AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.806

BMW 320d eller 325i Touring, vilka ska man ha?

Sida 1 av 3
Hallå alla.

Efter ha haft "otur" med en rad GM produkter så har jag och min sambo tröttnat och bestämt oss för att satsa på en BMW 3-serie helt enkelt.

Våra förhoppningar är att dessa "riktiga" premium bilar inte ska dras med lika mycket fel som våra tidigare bilar har gjort och att vi även ska kunna få ner förbrukningen en del då det kan bli tal om jobb pendling för min del.

Vi har nu innan haft en Opel Vectra OPC kombi -08, och den var riktigt kul och med 280hk så skrämde man slag på en hel del andra "exotiska" bilar, men tyvärr så kostade det mera än det smakade, så här är vi idag.

Dom bilar vi tittat på har varit först och främst 320d (177hk) och för min egna del så har jag varit lite mera sugen på en bensin sexa under huven (dvs 325i), men det hänger ju på att den har en hyfsad förbrukning givetvis.

Våran nuvarande OPC slickar gärna i sig 1,1-1,2 l/milen blandat, så allt är ju troligtvis billigare hehe.

Vad säger ni? Är det brutala skillnader i förbrukning mellan bilarna, eller kan det vara försvarbart att kanske kunna få regeringen hemma att gå med på en 325:a? Hur är det med rolighets faktorn? Tröttnar man snabbt på dieseln, eller funkar den bra för inspirerad körning med? Vad anser ni själv om 325i när det gäller den biten?

Vad anser ni om skillnader och ekonomi?

Skulle gärna även vilja ha lite förslag på vad som man ska titta efter utrustningsmässigt, då OPC:n var laddad med det mesta i den vägen.

Hur är det med ljudsystemet? I Opeln hade vi det största "hifi" system dom hade, dvs CDC 40 OPERA, och det ljudet gjorde en inte besviken med bra botten fundament och ett öppet och trevligt mellanregister och diskant.

Har suttit och läst mej blå genom tester, forumet osv, men blir inte ett dugg klokare.

Hoppas på hjälp!

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Mina erfarenheter säger att vill du ha bra bränsle-ekonomi ska du satsa på dieseln, alternativt 4-cylindriga bensinaren. Du kommer inte så mycket billigare undan om du vill ha en 6a, så är det bara. Sen ska man inte tro att BMW är så mycket mer felfri än någon annan bil heller, som går sönder dom också och ibland blir det inte billigt alls.

Vad är det för prisklass du tänkt dig och vilka årsmodeller?

Jag skulle sätta upp en prioritetslista på vad jag tycker är viktigast.

Skulle jag vara i samma sits skulle jag sikta på en välutrustad 320d. Det är bra fart i dessa maskiner tycker jag. Absolut tillräckligt, de känns absolut inte trötta om man inte bara har kört 330d och 335d tidigare vill säga :)

Ljudet i BMW lämnar en hel del att önska även om man satsar högt på den biten med HK-högtalarna. Ljud har aldrig varit BMWs starka sida (Förrutom det vackra ljudet från 6orna då :))

Men som sagt, från mig:

320d, det räcker verkligen och den är rolig om man mappar om den.
Satsa på ordentligt med utrustning med Sportstolar och gärna M-paket om det är e46 du tänker på. Kanske inte riktigt lika viktigt på e9x.
Ljudmässigt, ja du kan ju håla tummarna att du hittar en med HK-system så kanske du inte blir besviken. Bussiness som jag har i min är ett skämt, det låter men inte mer. Farsan med sin Passat -03 knäcker mig alla dagar med ljudet...
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Det här är två helt olika karaktärer du står och väljer mellan.

320d har fördelen av att ha låga koldioxidutsläpp (och därmed vägskatt) och låg förbrukning kopplat till ett bra bottendrag. 325:an bjuder på lite mer effekt och skönare sång men till priset av högre förbrukning.

För vår del ville vi helst ha en miljöbil vilket i så fall innebär 318d eller 320d EDE. 318d går dock bort för min del då jag tycker den har snäppet för låg effekt och 320d EDE går bort då det inte är möjligt att få dragkrok monterad (kör båttrailer). Vanliga 320d fick därför bli kompromissen med tillräckligt lågt koldioxidutsläpp.

För min del hade det nog lika gärna kunnat bli en 325:a då jag gillar ljudet av en 6:a. Men jag tror att 320d kommer att stå sig bättre på begagnat marknaden.

Vad gäller premiumkvalitet så är det väl lite si och så med den varan. Känslan i inredning och materialval är på topp men det finns saker som krånglar även på en dyr fin premiumbil. Och när saker och ting brakar loss rejält står man ofta utan hjälp av BMW Sverige som har ett rykte i "Volkswagenklass". Inte riktigt vad jag förväntade mig av att bli premiumkund...
Halloj!

Insåg att jag nog inte varit riktigt klar med vad vi vill ha hehe,

Vi är alltså ute efter en E91, helst 07-08 med en budget runt 170-195k. Dieseln är den nyare 177hk som gäller i och med skatt osv. Bilen ska ha gått under 9-9,5k mil.

