|
|
|
|---|---|
|
hej. nu har min andra fläkt gått sönder och förstört en kylare till! kommer de upp skräp som slår sönder vingarna eller vad är det frågan om? denna gången märkte jag ingenting och körde lugnt i 90 på 90 väg tills tempen började gå över normal. slog av direkt innan den gått mer än 1-2 mm över normal. toppen verkar ha fått på käften denna gång för de är mycket svårt att få någon värme i kupen alls... då har jag luftat denna bil bra många gånger förut utan såhär stora bekymmer då jag bytt kylare 2 gånger redan... Förbannad man, over and out. BMW ownz | |
|
Det låter som om viskokopplingen till kylfläkten inte funkar och "låser" sig, annars ska den ju släppa så att inte varvtalet blir för högt. Mvh |
|
|
Tycker som ovan men enligt Länk är viskon bytt relativt nyligen. Trasig igen? Kan det vara så att ett eller fler motorfästen är slut varvid fläktvingen helt enkelt har vandrat in i kylaren och rört om? Kontrollera också att vattenpumpsaxeln inte kan röra sig axiellt (kanske långsökt). mvh/ Anders |
|
|
vart luftar du när du luftar? och låter också som att du ska kolla vattenpumpen så att inte lagrena är dåliga på den för då vobblar ju visco fläkten och kan slå sönder sig själv och kylaren sen är de heller inte ovanligt att just lagret på axel på viscon går också eftersom att du stängt av bilen så tidigt så skulle iaf jag ha mycket svårt att tro att din topp tagit stryk av detta men en rekomendation av mig är att på bilar som har M50 motorer och spec med mekaniska fläktar så byt allt termostat, visco, kylare, vattenpump så har du bilen skottsäker ett tag framöver |
|
|
motorkuddarna har jag frågat min mek om som han även kollade. han tyckte de va som nya. står i ca 30graders vinkel på garageuppfarten och luftar. vattempumpen är 4 år gammal. inget glapp, läckage eller missljud. har hängt av remmen och känt på den. termostat också 4 år gammal (felfri). viskon är nybytt och fungerar klockrent. även fläktvingen var ny. ska förresten sälja den snart och köra rostig volvo -86 i vinter..... :O så vill inte kosta på den massa. bara den fungerar ska den bort. BMW ownz |
|
| okay vad blir priset for kärran då? | |
|
får jag till den så den fungerar igen sätter jag ut den för 18. kommer aldrig få det men kan ju börja där. kollade bilvärdering och den sa 12.. BMW ownz |
|
| ja och i de skicket den är nu så får du ju inte så mycket | |
|
därför jag ska fixa den BMW ownz |
|
|
Säg till mig när bilen är säljklar så är jag intresserad. // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
ny fläkt igen. luftad och klar. blev stekhett från värmepaketet på tomgång. har kört ca 5 mil utan problem. BMW ownz |
|
| låter ju kalas ska du verkligen sälja den nu då? | |
|
ska städa ur den. svetsa lite under så plåtarna på kattarna slutar skramla. byta ena lyktglaset som fått en rejäl smäll. vaxa den lite lätt och slänga ut den på blocket. volvon är en -81 så den är skattebefriad. gubben som tog ut den ny dog i våras å jag ska få köpa den för en tusenlapp. de duger i vinter så ska jag köpa en automat 330 toring e46 m-pkt sen :) BMW ownz |
|
| Okey så är de ibland men volvo hmm no coments | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.