AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.701

Byte till man. växellåda i E61

Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Jag har en välutrustad E61 i bra skick MEN den har automatlåda!
Jag funderar på att köpa en M5 E39 istället men fick en kanske galen idé att byta lådan i min E61 till manuell?
Är det någon som har en åsikt om det är möjligt och om det i så fall skulle vara en rimligt dyr investering?

Magnus
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Vad är det för motor och årsmodell?

"You can call me Bon"
Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Det är 545, -05
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Förmodar att det går att byta låda med stort besvär, men kommer den att gå att besiktiga sen? Troligen inte.

Blir nog enklare att byta bil.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, den idén var galen... :)

----
BMW CS #6212
Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Javisst, men frågan är vad som är lättast, att byta växellåda eller hitta en välutrustad 545/550 touring med manuell låda!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Finns 5 manuella 550iT på mobile just nu. Känns som det är enklare att ta hem från Tyskland än att försöka få ett ombygge att bli godkänt.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Du har väl i princip fått svaret.

Gör så här då: Kolla först och främst om du kan få dom intyg som behövs om du byter växellåda. Gör det nu idag, innan du ens funderar på att gå vidare med ett eventuellt lådbyte. Lyft telefonen och ring BMW om du vill ha svar på hur du ska göra. Frågar du här får du ju bara gissningar. Vore väl roligt att nån här skriver att det går utmärkt, och du byter låda, för att sen få nedslag på besiktningen? Eller hur?

Får du inte rätt svar hos BMW så har du ju inget val utom att byta bil, eller köra oreggat.

Får du rätt svar från BMW, då kan du ju börja fundera på hur lätt det är att byta växellåda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.