AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.815

Blev jag lurad? Köp av 528im-00 Bilstudion i kungsbacka

Sida 2 av 3
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Du har gjort bort dig, om du nu ska hålla på med försäkringsbedrägeri får du väl göra det snyggare än så. Bolaget kommer förmodligen aldrig betala ut pengar vid ev skada eller stöld eftersom man kommer, helt korrekt, mena att det är du som är brukaren och inte ägaren.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Känns som du får bita i det sura äpplet och ta ner kopplingen och ordna till det själv. En Sachs kopplingssats kan du köpa för en tusenlapp på ebay och sen behöver du förmodligen någon som kan svarva ner svänghjulet på en verkstad. Kanske slutar på en tio papp i kostnader lite beroende på hur billig verkstad du kan hitta i närområdet.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Väldigt vad tyst det blev i den här tråden då.
Skulle vara intressant att höra några synpunkter från trådskaparen. Hur har det gått t.ex.?
Mr
8
Mr Johannes
BMW 525i, TURBO ;)
Vilket daltande:-P Man får ju skylla sej själv om man köper en bil med fel på, de är bara att dra på mek overallen å slänga dej under å byta koppling:-P är sväng hjulet dålit är de bara å skaffa ett bättre begagnat på bildemonteringen. Å vill man inte ha dubbel masse svänghjulet så är de bara att skaffa ett m20 svänghjul å bulta dit, men då behöver man även byta start motor, men sånna grejer kostar inte mycket på demonteringen.
Kan man inte mycket om bilar så är det ju bra om man tar hjälp av någon som är kunnig innan man köper grisen i säcken. Bara ett tips ;-)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Johannes: Daltande? Utveckla gärna det.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
re: Mr Johannes

Det finns konsumentköplagar som reglerar just sånt här. Säljare som medvetet försöker lura på intet ont anande köpare saker genom att lova runt och hålla tunt. Den man ska skylla på här är säljaren som helt klart uppträtt bedrägligt. Problemet här blir att visa det eftersom köparen i isn tur överlåtit bilen till ny ägare och originalkvittot är inte utställt på bilfirman som förmedlade bilen.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det blev tyst för det är utagerat. Finns inget kvar att göra.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den person som eventuellt skulle haft en garanti äger ju inte längre bilen. Där är problemet.

-------
//Lövet
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Garanti är på produkten dvs bilen. Vem som äger bilen har vanligtvis ingen med ägaren att göra om det inte står skrivet.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, inte i det här fallet. Garantin gäller mellan avtalsparterna.

Nybilsgaranti är helt annorlunda men det är inte relevant här.

-------
//Lövet
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Blev lite fel skrivet.

"Vem som äger bilen har vanligtvis inget med garantin att göra". så skall det stå

sorry
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Men vad för garanti har utfärdats här då .. vad står på kvittot ?

Konsumentköplagen har ju inget med garanti att göra.

Vid överlåtelse privatpersoner emellan (vilket är fallet här) gäller inte konsumentköplagen längre.

Lämnade bilfirman däremot garanti på sin kvittens så gäller den fortfarande och du kan åberopa den.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nej jag har fel. Vid överlåtelse försvinner garantin, så du är helt rökt och kan nog glömma alla funderingar på ersättning.

Jäkligt dumt att försöka skenförsäkra.
Hur många har inte skrivit bilar på andra i familjen för o få ner försäkringen lite om den ligger på fantasipriser. lite löjligt o anklaga folk för bedrägeri för en sån skit grej..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Och då får man betala priset att garantierna från bilfirman försvinner och man riskerar att inte få ersättning från försäkringsbolaget. Visst, fine det kan man ju göra, men det är osmart att sitta i en tråd på ett forum och tjuta då.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Funkar det att svarva ett dubbelmassesvänghjul (som med åren kan bli lite fläckvis färgat i ytan) och hur jobbigt är det att byta svänghjul+koppling på en e39a för en "normalbegåvad amatör"? Mycket specialverktyg? Växellåda+avgas måste ju väck.
ma
7.450
marin849
Just ja. Till TS: Det kostar 12000kr att byta rubbet (svänghjul+komplett koppling) hos BMW varav 6500 för svänghjulet, 2600 för kopplingssats och resten för arbetet (varierar). Så ett gör det själv-jobb med svarvat svänghjul kan omöjligt kosta 10k!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Som jag sa en kopplingssats (köp en hel sats inte bara lamellerna) kan du få hem från ebay för 1.000 kr och svänghjulet bör då låta få svarvat på en verkstad och de tar säkerligen max en tusenlapp för det jobbet. Blir billigt om man gör själv men det är inte så roligt ...
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Hej igen!
Tråkigt att ni ska antyda försäkringsbedrägeri så fort jag nämner att jag inte står som ägare längre. Det enkla svaret till varför den står på pappa är för att jag inte kommer bruka bilen. Den kommer förmodligen brukas av min pappa till våren varav jag sedan övertar bilen.

För tydlighetens skull: Garanti är något som en näringsidkare kan ge. Alltså är garanti inget som automatiskt/alltid följer med vid ett köp. Reklamation är däremot något som regleras av lagen. I det här fallet är det helt oväsentligt att diskutera garantifrågor. Då jag inte har någon garanti på bilen.

Jag har pratat med konsumentrådgivningen på min kommun som har kontaktat konsumentverket. Till svar fick jag att rättsläget är lite osäkert. Men det gick att antingen kombinera (någon paragram som jag inte kommer ihåg nu) Konsumentköplagen med köplagen. Ett annat alternativ var att jag skulle bli ny ägare på bilen igen för att sedan hävda rätt genom konsumentköplagen (reklamation).

Nästa steg blir att ge över ärendet till ARN eller skicka in en stämningsansökan. Vilket det blir, återstår att se.

Det låter som att ni är väldigt säkra på att dubbel-svänghjulet är trasigt? Går det att på förhand kolla upp eller se om dubbel-svänghjulet är trasigt eller är ända sättet att plocka ner kopplingen?
ma
7.450
marin849
Om kopplingen hugger när du slirar på kopplingen utan grundgas eller med lite grundgas (lågt varv) är det mycket möjligt att svänghjulet är dåligt. Eller om det liksom "durrar" i bilen när du slirar kopplingen med flit på medelvarvtal med lite mer last.

Om det är ett "rent slir" dvs inga skakningar eller konstiga ljud, är svängjulet troligtvis ok eller åtminstone har det inte varit överhettat så att friktionsytan är kass. Däremot skulle det fortfarande kunna vara glapp mellan de två halvorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.