AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.816

Blev jag lurad? Köp av 528im-00 Bilstudion i kungsbacka

Sida 1 av 3
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Hej!
I måndags köpte jag mig en ny bil, en 528im-00 från "Bilstudion" i Kungsbacka. Bilen såldes "för kunds räkning".

Idag när jag testade att dra ur andra växeln upptäckte jag att bilen slirade på kopplingen efter att jag växlat till 3:an. Uppfattade inte riktigt vad som hände då detta aldrig hänt på min tidigare bmw så jag testade kopplingen genom att köra i ca 60km/h på 5:an och gasade fult därefter tröck in kopplingen snabbt för att sedan släppa upp. Den slirade mycket och slutade inte förän jag släppte på gasen.

Tittade även lite under motorhuven och upptäckte att kylarvätska låg runt påfyllningslocket.

Sen tror jag att servotronicventilen är trasig då servotronicen inte verkar funka riktigt.

Kan jag på något sätt kräva reparation av dessa delar eller någon form av kompensation?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Mohamed

Om bilen såldes i bilfirmans lokaler och affären gjordes upp där så har jag för mig att det är samma regler som om bilen vore deras även fast den är såld för "kunds räkning"

Men provkörde du inte bilen och kollade innan du köpte den?
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Tack, ska försöka luska vidare i det! Däremot så informerade säljaren mig att inga garantier skulle gälla samt att de hade skrivit in det i kvittot.

Jo självklart provkörde och kollade jag bilen men kunde inte se eller märka dessa fel.

Att servotronicen inte funkade märkte jag först igår då jag tyckte att den var lite väl seg och läste vidare här på forumet.

Tack för svar dit svar!
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Om handlaren förmedlat köpet så ansvarar han för bilen. Det är bara att hänvisa till konsumentköplagen om det visar sig vara fel på bilen. Här är ett exempel bland många där handlarna försöker krypa undan ansvaret genom att hävda att det inte är dom som sålt bilen egentligen... Länk
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Mycket intressant läsning! Ska börja med att höra av mig till Bilstudion och informera om problemen. Tack ska du ha!
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Hoppas det går bra. Stå på dig när du pratar med handlaren, han kommer att slå ifrån sig allt han kan om han märker att han har det minsta övertag.

Skriv gärna ut dokumentet jag länkade till och visa honom som exempel om han bråkar. Det finns några fler exempel på den där sidan i länken om du orkar leta.

Men som sagt, var tuff direkt, annars äter han dig levande. Du behöver ju inte vara otrevlig, men bestämd ska du nog försöka vara, och ge intryck av att du vet dina rättigheter.
Bilhandlare lever ju på att skoja upp folk.
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Helvete! Såg nu att kvittot inte var från Bilstudion utan ägaren. Låter som att det blir väldigt svårt att bevisa att de haft bilen och sålt den därifrån....Någon som har något förslag på hur detta kan bevisas?
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Hittade nu bilder på bilen framför deras lokal där deras företagsnamn syns tydligt i bakgrunden. Hoppas att det räcker...

Ja precis, det har du rätt i! Jag ska försöka ta reda på så mycket som möjligt innan jag hör av mig till dem och länken du skickade var mycket matnyttig!
Omdömen innan namnbytet; Länk
Svar från Frölunda Bilkonsult
2011-01-11 .KONSTIGT VI HAR GARANTI PÅ VÅRA BILAR MEN DU ÄR NÅG INGEN KUND UTAN EN DÅLIG KONKURENTT

Skön svenska
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Intressant fall det här. Du kan nog redan nu rikta in dig på att reklamera ärendet hos ARN och bifoga en offert vad det kommer kosta dig att reparera bilen till dugligt skick.

Efter detta (tar ett halvår ungefär för ARN att få tummarna ur) så kan du åter igen höra av dig till bilhandlaren och höra hur han ställer sig (han kommer äskert inte vilja betala). Då kan du svartlista bilsäljaren hos ARN och gå vidare med ärendet till domstol.

En klar brasklapp här är ändå att kvittensen är från ägaren. Det blir svårt att visa att bilen stått på bilstudion. Finns ingen internetlänk eller liknande kvar åtminstone (cachad exempelvis) ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Svenskan hans var väl inte av bästa kvalitet nej. Svenska bilförsäljare är inte nödvändigtvis ett skit bättre. Har själv blivit pålurad en halvkass bil en gång med smått dolda men av den svenske bilhandlaren välkända fel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hälften av de positiva omdömena på Rejta är ju supertydligt skrivna av handlaren själv (killen verkar inte gilla versaler och skiljetecken direkt) men det säger på nåt sätt lika mycket om hur mycket man kan lite på Rejta som på bilhandlare.