Att det är olika karaktärer mellan en 320d (177hk) och en 325i kan jag absolut förstå. Vad jag är ute efter i jämnförelsen är om man kan komma undan hyfsat ekonomiskt i en 325:a, då jag personligen gillar varviga motorer parat med hyfsad bränsle ekonomi, medans tjejen är mera trött på vår tidigare förbrukning och vill komma billigare undan med dieseln.

När gäller pendlingen så kommer bilen i så fall att gå 90% uteslutande på landsväg, och då kommer man väl hyfsat undan även på en BMW sexa?

Nu har ju jag och min sambo ingen erfarenhet alls när det gäller köra diesel, så hur upplever ni dom jämnfört med bensinare? Är det nåt man vänjer sig?

Den erfarenhet jag har av BMW är gammelgubbens 530 -05, och den går ju riktigt trevligt med en snittförbrukning på 0,8 nånstans, inte illa med automat.

Vilka utrustningspaket tycker ni man ska ha för att få det trevligt i bilen?

När det gäller "premium" kvalitén så är jag nöjd så länge kostnaderna inte börjar överstiga 50k, det är vad min första OPC kostade att laga......;)

Så vad jag har förstått så ska man titta efter Proffessional stereo med hifihögtalare?

Väl mött!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Från 2008 kom en ny 325i med direktinsprutad trelitersmotor. Den går att köra riktigt snålt på landsväg om du inte kör för fort. Annars kan det vara bra att veta att facelift (LCI på BMW-språk) kom med modellår 2009 för treserien.

Dieseln går hårdare än bensinaren men har bättre bottendrag (förutom vid riktigt låga varvtal). Klart det går att vänja sig vid dieseln men det är som Cliff Barnes säger två helt olika karaktärer. Ut och prova!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag är inne på min andra e91 325i. Båda bilarna har inneburit synnerligen problemfritt ägande. Min nuvarande (facelift) ligger på 0,88 i bränsleförbrukning, det är lite lägre än förra 07:an. När jag sålde 07:an var jag ett tag inne på att byta till diesel för förbrukningens skull. Men det blev bensin igen eftersom jag tycker så mycket bättre om karaktären på motorn. Du bör satsa på en bil med minst comfort- och dynamicpaket, all utrustning utöver det är trevlig bonus.
RY
155
RYN
545e -21
Jag har tidigare haft en 325i e91 -06 och har idag en 320d e91 -08.
325:an tycker jag hade en mjukare karaktär med trevligt ljud och lenare gång. Den trivdes även på höga varvtal.
Dieseln går lite hårdare och vibrerar en del men absolut inget som stör vid landsvägskörning. Bottenvridet är ju i en helt annan division på dieseln. Vilken typ av karaktär man föredrar är ju upp till var och en att avgöra.

Dieseln drar ungefär 0,6 l/mil för mig, mest landsväg. Jag vill minnas att 325:an drog ungefär 2 dl/mil mer vid jämförbar körning.

Jag har nyligen trimmat min med trimfil från BSR och fick en väldigt trevlig bil med 223 hk och 440 Nm. Återstår att se hur det påverkar förbrukningen.

/Ronny
Har haft båda modellerna parallellt under en period i våras (325i -10 samt 320d -08) och kan bara säga följande:

325
+ Fantastisk motorsång
+ Gångkultur
+ Prestanda
+ Bensinförbrukning (0,75-0,8L/mil)

320d
+ Fint bottendrag
+ Prestanda
+ Ännu bättre förbrukning (0,55L/mil)
- sämre gångkultur (dock inget som du märker vid 110km/h)

Min slutsats är: Det är som att jämföra äpplen och päron. Hade jag haft en körcykel på 1500mil/år hade bensinaren varit given, i kombination med manuell låda. Men för min motorvägspendling väljer jag dieseln alla dagar i veckan, detta trots den fantastiska motorn i 325:an.
Hmm, det här gör ju inte saker och ting lättare direkt.

Känner dock att det verkar svårt, när omöjligt att hitta en väl utrustad 320d med rätta motorn för våra pengar. Dom flesta verkar ganska basutrustade tyvärr. Dom flesta har väl gått som tjänstevagnar kan jag tänka mej.

Vi har även kollat i Tyskland, men vi känner oss sådär inför projektet med att behöva importera bilen med allt vad det innebär.

Däremot har vi hittat en 325 Touring -07 med hifi-paketet och M-paket. Måste ju säga att M-paketet gör hela bilen! Frågan är om 195k är för mycket begärt för den? Den har gått 7700mil nånstans.

Länk:Länk

Ingår Sportstolar etc i M-paktet?
Japp sportstolar ingår i M-paketet. Men det ingår även i Dynamicpaketet men då får man inte med aerodynamikpaketet samt alla M-detaljer.
Kristoffer: Vad tror du om priset på bilen? Bilpriser.se säger ju max. 174k...Kan det verkligen stämma att den borde vara 20k billigare?oO
Glömde ju säga:

Fasiken, Kristoffer! Fin bil du har ute på annons..Synd att den var över budget bara hehe.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Varför inte kompromissa lite och köpa en 325d eller 330d?

