|
|
|
|---|---|
| För mig som varit sugen på Z-serien sedan länge var det egentligen aldrig något snack om vilken bil jag skulle köpa. Är mycket nöjd med min Z4 -03 såhär långt, och har inga planer på bilbyte, men har nu börjat fundera en del kring skillnaderna mellan sportigare bilar i samma prisklass. Att jämföra en BMW Z3/Z4 med en Ferrari eller Porsche med liknande årsmodell känns ju inte helt rättvist med tanke på prisskillnaden. På "andra hållet" känns en jämförelse med säg Peugeot 206 eller Mazda MX5 även denna orättvis. Jag undrar nu om det finns någon här som har erfarenhet av andra bilar i samma prisklass och av samma typ som BMWs Z-serie och vad ni i så fall tycker om likheter/skillnader, styrkor och svagheter? Bortsett från bilarna ovan, vad finns det mer för modelleri samma prisklass? Filosofera gärna fritt :) | |
|
En intressant jämförelse - som jag själv inte vet något om, men är nyfiken på - är hur en Z3/Z4 med mer potent motor står sig mot en porsche boxster? Boxstern är väl deras mer billiga modell som väl borde kunna jämföras med Z3/Z4a med 3.0 eller M-motorn? Någon som suttit bakom ratten på både en Z3/Z4 och en boxster? |
|
| Jag gjorde det valet, jag tyckte man fick mest för pengarna i Z4:an prisklass ~185.000 när jag köpte. | |
|
Det finns en del på tuben också. Länk Riwa |
|
|
Porsche Boxster bör endast jämföras med Z3M/Z4M. Mazda Miata jämförs med fördel med Z3 1.8/1.9 115-140 hk och Z4 2.0 150 hk. Peugeot 206 CC bör inte ens nämnas i samma mening som Mazdan :) /Masten |
|
| nja, det är 3.0:an som jämförs mot boxstern i de flesta tester... | |
|
Jag äger en MB SLK 230 kompressor, men kan inte jämföra med Z-modellerna eftersom jag aldrig kört en sådan. Mercan känns väl bra antar jag? Hyfsad långfärdskomfort med bra stolar och automat, fast i chassit men inte stenhård, helt ok bränsleekonomi. Lite sävlig styrning men väldigt skön på motorväg. Riktigt bra bagageutrymme med taket uppfällt. Den är lagom snabb, ingen raket men 192 hk räcker bra. För mig var det plåtcabben jag ville åt, annars stod valet mellan en Z3-coupé och en MB. Inga stora problem hittills på 4000 mil (kör året runt). |
|
| De flesta boxstrar 2000-2005 ligger runt 230 hk precis som Z4 3.0i :-) | |
|
Jag valde mellan Boxzter och Z4.. Gissa vilken det blev? Tycker Z4 är både snyggare samt otroligt mycket mer prisvärd..kanske inte o köpa, men att driva! //Anders |
|
| tror egentligen att alla dessa bilar e sjukt trevliga och roliga att köra och att det i slutändan handlar om smak.. visst är porshce mkt roligare än en tt t.ex men det bbetyder ju inte att en tt är tråkig för det | |
| Den nya Boxstern (2012) är ju sjukt snygg dock | |
| Jag har numera både en z4 3.0 och en slk 350. Z4 är 1000ggr mel sportbil än SLKn. Den är dessutom piggare. SLKn är faktiskt en besvikelse. | |
| marin: din slk är dessutom nyare.. varför har du båda om man får fråga? | |
| Hade svårt att bestämma mig ;-) | |
| antar att mercan ska säljas eller? | |
|
Hej, det är ingen som har nämnt S2000 ser jag, det är en kul bil i samma klass. Jag har haft en i två år och har skrivit förut lite om hur en sån är, tänkte jag kunde klippa in det här också: " Komforten är sådär, stolarna är sköna, har kört 100mil i sträck utan att bli trött, men fjädringen är hård. En M3E46 är märkbart mer soft. Jag hade inte farthållare och det gjorde att jag fick ont i gasfoten efter ett tag. Köper man en US-import så slipper man detta. De varvar mycket högt i motorvägshastighet. Typ 4000 rpm i 120km/h. Motorn låter inte så mycket även vid dessa rpm, men det är andå lite irriterande. Vindbruset är mycket kraftigt i snabb motorvägsfart. Just detta med vindbruset är nog det sämsta med bilen. Jag hade en 2004 med F20C (9000rpm motorn) i två år. Jag har stolpat några +/- nedan. +mycket gedigen körkänsla, svänger mycket bra i långsamma kurvor (snäva). Kan bli lite nervös i snabba (långa) kurvor, där tenderar den också att kränga lite mer än t.ex z4m eller motsvarande. +Otroligt skön växellåda, (Matchas bara av porsche gt3) +Låter grymt om man byter till sportluftfilter vid körning på varvtal över VTEC. +Hyfsad acceleration i och med relativt låg vikt och effektiv drivlina (går att växla mycket snabbt) +Billlig att serva / underhålla, stora servicen under 5000kr. +Drar lite bensin vid lugn körning, har kört 0,67 på långkörning. +Har inga direkta konstruktionsfel. -Stort oväsen från vindbrus och däcksljud vid körning i motorvägsfart. -6-ans växel kunde gott ha varit högre. -Motorn (F20C) är grym när man kör den riktigt hårt, men i vanlig körning om man vill passera nån annan bil så kräver den nedväxling så man hamnar i VTEC. (Ligger man på 6:an i 90km/h betyder det att kugga ned till 2:an för att få fullt tryck) Detta gör att man ibland hamnar i området 3000-6000rpm, då är den tyvärr rätt slö. Den är dock helt ok att glida runt på stan med, den känns inte trött 1000-3000 rpm, men det är bara att det sedan efter 3000 inte händer nåt mer förrän 6000rpm. -Man måste starta med mycket högt varvtal för att komma ned på ~6sek 0-100. I och med att kopplingen har CDV ventil så mår den inte så bra a detta efter ett tag. Det kräver en bra förare för att få till en bra och snabb start. " Det är dock lätt att ta bort check-valven som skapar delay funktionen till kopplingen, då biter den betydligt bättre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.