|
|
|
|---|---|
|
Jag är förbryllad. Det gäller en 750i, E38, byggd 11/1994. Enligt elschemat i Bentley skall den aktuella fläkten - "Zusatzlüfter" på säkringsdosans originalspråk - ha tre effektsteg: 1) via TVÅ seriekopplade resistorer, 2) via endast DEN ENA av resistorerna och 3) direktmatning. Allt som allt krävs det, inklusive jord, alltså fyra kablar fram till fläkten: svart, svart-brun, svart-grön och brun. Såväl RealOEM som BMW-parts styrker denna beskrivning. RealOEM anger dock att de dubbla förkopplingsresistorerna bara gäller, alternativt finns som reservdel, fram till 95-09. Vad som gäller därefter nämns inte. Så till verkligheten, dvs bilen. Mycket stämmer med litteraturen - men inte antalet kablar i fläktens kontaktstycke; den svart-gröna, steg 2) saknas. Själva fläkten har rätt BMW-nummer, men det sitter bara EN förkopplingsresistor i ramen. Det stämmer ju i o f s med resten av verkligheten. I kylaren sitter det en dubbel termokontakt, som det skall göra. Jag har inte kollat antalet relän bakom handskfacket och jag har inte lyckats hitta den säkring, nr 78, 50A, som skall finnas under locket till modulsamlingen t h bak i motorrummet. Allteftersom jag skriver detta, blir jag alltmer övertygad om att BMW under en period gjort en sorts återställare och under en begränsad produktionsperiod nöjt sig med en två-stegs-fläkt, men att detta inte helt dokumenterats av varken Bentley eller RealOEM. Vidare förmodar jag att fläkten bara kan köpas komplett med förkopplingsresistor? (Till en tidigare 525:a -95 kunde jag köpa resistorn separat på BMW). Finns det någon här i forumet som vill och kan bekräfta min slutsats? Eller peka på något fel i mitt tänk? Tack på förhand. /Lennart | |
|
När jag hos RealOEM tittar på 750i e38 generellt, anges där fem olika fläktar, varav tre är utgångna. Jag får anta att min bil, trots den sena tidpunkten på året, fortfarande gjordes enligt 1994 års standard. /Lennart |
|
|
Försöker avsluta mina startade trådar på ett sådant sätt att den som söker i forumet kanske också lättare får det sökta svaret. Därav min avrundning av denna gamla tråd. Antagandet i mitt föregående inlägg är korrekt. Jag råkade senare ut för en liknande situation med en annan bil, där denna enligt alla källor skulle ha en viss, modernare, detalj än den som var och är monterad. Jag ställde då en fråga här i forumet och fick bekräftat, att denna skillnad ofta förekommer. Länk /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Till E38 1995 finns det original kretschema i pdfformat. tror t.o.m att jag kan ha ett utskrivet i A3format nånstans. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, jag föstår om min poäng gick förlorad i all text. ;) Det var inget fel på "kartan" i mitt fall, det var verkligheten som inte stämde. BMW hade - helt troget sin vana, efter vad det sägs ovan - fortsatt med en äldre konstruktion än den som elschemat anger. Det omvända kan tydligen också inträffa, att BMW börjar "för tidigt" med en lösning som är tänkt att införas senare vid ett planerat modellbyte. På sätt och vis förståeligt att BMW (och antagligen även andra tillverkare) gör så, men lurigt när jag som ägare så småningom söker reservdel. /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att scheman inte är helt korrekta har jag också upptäckt :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.