|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har just beställt en firmabil i Schweiz. Försökte beställa 528i med rak 6:a men det går inte längre - har istället fått beställa en 530i - skall ha 285 hk, 6:a. Fick lägre pris än 528i:n med dubbelturbo 4:an på 245 hk. Nån som vet vad det är för bil? Har inte hört talas om den här modellen förut, finns inte i configuratorn på BMWs webbsida än.. | |
| Den info (prislistor för modellår 2012) jag har läst både i Tyskland och i Sverige är att det finns antingen 528i med tvålitersfyra med enkelturbo (med dubbelt turbininlopp och sep volut, twinpower på BMW-språk, inte två turboaggregat) och 245 hk eller gamla klassiska treliterssexan (530i) med direktinsprutning och 272 hk. Både i Tyskland och Sverige är 530i lite dyrare än 528i. En 285 hk version har jag inte hört talats om. | |
|
Twinturbo inte dubbelturbo - my bad.. Konstigt med hk diffen.. har de andra hästar i Franrike / Schweiz kanske? 530i verkar helt enkelt vara den gamle raka 6:an.. vilket ju är vad man vill ha med en BMW i "mellanklass" IMHO. Har dock inte hört talas om den här uppdaterade versionen någonstans.. Fick bra rabatt på 530i, kanske är den nya 4:an mer populär? Vad tror ni -rätt att hålla sig till en klassiker eller dumt att missa bättre mer bränslesnål etc etc teknik? |
|
|
Kollade på BMW.de och BMW.sh, men de har samma motorer som här. Är du säker på att du hörde rätt? //Lasse |
|
| Engelbert: många fokuserar hårt på förbrukning och CO2 idag samt segdragning på låga varvtal varför turbofyran antagligen blir populär. Fyran är sammanfattningsvis snålare, snabbare till hundra och billigare (listpris). Personligen så tycker jag det är ett angenämt problem att välja. Grymt vrid och låg förbrukning (vid försiktig körning) mot gångkultur, varvvillighet och ljudupplevelse. Gillar du att köra aktivt så tycker jag att du har valt rätt motor. | |
|
Tack för svar! Ja, jag har en hyfsat aktiv körstil (övriga bilar är Nissan GT-R och en Golf R32:a) så då blir väl 530i perfekt! Kollade lite på nätet om hk definition - jodå, vissa kantoner i Schweiz har en egen hk-definition. EU-standard? Glöm det.. |
|
| Kanske beror på att Schweiz inte är med i EU... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.