AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.964

Dieselbil för max 150.000

Tjena

Sitter och letar ny bil nu när 330in ska säljas

Budgeten ligger på 150 lakan

Har 2 ungar så lite plats behövs men dom är båda ur barnvagnsåldern så e46 kombin jag har nu funkar ok storleksmässigt

Då jag kör runt 3000 mil på år så vore det bra om den inte drog mer än 0.8 blandad körning och ha minst 150hk+ gärna mer

Bilarna jag kollat på hittils är 320d e90 och Audi a6, det tråkiga med a6 var att jag såg att skatten låg på 7k om året, är det ingen av modellerna som har lite mer rimlig skatt?

Har ni förslag på fler bilar jag hör kolla på?

Alla tips uppskattas
9-3 SC TiD/TTiD

V70 D5
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Citroën C5 II 2.2 HDi 173 hk (årsmodell 2006-2008)

/Masten
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En 320d E91 låter som det du söker, 3-serien växte dessutom en hel del när E46 ersattes av E9x så du bör ha utrymme så det räcker och blir över i en sådan. A6 är trevlig men väldigt stor och klumpig (~5m lång), och deras dieselmotorer tycker jag inte är i närheten av lika trevliga som BMW´s pigga och förhållandevis varvvilliga motorer.

Men till saken, jag tror inte du kommer mycket billigare undan i skatt på en sådan. Det är först nyare årsmodeller som skatten sjönk lite på, men jag tror inte dem ryms inom budget tyvärr?

//Bjersér
Passat 2.0 TDI 140 hk
SAAB 9-5 skulle kika lite extra på. Man kan få väldigt ny bil med lite mil för 150 tusen.

/Bellamy
Tack för alla tips, ös gärna på med mer och motivera gärna varför

Kan kasta en en fråga till, vad skiljer den "äldre" 163hk motorn mot nyare 177hk förutom just antalet hk,

Någon skillnad på förbrukning driftsäkerhet etc?
Verdi
Den nya på 177hk är en helt ny motor. Så allt skiljer.

Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
!70hästars Passat passar inom den ekonomiska ramen, manuell ligger på 3900 i skatt och är snål. Highline modellen har oftast trevlig utrustning. (har själv en sån)
Tackar för all info såhär långt : )

Vad säger ni om audi a4 och a6?
Skulle gärna vilja ha åsikter om s80 också
Låna en 100k kr till och köp en nyare med Garanti och Fri Service.
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För de pengarna kan man ju lika gärna köpa en ny. Det är inga problem att få en E90 320d med Advantage edition + metallic + vinterdäck för 320' nu.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men då är vi rätt långt från 150' trots allt ;)

-------
//Lövet
Mer tips och motiveringar mottages tacksamt!
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Passat har ju kronats som bästa bilköp i klassen hyfsat nyligen (v70 på 2:a plats)
Men är inte ägandekostnader intressant så titta på bmw.

Kollar man på enbart priser på blocket så känns det som man kan få en väldigt ny saab för låga pengar, 2:a handsvärdet sjunker mkt snabbt alltså. Jag är sugen på en saab kombi, finns riktigt snygga sådana med bra klös. Kan mkt väl tänka mig en lite tråkigare passat(tyvärr lite för tråkig) Bmw är ju en njutbar bil att ratta också, lite dyrare vid inköp, eller att du får köpa en lite äldre för att komma ned i pris. Nä, jag skulle köpt en nyare tuff saab Vector. Trött på bilar som är några år för gamla, vill ratta något nyare för en gångs skull. :)

Är du en bmw-nörd som gillar att styla så är det bmw du ska ha. jag älskar bmw, bra kvalitet, smarta konstruktionslösningar, bra motorer, bra väghållning, supersköna bilar att ratta. Men jag är lika öppen att köra alla märken/bilar, finns mkt fina modeller idag oavsett. Satt i brors nya v70, fyfan vad skönt, volvo är kända för sina sköna stolar, o lika skön att köra. Pest eller kolera vad man än väljer :)

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Sportstolarna i Passat 06-11 är åt helsicke för små och obekväma om man är som mig, 192cm, 115kg och ganska bred över axlarna.. relativt högt vägljud. Dock är 2,0tdi med DSG växellåda en underbar kombination.

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.