AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.507

Ljuddämpare 325 e46 (sport)

CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Hejsan. Någon som har hört skillnaden mellan en eissermann eller ferrita eller en BMW sportljuddämpare (STCC) och kan förklara om det är stor skillnad och vilket man bör välja om man vill ha lite mera änglasång ur sin M54a?

Tacksam för alla svar,
Har sökt på forumet men hittar inga trådar som svarar på min fråga. Är ute efter "mycket" ljud.

Har läst om "ljudrör" alltså mellandelen från katarna och egentligen bör man väl byta även den men tänkte börja med ljuddämparen bak först. Kanske finns några åsikter om det också?

Mvh Niklas
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Både ferrita och eisenmann har skönt ljud, även om eisenmann drar längsta strået där.
Tycker ferrita har något dovare ljud medan eisenmann har något ljusare och ettrigare ljud som jag personligen föredrar. Nu pratar jag modellerna rakt över.

Just e46 är svårt att jämföra eftersom ferrita inte har några färdiga system som dom tex har till e36. Dom e46 som har ferrita är byggda på plats och kan därför skilja en del i mellanåt.
Var inte allt för länge sen jag prata med dom, och priset skulle landa någon tusen lapp över eisenmann. Monterat och klart då.
Intresset för ferrita sjönk ganska rejält då även fast man i princip kan välja vilket ljud man vill ha.

Har själv inget sportsystem monterat idag då jag fortfarande inte bestämt mig om vilket och hur mycket jag vill lägga ner på det.
CR
428
CRF_Niklas
okej, jag förstår, du har inga tankar eller åsikter om Bmw orginal ljuddämpare? Kan få sånt till bättre pris än de andra, (strax över 5000kr)

När du pratar om eissermann är det med eller utan ljudrör eller vad dom kallar det då?

Mvh Niklas
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bmw egna har jag ingen koll på, men har svårt att tro att det är någon jättestor skillnad. Men det lämnar jag till någon som har bättre koll på äm jag.
Ljudrör är ju helt klart att föredra även fast det är skönt ljud utan också. Beror ju lite på vilken ljudnivå man vill ha.
Är ritkigt sugen på den kombinationen själv, men över 7000:- svider lite på samma gång...

CR
428
CRF_Niklas
okej okej, kan få tag på original STCC dämpare ny för 5300kr så det priset lockar ju men gör det ingen skillnad så är det ju inte aktuellt.

Någon som har några mer erfarenheter?
Jag har STCC-dämparen. Är du ute efter mycket och vasst ljud så är det inte den du ska ha. Den låter mindre än de flesta andra sportljuddämpare och grovt/mullrigt. Inte alls vasst/raspigt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
CRF_Niklas: Du har PowerPost.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.