AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.634

"E46-lysen" till en E39 eller andra tips

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
För att undvika personer som har styling-allergi så har jag öppnat denna tråd här inne istället.

Jag undrar om någon har provat att montera ett "e46-kit" eller på något sätt själv stylat till sina lysen att se ut mer som e46-lysena.

Tycker personligen att man skulle kunna få en lite "modernare" look om man fick det att se bra ut.

Här är ett exempel på vad jag menar:

Länk

Det till synes epiga plast-kittet som man kan köpa (för det "fantastiska" *ironi* priset 75$) t.ex. här:
Länk tilltalar mig dock inte.

Tycker inte formen på dem är rätt, på E39:an borde den yttre ringen liksom avslutas när den är som längst ned, hoppas ni förstår vad jag menar, men det man monterar fast ser bara ut som det är en kant med två ringar. Photoshop-bilden i den första länken visar vad jag menar och ungefär hur det "borde" se ut.

Om det inte finns bättre kit att köpa, är det någon som har något tips hur man skulle kunna gå tillväga för att eventuellt "tillverka" ett själv och montera det på lysena utan att förstöra dem (dvs kunna ta bort det om man ångrar sig o insett att man misslyckats, hehe)? Jag är öppen för förslag.

Har själv annars först tänkt rengöra och putsa upp lyktorna till att börja med det lyftet kanske känns nog, just nu påminner bilen bara lite för mkt om min gamla Mazda 929 från -84.

Jag hade inte tänkt mig köpa helt nya lysen utan försöka hålla ned kostnaden så att det blir så mycket "bang for the buck" som möjligt.

Några tips? Idéer?
Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
Länk
Länk

Den som sitter under lyset kan bli rätt snyggt då den ser ut som en del av bilen om du lackar den i bilens färg, de översta kan ofta se konstigt ut då de blir en skarv emellan

Kör miljövänligt - kör BMW diesel!!!
Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
140kr + frakt är inte farligt dyrt :)

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Tack för tipset. Var nåt åt det hållet som jag funderade på, dock är jag inte hundra säker på formen på dem. Tycker inte de borde täcka blinkerlampan.

Har testat Turtle Wax Headlight restoration, gick dock inget vidare för mig. Blev inte så bra, måste kanske putsa ännu mer...
Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
Det sitter en plastlist under strålkastarna i original på e39, det snyggaste vore om det fanns modifierade sånna som man byter ut, har dock aldrig sett att det finns sånna. Tycker inte heller det är snyggt när det täcker blinkersen, men det var det enda jag hittade.

Om du ska polera upp stålkastarna så får du börja med fint sandpapper först, alltså våtslip, sedan polerar man upp lyserna. Jag tror det finns guider på nätet om hur man gör.

Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
Länk Här finns det lite olika tips, rekommenderar dock inte autosol då den är lite för grov.
Länk Kör hellre som i filmen här, först 1000 papper sen 2000 eller 3000 papper och sedan valfri poleringsmedel och polermaskin, glöm inte att maskera bara :) Lycka till!

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Ja jag körde för hand som i denna instruktion: Länk

Tror mina är för nötta för att det ska räcka. Har en hyfsat klar rand mitt i ett av glasen nu, resten är riktigt risiga och matta.
Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
Turtle är inga bra grejer, det är ett överhypat bensinmacksmärke!!! Som man ser i filmen har de redan slipat med våtslip innan de börjar med turtels sörja :) fult att luras på det sättet. Stoppa filmen vid 14 sekunder så ser du, det är slipat. Att de inte kan säga det men men det ska väl se enkelt ut.

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jo det skumma är att jag har ju sökt på nätet på skiten (för att slippa bli lurad) och de flesta som testat säger att det funkar bra. Kanske är jag som är för svag i putsarmen.
Turtles paket innehåller 4 nivåer av våtslips-"padar"...
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Turtle Wax Headlight restoration funkade bra, men man kan inte förvänta sig underverk. På min gamla Passat fick det strålkastarna från katastrofala till ok. Det var värt pengarna, men ska det bli riktigt bra krävs nog polering med maskin etc, som i första filmen där uppe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.