|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag tror jag har strul med lmm (tror jag ). Någon som har tips hur man kan testa och verifiera detta? Ett alternativ förståss är att låna någons fungerande, men om man inte har tillgång till såna? Vidare tacksam för tips var man kan köpa sådana till hyffsade priser? Har hittat till M73 motorn men jag antar att det inte är samma? Tacksam för svar. mvh Gustaf | |
|
Hej Gustaf Enklast att kolla av en LMM är att låta bilen gå på tomgång och skruva därefter ur kontaktstycket på den ena och motorn skall ändra karraktär direkt, gör där efter likadant med den andra. På så sätt så kan du få en indikation om någon av dom inte svarar som de skall. På BMW så får du garranterat rätt och hela saker. /P |
|
|
Tack för svar. Ok ja det låter ju som ett enkelt test. Jag har det problemet att mitt felsymtom kommer och går. Vid felsökning kommer felkoden för Lambda sensorn upp och att det är fel blandning. Polarn tror dock inte att det är själva lambdan det är fel på utan snarare LMM, fördelare/rotor el spjälhusen och att felet sedan får lambdan att göra fel justeringar. Men vi får kolla av alla dessa saker.. |
|
|
Åk till en bra BMW verkstad och be dom göra en diagnos så slipper du införskaffa en massa delar i onödan, har du kontrollerat att bälgarna mellan LMM och ställmotorerna är hela, kan ge konstigheter om den tar tjuvluft den vägen. /P |
|
|
Ok, nu plockade jag isär fördelare m.m och kollade, enligt mekanikerna såg allt ok ut, vi gjorde rent allt till nyskick. Bälgarna såg hela ut... Bilen gick helt fantastiskt i en timme, sedan när jag skulle parkera i garaget så började tomgången helt plötsligt gå mellan 100-900 varv.. dvs ojämnt. I morgon ska jag ut och åka lite, får se hur den går då. Kan ju var LMM , men ska den inte gå ojämnt hela tiden då ? Det händer alltså bara ibland. Finns det inte en bra BMW verkstad i Huddinge nånstans, har för mig jag var där med min 540 för ett antal år sen..? mvh G |
|
|
Hej igen Idag gick bilen precis som den ska och när vi på eftermiddagen skulle åka hem från dotterns simskola, då började tomgången gå ojämnt då jag la i backen när jag skulle ut från en parkering. Då nollställde jag färddatorn och bilen drog c:a 3,5 liter milen. Sedan under hemfärden så verkade det som att den repade sig, för den gick bättre och vid nollställning av färddatorn så drog den runt 1,5 -1,7 som den ska göra. Känns som att det är glapp nånstans..? Sedan vid hemkomst så stängde jag av bilen, och lite senare när jag skulle parka den i garaget så gick den ojämnt vid uppstart (utan att jag lagt i en växel). Då provade jag att lossa kontakterna på LMM. På den västra (sett framifrån) så hände inget speciellt, dock när jag varvade motorn så var den väldigt seg. Satte sedan på den kontakten och tog loss på andra sidan, då gick motorn helt plötsligt jämnt på tomgång. Är det den det är fel på då måntro? mvh Gustaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.