|
|
|
|---|---|
| Hej,brukar ni rostskydds behandla era bilar eller är rostskyddet bra från fabrik.Vi har en 523i -99 Touring. | |
| Det enda som är lite taskigt är väl de kitt-tätade plåtfogarna i dörrkanter och luckor tycker jag och de kommer man ju inte åt med traditionella Tectyl/Dinitrol produkter. Visst är det väl aldrig fel att kompletteringsbehandla en äldre bil. Har någon liten bubbla som börjar komma upp bakom höger skärmkant ovanför stötfångarplasten. Där bakom kan det nog börja gro lite. Så plocka av plasten och se över och blåsa tunn Tectyl där är nog en god idé. | |
| Har också hört att Touring har några dräneringshål i bakluckan som man bör blåsa rent för att inte denna ska rosta,har inte sett några än men får kolla igen. | |
| Finns två små hål i luckbotten, ett på vardera sida som är pluggade med små plastpluggar. Varför vet jag ej, men jag har pillat ur den ena så vatten kan rinna ut. | |
|
En komplett seriös rostskyddsbehandling är aldrig fel, men det är naturligtvis som "Anders-72" skriver inget skydd mot kitt/fals rost....tyvärr. Jag har rostskyddsbehandlat båda mina BMW´s för några år sedan(Noxudol).. Kostade 3600kr till E32:an(2008) och 4400kr till E39:an år 2009)(kostnaden beror bl.a annat på vilken av behandlingarna man väljer och vilken typ av bil såklart och även av "marknaden"). Mvh Janne. |
|
|
Jag har bedömt att på E39an gör en rostskyddsbehandling tyvärr ingen större nytta. Falsrost får man ändå (har just lagat i helgen, fan det är alltid mycket mer än vad man tror trots endast mycket små mikroskåpiska antydningar på enstaka ställe som är synliga i lacken innan man bryter upp kitet, däremot är det förvånasvärt enkelt att bryta bort kitet, punktblästra noga, grunda med zinkepoxygrund, på med nytt kitt, smeta ut/forma, lacka, klarlacka). E39 har egentligen inga allmänna rostproblem eller allmänt taskigt rostkydd som kräver kompletterande behandling, utom just falsrosten och där hjälper det inte att behandla... Skulle jag behandla något skulle jag spruta rostskyddsmedel rakt in från baksidani falserna från insidan av dörrarna, vilket kräver demontering av samtliga dörrklädslar. Det gjorde jag i samband med åtgärd av dålig tätning mellan dörr och fuktspärr/isolering (ett annat typfel). |
|
|
Jag fick pris på 8000kr för en komplett Dinitrolbehandling. De skulle då in i balkar under bilen, ta bort innerskärmar, spruta in i dörrar, i baklucka osv. Kort sagt där det inte rostar ändå/inte rostar så att det blir ett problem under bilens livslängd. Dörrarna såg för övrigt ut som absolut nya inuti (minus lite sand/smuts förstås). |
|
|
E39:an har ju vissa problem som sagt med att rost börjar krypa runt kittätningar i dörrar o annat, men det som jag tycker man bör tänka på är att man bör ha lättare att sälja sin E39 med en rostskyddsbehandling och att man mår lite bättre själv när man vet att där har man gjort en liten insats till ganska litet pengar(i mitt fall iaf med noxudolbehandlingen). Dinitrol, Tuff kote dinol behandlingar är betydligt dyrare, men inte märkbart bättre skulle jag säga... Iaf hjälper inte heller dessa mot kitt/fals rost.. Men visst hjälper rostskyddsbehandlingar även på en E39:a...bromsrören får iaf en "duvning" och det behövs på en E39:a + förmodligen lättare att sälja vagnen sedan som sagt. Dörrar/balkar invändigt och alla andra hålrum når behandlingen väl och tvärtemot "marin849" så säger jag att det kommer att märkas att man gjort detta efter ett antal år. Om du "marin849" menar din E39 modell 2004 så förstår jag att det inte fanns rost någonstans invändigt på dörrarna iaf, en sju år gammal bil ska inte ha problem där om den är schysst tillverkad/behandlad.. SBP brukar inte börja anmärka på "normalbilen" ang. rost förrän efter ca 11år enligt någon undersökning jag läste för en tid sedan, iofs är det då såpass allvarligt att det måste åtgärdas, men iaf... Mvh Janne. |
|
| Lite onödigt vetande är att en komplett Dinitrolbehandling även isolerar bilen en aning mot vägbrus pga av det tjocka slitskyddet som sprutas på efter dinitrol skyddet. Dock blir det ett helvete att mecka sen, kletigt ta mig fan över allt. | |
|
Meckar man direkt efter en behandling blir det lite kletigt även med en lösningsmedelsbaserad behandling(ska torka snabbare än en utan lösn.medel.). Men visst, ett visst "kleteri" får man räkna med ett tag efter :) Gäller att byta ut prylarna som är på G innan man gör behandlingen ;) Mvh Janne. |
|
|
Janne T, du kan ha en poäng där, min bil är "bara" sju år. Men falsrost finns ju uppenbarligen så det räcker fast det inte syns... Tips på bra tunnflytande resp. tjockt rostskyddsmedel man kan applicera själv? Tunnflytande ska man väl ha i dörrar/falsar osv men tjock på ytor som är utsatta för stenslag (underrede). |
|
| Bäst är om du använder ett tunnflytande rostskyddsmedel över allt så det kryper in ordentligt. Sen sprytar du på ett slitlager där det behövs. | |
|
Jo det verkar rimligt, har ni inga tips på konkreta produkter man kan åka o köpa? Som är bra... |
|
| Corrostabil eller hagmans är väl bra grejer ? | |
|
Länkar Hagmans Länk Corrostabil Länk Båda finns på mekonomen, finns även ett par märken till där, skulle rekommendera att kolla hos dom, för det finns flera varianter |
|
|
marin 849 Jag har rostskyddat med kallpressad linolja de senaste åren. Enormt effektivt, billigt, miljövänligt och även kroppsvänligt (smaka på bara:). Om du vill se hur kolla min blogg från 2008-11-15. Enda nackdelen är att det droppar innan det härdat. Man får eftertorka annars biter det sig fast i lacken. (polering krävs om det härdar) |
|
| Aha, ska kolla. Fick en ny dörr av BM för två år sedan och det medlet verkar väldigt bra. Det har smårunnit brunt segt klägg ur dörrdräneringarna som knappt går att tvätta bort. | |
|
Har testat Corrostabil på spray och det verkar täcka bra.Blev ett påpekande vid bes på bromsrör bak.Annars ser bilen fräsch ut under faktiskt. Hagmans har man haft på andra bilar tidigare. |
|
|
biltemas tjocka rostskyddsmassa är faktiskt riktigt bra, tillsammans med något lättflytande i hålrum och dräneringshål.. rostskyddade en 1 årig bil och rostskyddet som var på var obefintligt men jag gissar på att detta beror på att tillverkarna vill att bilarna ska rosta och sparar på pengar vid tillverkningen. klart man ska rostskydda sina bilar, men tunna medel är inte lösningen då dessa går bort oerhört lätt, ps. de som säger att biltemas rostskydd inte torkar har inte helt rätt.. det torkar när vatten når den rostskyddade ytan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.