-------
//Lövet
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Var själv nära att köpa denna bilen förra veckan. Efter att talat med försäljaren på bilstudion så fick jag numret till ägaren av bilen. Han hade visst bara ägt bilen någon vecka, efter att ha fått den i någon bytesaffär som jag uppfattade det. Frågade han bl.a. om kopplingen och han sa att han inte visste om den varit bytt någon gång men intygade iallafall att funktionen på kopplingen inte hade något fel...?

Tråkigt att du hamnat i denna situationen nu. Har du pratat med någon på bilstudion om det som inträffat?
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Jag har mejlat handlaren ikväll så det ska bli intressant att se vad de svarar och hur sammarbetsvilliga de är.

Higway Star: Jag funderar på att hoppa över ARN då de endast kommer med en rekommendation till handlarn vilket ger honom en möjlighet att strunta i rekommendationen vartefter en rättsprocess måste dras igång. Jag tror det blir lättare och mer effektivt att stämma handlaren med detsamma om de vägrar stå för reparationskostnaden eller vad nu man kommer överens om.

Kan inte hitta någon internetlänk tyvärr men jag vet inte om det är jag som är naiv men om stämning blir aktuellt så vore det väl helt osannolikt att jag fabriserat hela händelsen speciellt då jag bor i Stockholm och bilfirman ligger i Kungsbacka?

acer84: Intressant! Jag körde hem bilen till Stockholm under kvällen/natten utan att upptäcka problemet så visst går det att föra bilen frammåt. Men då blev det inte många växlingar eftersom det är motorväg nästan hela vägen.

Tack för all hjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Notera att kopplingsbytespriset tvådubblas om du åker i kring och slirar med den, dubbelmassesvänghjulet blåanlöps fläckvis och måste då ovillkorligen bytas eftesom du annars kommer att få en känguruhoppande bil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Har du fått någon respons ifrån bilstudion?
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Som jag skrev tidigare mejlade jag bilfirman tidigare i veckan och mitt första svar var att de inte tog på sig något ansvar för bilen och de av avslutade mejlet med "du får kontakta han du köpte bilen utav du har väl kvitto på bilen du köpt ........"
Vilket gjorde mig lite lätt irriterad. Jag fick hjälp med att skriva ett nytt mejl där vi hänvisade till de aktuella lagrum samt bifogade länken ovan från ARN.

Fick ett nytt svar från handlarn som berättade att de kontaktat förra ägaren till bilen och går med på hävning av köp.

Ett par timmar senare får jag ett nytt mejl där de anser att reklamationsrätten upphört då bilen bytt ägare från mig till min pappa. Och där står vi nu. Jag har kontaktat min kommuns konsumentvägledning gällande detta och väntar på svar. Vill gärna ha det svart på vitt innan en stämningsansökan skickas in även fast det låter väldigt osannolikt att reklamationsrätten upphör vid ägarbyte.

Hasso: Kan man på någotvis (utan att ta ner kopplingen) se eller märka ifall dubbelmassesvänghjulet är trasigt?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det är möjligt att du har lagen med dig, men du informeras om avsaknaden av garanti och ingår ett avtal om detta innan köp. Du vet också att det är en förmedlingsaffär. Speglar priset dessa förutsättningar? Varför skriver du över på pappa?

Någon skriver att säljaren försöker krypa undan ansvaret, men bortsett från vad juridiken säger, har han verkligen försökt det?

Jag tycker det är irriterande med bilfirmor som gömmer sig bakom "säljes för kunds räkning", men här får jag känslan av att så faktiskt är fallet.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Undrar också varför du skrev över bilen på pappa. Eller..det var väl inte så att du tänkte komma billigare undan genom att skenförsäkra?

Dumt var det i alla fall att du gjorde så, oavsett skäl. Personligen tror jag du kommer att få problem eftersom det ju inte är du som äger bilen längre. Och klagar din pappa så kommer handlaren bara att säga att han får vända sig till dig med klagomålen.
Hur som helst, så är risken stor att du gjort bort dig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Faktum är att du kan ha spelat handlaren rakt i händerna. Den som kan rikta krav på handlaren är ju den som är motpart i avtalet - och den personen äger inte längre bilen.

Det hela är tyvärr ganska glasklart: Om jag köper en bil av en handlare och sedan säljer den vidare, då kan inte ägare 2 rikta några krav mot handlaren. Det finns ju inget avtal mellan de parterna.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.