AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
964

Vilket larm använder ni?

xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Hej.

Jag skulle behöva tips och idéer på vilket larm jag skall intstallera i en E36:a.

Har kollat upp lite och Carguard 850s kostar cirka 5300:- inkl montering.

På BMW Göteborg kostar komplett orginallarm och immobilizer 4995:- inkl montering.

Då väljer man väl orginallarm eller ?

Vilka andra larm är bra?
Vad betalade ni?

HLs Andreas.
Ras.mus
Jag har nyaste CarGard 950s och det köpte jag för 1800 nytt! Du kan säkert få det för en tusing begagnat om du vill...

Visst, du slipper inte självrisken om det händer nått men har du vanlig självrisk 1500:- så är det två stötar innan du är uppe i de 5000:- det kostar!!!

Det är mycket enkelt att montera! eller enkelt och enkelt, man följer en manual som finns på deras hemsida!

Sedan jag satte i larmet så har inget hänt med bilen. Innan dess har vi haft ett pajat handtag (men de blev väl avbrutna) och en stulen stereo...

Så mitt råd är: köp själv hos någon billig handlare och sätt i! Det finns alltid någon som är billig, de som själv installerar tar säkert ut svinpriser för att du ska få det installerat där...

Har du ett vettigt f-bolag så SKA man kunna kräva att de inspekterar din installation och godkänner den. Allt som behövs finns i manualen...

1600 kostar ett Kombigard Bilalarm, jag installerade detta själv enligt instruktionsboken och det funkar prima. Det enda jag saknar med detta larm är ett elektronisk signalhorn (som påminner mer om en larmsignal än en sedvanlig tuta). Självrisken slipper man dessutom.

Enligt Folksam så behöver de ej titta på installationen, bara du har kvitto och har haft larmet på när det hela inträffade så slipper du självrisken.

Mitt larm inkl montering såg jag ett pris på ca 3500:-
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kör med orginallarm kompletterat med DEFA 400 serien och SATSAFE som styrs av orginalnyckeln. Skulle nog välja ett orginallarm om ajg var dig, det är väl anpassat för bilen och av god kvalitet.
Mvh
Asken
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Det låter klart intressant att köpa larm och installera själv. Undra bara om försäkringsbolag tillåter det?

Men om det bara i slutändan handlar om självrisken så tvekar jag inte på att göra det själv.
Dock kanske det påverkar premien och då är det nog bättre att låta en fackman installera det.

Ras.mus, var köpte du ditt CarGard?
Jag har ett Cargard 850S i min 325:a. Kolla med försäkringsbolaget innan du börjar fundera på att montera själv, de kan kräva installationsintyg på monteringen.

www.malte-racing.com
Am
569
Ambush
540i/6-94
Pratade med Länsförsäkringar igår - dom, och andra bolag också verkar det som, har inga krav på larm längre och man får inga fördelar var gäller premie om man har larm installerat. Orsaken är att folk inte bryr sig om ett billarm längre så försäkringsbolagen känner att det inte göra någon nytta.
Ambush: Gäller det även importbilar?

www.malte-racing.com
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
xpoze: se till att installera ett larm som ditt försäkringsbolag godkänner så att du slipper betala självrisk om nått skulle hända med bilen.

Finns på icq: 60288954
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Har kollat lite med Länsförsäkringar idag.
Det verkar som att de kräver stöldskydd (immobilizer) på importbilar yngre än 9år. Om man har immobilizer så måste den kodas om av märkeshandlare.

Larm krävs först om bilen är värderad till mer än 350000 sek.

Min Bmw blev ju en 93:a i sverige så den är ju inte yngre än 9 år. Den är mer än 9 år.

Skall kontakta dom igen i morgon så får vi se hur det går.
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Jag citerar Länsförsäkringar AB.

"Direktimporterade Mercedes,BMW och Audi som varit inregistrerade i Sverige mindre än tre år och är yngre än nio år,ska vara utrustade med av oss godkänt elektroniskt stöldskydd och ha märkta rutor."

"För dig som har bil med originalmonterat elektroniskt stöldskydd,gäller att du ska visa intyg på att nyckel-/stöldskyddskontroll är utförd."

"Är stöldskyddet av sådan typ att intyg inte kan utfärdas ska,av oss godkänt, extra elektroniskt stöldskydd monteras."

"Saknas någon av dessa skadeförebyggande åtgärder eller,om larm eller det elektroniska stöldskyddet inte var i funktion vid skadetillfället,gäller en extra självrisk på 10.000 kr.Den extra självrisken tas inte ut om bilen importerats fabriksny."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.