AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.019

Motorproblem på E39 540iA

jo
1
jobbaren
540ia-97 z3-99a
kan någon tala om vad jag har för problem med bilen går hur bra som helst när jag kör normalt,,,men när jag trampar gasen i botten börja den gå dålig när varvräknaren passerar sex tusen,,,,och den orkar bara upp i 220,,sen går den så illa,,hela motorn vibrerar,har varit på bmw värkstad inga felkoder,,sen om jag stannar av den,och startar den igen går den hur bra som helst,,,va kan de va,,man blir ju tokig*L*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Delvis igensatt katalysator ger dessa symptomen, men då brukar det sättas felkoder eftersom motorelektroniken stänger av en eller flera cylindrar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte alls ovanligt att kattarna börjar ge upp på 540 i den åldern. Prova att knacka på dom. Det brukar höras om något är löst i dom.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Menar jobbaren att han är seriöst bekymrad över att bilen endast går i 220 km/h? Har i tidigare yrke plockat ut många stendöda blodiga kroppar ur personbilar, intill oigenkännlighet mosade barn etc., vilka i princip uteslutande fallit offer för idioter med aggressiv körstil.
Sälj bilen, lämna åter körkortet och rädda några liv istället, din idiot.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Pelle: Att köra 220km/h för att kolla om bilen går som den ska, och ha en aggressiv körstil, det är två helt skilda saker. Du har ju ingen aning om under vilka förhållanden han testade toppfarten. Det finns ställen och tillfällen där det är ganska riskfritt att köra 220..
Det tror jag du också inser om du får tänka till lite så slipper du kalla folk du inte känner för idioter.
ba
68
bantez
e34 540ia-94/e34 530ia touring-94
Pelle 64: så du menar att 220 km/h = ond båd död??. om man testar sin bil på en tom motorväg mitt inatten så kan jag inte se varför någon skulle bli lemlästad! ( jobbaren har kanske t.o.m testat den i tyskland och inte ens varit olaglig) jag tycker du ska kräka på alla FI**OR som blåser förbi skolor och dagis ( där det är 30 begränsning av en jävligt rellevant anledning ) i 60-70 km/h DÅ snackar vi dåligt omdömme. Du har själv en 540 och vet att dom gör 250 skulle du inte undra då varför den "bara" gör 220 helt plötsligt?. även om man sällan eller aldrig kör i den hastigheten så indikerar det ju att något fel

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag känner en som jobbar med liknande saker och enl. honom är det idiotiska omkörningar som står för mycket av dödandet i trafiken. Visst, för det mesta upptäcker man nog att något inte står rätt till med motorn utan att behöva upp i de farterna. Men som sagt någon enstaka gång är ju betydligt mindre än någon med konstant aggresiv OCH dum chansande körstil. Det enda man bör tänka på dock om man tycker att vägen är tom från trafik är älg då, vilken torde vara direkt dödane i farter kring 200.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Ett minimalt misstag i 220 km/h medför med stor sannolikhet döden. Särskilt som föraren i detta fall redan innan vet att något är fel med bilen. Marginalerna i dessa farter är små, minst sagt. Bättre att hyra in sig på någon bana om man vill testa bilens topphastighet. Inte ens i Tyskland anser jag det vara legitimt, det faktum att det är lagligt medför inte att det är lämpligt.
Orsaken till att jag själv har en 540 är att fordonstypen är oerhört bekväm, om än något stötig, kursstabil och säker. Ger ett solitt intryck. Den går tyst och fint i landsvägsfart till en rimlig kostnad.
Och nej, jag håller inte hastighetsbegränsningarna alla gånger heller. Men några 220 blir det aldrig tal om.
De som anser det vara i sin ordning att hålla runt 100 % över tillåten hastighet borde besöka Rättsmedicinska kliniken i Solna och bese några kvarlevor av trafikskadade människor.
Apropå Bantez inlägg håller jag fullständigt med om att grova överträdelser förbi skolor, daghem o/e andra platser med mycket folk borde leda till mycket strängt straff.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan ev vara LMM som inte hänger med. Ger inte alltid några felkoder. Inte heller en bensinpump som håller på att ge upp. Tjyvluft som ger felaktig blandningsförhållade.
Dåliga kattar brukar normalt ge frånslag vid lägre varvtal runt 4000 om de täpps av löst innanmäte men även vid stillastående varvning.Men visst kan även det vara orsaken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Pelle: Jag tycker ändå det är lite magstarkt av dig att kalla folk för idioter som har en aggressiv körstil, och som bör sluta köra bil, bara för att dom vid nån tillfälle pressat upp bilen i 220km/h.

Isåfall är jag också en idiot och bör lämna ifrån mig körkortet.

Alla som kört över 220, räck upp en hand, och inse att ni är idioter. Vi är nog rätt många här som kollektivt bör skicka in våra körkort om Pelle får som han vill.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är nog snudd på med bara med min 525:a. Wire-räcken och viltstängsel dock ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.