet inte om det är svårare att behandla än metallic.
Har en Biltema polermaskin med dubbla rondeller om den kan hjälpa?

Jag är självklart medveten om att det nästan alltid blir en viss nyansskillnad, men vore kul att fixa till lacken så den ser lite fräschare ut!

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
NeZaN
Ska även påpeka att några lacknoppor har hittats. Antar att dessa kan poleras bort?

/NeZaN

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Menzerna har mycket bra polermedel. Går att beställa hos exempelvis Bollnäs Bilvård eller Prorecond. Går även att köpa från England något billigare. Det säljs paket med 250 ml provförpackningar som är mycket bra att börja med. Då får du hela spektrat från grov rubbing till fin polish och de räcker till 5-6 bilar. Det ska finnas en guide till polering i en tråd på forumet som är bra! Om du har en dubbeltrissa ska du absolut använda den! Du kommer inte i närheten av samma resultat om du handjagar. Maskinen du har är dessutom så svag så det ska väldigt mycket till för att ställa till med någon skada! Återkom gärna om du vill ha mer specifika tips om medel, trissor, teknik osv. Tänk på att vänta några månader med att lägga lackförsegling på de nylackade ytorna, wax går däremot bra!
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Ursäkta om texten blev lite kompakt, skriver från telefonen...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Även solida lacker har sedan länge klarlack, så förfarandet är ung. detsamma oavsett metallic eller solid.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag har samma färg på Compacten och har användt Menzerna Fast Gloss samt därefter Ultima Paint Prep och sedan Ultima Paint Guard+. Jag har inget annat att jämföra med men har svårt att se att det skulle kunna bli bättre. Jag får många fina kommentarer om den. Imola är en riktigt riktigt fin färg när den är välpolerad! Den har också en del omlackerad och 18000mil från 2003. Det är bara stötfångaren fram som blir lite matt mellan uppfräschningarna annars perfekt.

Lycka till!
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Förresten använder jag motsvarande maskin för polering. Det är inget alternativ att köra utan maskin och heller ingen större risk att fördärva ngt.
NeZaN
Tack för alla svar!

Jag kollade på Bollnäs Bilvård tidigare och sökte på dessa medel. Fann dom även på Blocket där de sålde ett slags provpaket på de ovannämnda medlena, och blir förmodligen av att slå till på det. Men jag har fått lite bakslag sedan i morse vilket medför en viss fördröjning av poleringen.

Lackskav och släpp på huven samt andra småskavanker allmänt, så "förhoppningsvis" blir det omlackering igen.

Min fråga till er lite mer kunniga är hur pass mycket nyansskillnad som kan försvinna i samband med en rejäl rekond?

Lackeraren använde sig av informationen som stod i motorrummet (Lackkod 405 med nyans */7). Vet inte exakt vilken. Men de nylackade ser mycket mer rött ut än det andra. Det gamla ser mer rosarött ut. Är detta någonting man kan fixa tro eller ska jag be om att få en annan nyans på grejerna?

kris

Kul med en Imolarot-kompis. Jag älskar färgen, men det verkar lite halvsvårt med röda bilar. Förhoppningsvis hittar jag en Imolaröd M3 E92 som nästa bil, men det är svårt då de är sällsynta. De kom ju främst i Melbourneröd i programmet. Men ska finnas spec.beställda också!

/NeZaN

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag skulle polera upp bilen ordentligt innan lackning. Då får ju lackeraren något att gå efter. Att ta färgkoden och köra efter den på en bil med några år på nacken kan bli fel. Har hört att rött ska vara extra svårt.
NeZaN
melzen, ja så tänkte jag först också, men fick råd av folk att lacka om Först. Men det känns ju fel i efterhand så att säga. Måste vara bättre att fixa i ordning allt runt om först och sen lacka om därefter.

Aja, blir alltid någonting fel känns det som... Så trött på begagnade bilar. Ska fanemej köpa en Premiumbil med låga mil och lite garantier så man har någon att klaga till om något händer :) Om inget annat så får jag sinnesro :)

Tanken var att bara ta dörren först men fick något ryck att ta huven samtidigt då det hade uppstått lite vita stenskott på den samt klarlackssläpp.

Jag hoppas på att få ett utlåtande av rekondfirma inom kort så man kan

/NeZaN

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.