Låg bränsleförbrukning 0.6-0.65 blandad körning och samtidigt 197-231hk... Vill ha KUL så kan du dessutom chippa dom båda och nå uppåt 290hk. Fortfarande med 0.6-0.65 i blandatförbrukning.
Nikeman: Har suttit och tittat en hel efter iaf 325d. Verkar återigen vara svårt att få tag i för våran budget tyvärr. Sen skatten på en 330d är väl rätt skrämmande?

Usch, hittade en 330i touring -06 för 185k..Den var ju riktigt trevlig, förbrukningen verkar ju högst marginellt högre än en 325i?
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Oavsett om du väljer 325 eller 320d tycker jag du skall satsa på en med Comfort och Dynamic paket precis som Joofa säger. Där ingår ACC, sportstolar och xenonljus som i mitt fall är need-to-have och en hel del annat som aluminiumfälgar, farthållare, M-ratt, regnsensor, belysningspaket, förvaringspaket etc. som är nice-to-have. M-exteriören är överskattad på 2009- (LCI).

Var petig med specifikationen. BMW tar okristligt bra betalt för att eftermontera utrustning. Kul exempel: Fråga BMW handlaren vad han tar för att eftermontera en utfällbar dragkrok eller två mugghållare (!).
jo
1
josefk
320 d -08
Jag har nyligen köpt en 320 d som för övrigt är min första BMW någonsin, och jag måste säga att det är en fantastisk motor i den. Har lagt på ett litet Chip för 4700:- och fått upp den till 200+ hk, fortfarande lika lite förbrukning trots antalet hästar. Om det är en bättre bil äb övriga får framtiden visa men under tiden kör jag snabbt, billigt och bekvämt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag säger som ovanstående, välj mellan 325i eller 325d istället. Hör du till de människor som uppskattar BMW´s raka sexor är det inte det roligaste att anpassa sig till en dieselfyra. Dieselsexan är inte som bensinsexan, men är en helt annan sak än dieselfyran!

Och hittar du ingen 325d är svaret enkelt, 325i. ;)

//Bjersér
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Om vi ska fokusera på bränsleförbrukningen är det ingen större skillnad på en 325i och 330i i förbrukning, men då kan man säga att du är inne på i princip samma bil som du hade förbrukningsmässigt. Så då får du egentligen fråga dig igen, köper du bilen för körglädjen primärt eller bränsleförbrukningen primärt?

Jag skulle fortfarande säga att 320d är den bil som du letar efter om du tänker på bränsleekonomi. Men kanske en 325d skulle vara en ok kompromiss för det låter verkligen som att du skulle sakna prestandan om du gå på en 320d.

Sambo = Primärt billig bil
Du = Primärt rolig bil
El
89
El Toro
320d E91
Jag har haft min 320d med 177hk i ett halvt år nu. generellt sett är jag ganska nöjd. Men jag hade förväntat mig mer knuff av 177hk. Det känns inte som att bilen har så många hästar. Vridet är däremot inget fel på :-)
Med facit i hand, skulle jag dock ha köpt en med automat låda. Jag känner att den motorkaraktären skulle passa mycket bättre med en automat.
Så om du satsar på 320d, testa även automat varianten innan du bestämmer dig.
Visst älskar jag att varva ur innan jag växlar och jag skulle säkert ha mycket roligare i en 325, men bränsle ekonomin var det som avgjorde valet i första hand.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Beror väl på hur långt du kör per år. Kör du under 2000 mil är det knappt lönt med disel för dig i jmf.

Sedan kan rep.kostnader på "kvalitetsbilen" BMW bli höga. Beror mest på hur mycket "tur" du har vid val av bil.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Kävlingepågen - 2000 mil per år låter mycket i mina öron för att räkna hem dieseln.

- BMW 325 och 320d kostar 336 000 kr resp 327 500 kr nya enligt listpris idag. Det ger 8 500 kr mer för 325:an redan i inköp.
- Med tanke på att fordonsskatten är koldioxidbaserad numera blir fordonsskatten 1900 kr för 325 och 2500 kr för 320d. Dvs bara 600 kr mer för 32od:n i fordonsskatt.
- Försäkringsmässigt ligger en 325 halvförsäkring på 8500 kr och en 320d på 7500 kr (Sthlms innerstad, Trygghansa som exempel). Dvs 1000 kr mer för 325:an i försäkring
- Förbrukningsmässigt drar 325:an kanske ett par deciliter mer per mil. I runda slängar 3 kr mer per mil för 325:an.

Så även om alla värden ovan är ungefärliga lutar det åt att du räknar hem en diesel från dag 1. Ju mer du kör, desto större besparing.

En 325:a kan man nog aldrig motivera med ekonomin som skäl. Det får bli med hjärtat och det är väl i sig ett skäl gott nog...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.