AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.472

Däck med förstärkta sidor

Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej alla vänner

Köpte igår 2st lätt begagnade däck Interstate 245-40/18 säkert budget däck för att mina fram däck är helt slut. Idag ser jag att däcken har förstakt (reinforced) sidor. Om jag fattar rätt är dessa däck lite hårdare än vanliga sommar däck. Min fråga är, ska jag ha dessa däck fram eller bak? Nu har jag bak samma dimension men vanliga sommar däck. Jag vill ha tyst och bekväm bli.

Tack i förhand
Mvh.
Said

jambo523
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag tror att alla däck tillverkare har förstärkning på sidorna i form av stålcord. sedan skriver inte alla att den finns där.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med reinforced menas säkert att lastindex är något högre än vanligt. Markeras med tex XL i däcknamnet hos Nokia, säkerligen hos många andra också.

Högre lastindex betyder att de klarar av högre last helt enkelt.

Angående vilka däck du ska ha bak så gäller följande prioritering

1) Alltid de bästa (mönsterdjupmässigt sett) däcken bak. Om däcken har ungefär lika mönster (men olika fabrikat) får man kolla upp om dess prestanda skiljer avsevärt på vissa punkter. Ibland kan budgetdäck (men även dyrare däck) ha katastrofala vattenplaningsegenskaper, då sätter man dessa dåliga däck fram. Budgedäck (men även dyrare däck) kan också ha riktigt usel bromsprestanda, då vill man ha dessa dåliga däck bak.

2) Om nu däcken är någorlunda lika i mönsterdjup och prestanda, men skiljer sig åt på lastindex - då ska du sätta de däck med högst lastindex på den axeln som har största andelen vikt (eller kommer att ha) - vilket oftast är bakaxeln.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad är det för modell på däcket?

Gissar på Interstate Sport IXT. Och om storleken är 245/40-18 så har detta däck 87W som uppgifter.

Var stod det att däcket var reinforced?

W betyder att högsta tillåtna hastighet är 270 km/H
87 är belastningsindex och anger högsta tillåtna last (ända upp till den hgsta hastighet som däcket säger sig klara) och 87 betyder 545 kg. Dvs max 1090 kg på framaxeln och max 1090 kg på bakaxeln.

Som jämförelse finns ett "förstärkt" däck i samma serie fast med lite mindre dimension, 235/50-18 95W XL. Här anger XL att det är förstärkt och man kan se att belastningsindex hoppat upp till 95 vilket betyder 690 kg, dvs max 1380 kg på framaxeln och max 1380 kg på bakaxeln.
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej bmw-slagen
Jo däcken är Interstate Sport IXT 245/40/ZR18 97W med last index XL och Reinforced står längst upp på sidan. Sidorna på insidan är randiga inte slät som dom jag byte. Det finns någon slags förstärkning. Nu har däck killen satt de fram men jag kommer nog flyta de back, för att dom bullrar lite mer än de förra.

Mvh

Said Suleman
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, du hade en liten annan variant än de jag såg på nätet (dina däck har högre lastindex).

Javisst, XL indikerar att däcket är förstärkt jämfört med däckets ordinare modell.

Men XL märkningen säger ingenting mer än att det är en förstärkt version som har ett högre lastindex än dess vanliga modell. Det är alltid lastindex som anger hur mycket däcket får lastas.

Lastindex är talet innan hastighetsmärkningen, i ditt fall är det 97.

Det betyder att däcket får lastas med max 730 kg (dvs 1460 kg per axel) i den hastighet däcket är märkt att klara av - i ditt fall är hastighetsindex W vilket betyder 270 km/h.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att förtydliga:

97 är lastindex
W är hastighetsindex

XL är bara en notering att däcket är förstärkt på något sätt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.