AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.064

550iA E61 ryckig växling 2-3 och svårt att bromsa mjukt till stillastående

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har nu haft min 550iA E61 ett par månader och är väldigt nöjd med bilen men har ett par småsaker som stör...

- Sportautomaten växlar mjukt förutom ibland mellan 2:an och 3:an, framförallt om man bara ger lätt gas. I standardläget märks bara som ett lätt ryck men om man har lådan i sportläget så blir växlingen mellan 2:an och 3:an märkbart ryckig.

- När man bromsar in till stillastående, t ex vid ett rödljus, så är det väldigt svårt att göra ett mjukt stopp, känns som bilen driver liter för hårt vilket resulterar i ett ganska abrupt stopp när man väl stannar. Samma sak upplevs när man då man sedan ska iväg och släpper bromsen, dvs bilen driver på liter för hårt och det svårt att "smyga" igång.

Någon annan som haft liknande "problem"?

___
//Ulf
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Har en 545:a -05 och upplever samma sak vid just inbromsning, som att den driver på och vill iväg när man står på bromsen, skulle vara intessant att höra från fler om det ska vara så?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Var samma med min 545. Att den växlar lite hårt hade jag med, men endast i vanligt automatläge, inte sport, och endast vid stenhård nerväxling från tex 6'an till 2'an.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror att ett enkelt delbyte av automatoljan (med korrekt olja) kan få bort det mesta av ryckigheten?

Mvh
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Hade samma problem med min e39, nollade minnet, och efter det så återkom aldrig symptomen....kan vara värt att prova kanske!!??

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Byte olja ar jag ocksa inne pa, men a andra sidan har val bilen inte rullat sa langt. Borja med mjukvaran - nagot som kan uppdateras?
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,
Har en 745i som hade samma problem förra året som festlund:

"Har en 545:a -05 och upplever samma sak vid just inbromsning, som att den driver på och vill iväg när man står på bromsen, skulle vara intessant att höra från fler om det ska vara så?"

Bytte olja september 2010 vid ca 13000 mil och felet försvann successivt efter ca 2 månader.
Nu går växellådan som smör...
George
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den har rullat 8.000 mil...

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Absolut inte för tidigt att göra ett delbyte vid 8000 mil.

Mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag var ute och körde i går så testade jag lite och om man ligger i manuellt läge och vid start och stopp inte lägger i 1:an utan stannar på 2:an så är det inte alls samma driv framåt när man släpper bromsen vid start och det går även att bromsa in till stillastående betydligt mjukare. Går man ner på 1:an så är det precis som i D-läget vilket tyder på att den alltid går ner i 1:an vid vanlig automatkörning vid stopp.

___
//Ulf
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Oljebyte gjorde ingen skillnad för mig, inte heller nyare mjukvara.
Programmer: normala automatlådor brukar väl starta och stoppa på tvåan när de är i vanligt läge, kolla med BMW om beteendet på din är normalt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ska göra det. När man kör på 2:an manuellt så känns det precis som man är van vid från tidigare automater.

På min Golf med DSG så visar displayen alltid vilken växel som ligger i och den går alltid ner på 1:an vid stopp men det är ju också en helt annan typ av växellåda...

___
//Ulf
Kolla om det finns nyare version av mjukvara till din låda?
Fe
27
Feel_the_effect
E61 535d LCI M-Sport -08
Hej, jag har samma fenomen på min 525(n52).
Programmer -> Fick du någon rätsida på problemet?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte haft bilen inne än men tycker nog att den numera oftast startar på 2:an. Rycken finns kvar men i D är det ju rätt så diskret. Ska försöka hitta tid och lämna in bilen inom kort...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lite uppdatering...

Hade bilen inne i veckan för lite olika saker och en var just den ryckiga växlingen mellan 2:an och 3:an. Dom meddelade på telefon att det inte fanns några felkoder upplagda och att dom återställt den adaptiva styrenheten till fabriksinställningen. Jag var så klart lite skeptisk till att detta skulle lösa problemet men det var med stor glädje jag körde hem en bil som nu växlar silkeslent oavsett växel.

___
//Ulf
Grymt, hoppas inte beteendet kommer tillbaka.
Fe
27
Feel_the_effect
E61 535d LCI M-Sport -08
Låter härligt att det gick att åtgärda. Dock undrar jag ju lite över den adaptiva enheten - kommer den inte få tillbaka samma beteende på sikt igen då den är just adaptiv?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo, säkert om bilen körs exakt likadant som tidigare. Men skulle det återkomma liknande tendenser så vet man ju hur det kan åtgärdas.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.