|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har kollat lite på en del trådar på forumet eftersom jag har en -93 525ix (Manuell) där fördelningslådan gett upp. BMW säljer inte delar (annat än packningssats) till 525. Lådan till en automat är desamma som till en manuell förutom den blockhalva som ansluter mot växellådan och axeln mot våäxellådan. Den Manuella lådan är helt skild från växellådan vad gäller olja. Min kedja var kass förmodligen för att en packbox gått sönder och den var tom på olja. Jag har fått tag på en rasad fördelningslåda från en automat och plockat kedjan från den. Där har lammellerna gett upp. Alla delar passar förutom ingående axel och en blockhalva som sagt. Jag har även letat en ny kedja. Som är tillverkad av BW den heter MorsE Hy-Vo med en typbeteckning Typ 6900. Det är en "stel kedja" med rocker joints. Alternativet är runda och man avgör skillnade genom att rulla ihop kedjan som en cykelkedja, går inte det så är det rocker joints. Den har 35 länkar (70 pitches) och jag får det till en halv tum pitch och 46 mm (1 och 13/16 tum?) bredd. Jag har gått bet på att hitta en ny kedja. Nån som vet var man hittar det? Jag har kollat med kedjefabriken i Malmö, men dom har ingen. Kedjan till 325Xi är smalare och två länkar kortare, och den finns att hitta med BW nummer, HV-024 t om -88 och HV-024 därefter, men inget till 525 som sagt. En sak till, när ni river fördelningslådan se till att ha den bredare delen neråt (där ingående axel kjedja och anslutning till främre kardan sitter) lossa elkontakten och ta bort alla skruvar så att lamelldiffen blir kvar i i den delen. Elkablarna sitter fast där och gör man det här fel så river man av kablarna till den elektriska diffspärren. Ett enkelt sätt att spara lite besvär, med elen. Jag skulle bli tacksam om nån VET vart man kan köpa en ny kedja, inga gissningar tack. | |
|
Det har varit uppe flera gånger förut, och det tråkiga svaret är att den finns inte att köpa någonstans... Detta var ett av skälen till att jag sålde min 525iXAT, dessutom var viskospärren i mittdiffen slut på min bil. Däremot säljer väl BMW fördelningslådan för 15´-20´?: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.