|
|
|
|---|---|
|
Hej! Elstolarna i min Z3 1.8 -97 åker fram någon centimeter vid hård inbromsning, finns det någon på forumet som vet vad som kan vara fel? Möjligen vilken del som måste bytas ut? Tacksam för svar! Mvh / Mattias | |
|
Länk Jag har provat både de hårda "pirat" bussningarna och original. Jag rekomenderar originalbussningarn, art. nr.52107137499, pris 186:- per stol. /Anderz3 Länk |
|
|
stort tack! |
|
|
Hej Bytte till hårda piratbussningar för två år sen, tänkte bara nämna några för- och nackdelar som jag upptäckt. Originalbussningarna är relativt mjuka och slits förmodligen ut på ett par år, utan att man justerar stolen. När jag demonterade stolen föreföll det dessutom som smörjfettet i gängstången hade löst upp bussningen ytterligare. Fördelen med dom mjuka bussningarna är att mekanismen blir mindre känslig om skenorna och stolen inte är helt parallella. Bussningarna tar upp skevheter i montaget. Detta märkte jag när jag monterade dom hårda bussningarna, efter jag hade dragit fast stolen så kilade den fast i ett ändlägena. Jag fick succesivt köra stolen fram och tillbaka samt dra skruvarna en liten bit varje gång, hårda bussningar har inga chans att kompensera för ett slarvigt montage. Ovanstående förutsätter att BMW inte uppgraderat sina originalbussningar, utan att dom har samma kvalitet som när bilen byggdes. Så min slutsats blir: kör du mycket och inte flyttar stolen=hårda bussningar, kör du lite och stolen justeras mycket, välj BMWs mjuka. MVH Calle |
|
|
Jag frågade BMW om det var bättre kvalitet i de nya bussningarna, men de visste ej. Jag shimsade upp mina originalbussningar lite vid monteringen, så att det skulle bli så glappfritt som möjligt. /Anderz3 Länk |
|
|
Vill än en gång säga tack för hjälpen, bytte dom idag det gick plättlätt :) Nu glappar dom inget mer, blev som en ny bil ;) |
|
|
Vilka bussningar satte du dit ? /Anderz3 Länk |
|
|
det blev original, funkar perfekt va bara att sätta dit. |
|
| När du kopplade bort elen under stolen fick du problem med att airbag lampan börja lysa ? | |
| Tog bort plus Polen från batteriet innan. Gör man inte det kan det bli problem med airbag lampan | |
|
Har samma problem på min Z3 Coupé! Var det krångligt att byta? /David |
|
|
Länk /Anderz3 Länk |
|
|
nej inte speciellt krångligt, läs länken som Anderz3 postade. för mig tog det ca 1.5 timme att byta, en duktig mekaniker gör det nog på halva tiden :) |
|
|
Jag bytta mina stolsbussningar i min Z3a och satte dit några eftermarknads-bussningar som någon här på forumet sålde. Det var inte direkt avancerat att göra. Det finns bra filmer på youtube med instruktioner om man är osäker. Jag bytte på båda stolarna och de är numera helt fria från det där irriterande glappet. |
|
| Är lite orolig för att airbag lampan skall börja lysa när man kopplar bort elen under stolen. Ett alt är ju att koppla bort pluspolen men då riskerar man att tappa koden till radion. Jag snackade med BMW och de hävdade att man inte behöver koppla bort batteriet, inget händer så länge inte tändningen är på. | |
| Jag hade batteriet urkopplat och som du skrev så tappar radion sina koder. Men de finns väl på papper? | |
| Bytade bussningar på förarsätet idag. Kopplade inte bort batteriet men lät tändningen vara av, inga problem med ngn airbaglampa. Anv BMW original, gick som en dans, tack för alla tips på forumet ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.