AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.053

Dunk-ljud i växellådan

pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Hej. Jag har nyss köpt en 328 -96 som har gått ca 12000 mil. Jag har kört själv med den ca 300 mil.
Här om dagen hörde jag för första gången ett konstigt dunkande ljud när jag la i tvåans växel ganska långsamt. Efter lite testande så hörde jag det även på andra växlar men inte lika tydligt. Ljudet verkar komma lite bakifrån. Rasar transmitionen snart eller är det kanske någon bustning som behöver bytas?

gagg
hade exakt samma problem på min 325a...
det va drivaxel knutarna som va glappa...
de billigaste är att kolla om upp de är båda sidorna eller bara en i mitt fall va de båda sidona de billigaste sättet att fixa de är att hitta några från skroten.. till min bil kostade en hel drivaxel på bmw 1800kr plus arbetet för 1 drivaxel monterad skulle gå på 1700... sen får man ju dubbla de i mitt fall...
men lyft upp bilen o kolla drivaxelknutarna, både inre o yttre så ska du nog hitta ditt fel...
om klonket kommer när du släpper kopplingen så är det nog bakvagnsbussningarna, däremot om de är när du lägger i växel så är de nog axklarna.. hoppas du blivit klokare..
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Tack gagg! Det är när jag lägger i växeln, innan jag släpper upp kopplingen. Så då borde det alltså vara bakre drivaxlarna.

Klarar man av att byta dessa själv om man är lite händig?

betterlooking
Ibland väsnas det ganska friskt om man inte frikopplar!!! Har du provat detta?? :-)

no turboshit
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
betterlooking!? Jag vet inte om du kan läsa men om du kan så står det i inlägget ovanför ditt inlägg att "... innan jag släpper upp kopplingen." Jag hoppas att även du nu kan förstå. ;-)

Fler tips om vad det kan vara är välkommna eftersom jag fortfarande inte har tagit tag i problemet.
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Det kan ju vara Hardy skivan också. Hade exakt detta fel på min förra bil. Dunkandet minskades radikalt när hardy skivan byttes.

Mvh Johan
gagg
de e svårt at byta själv.. du måste sänka ner avgaset också.. bäst o lämna in..bmw tar 1700 per sida... bildelsimporten i uppsala tog 1500 för bådasidorna..

MVH
gagge
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Vem är billigast i Malmö på att göra reparationer av detta slag? Någon som vet?

gagg
jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vem som e billigast då jag bor i malmö... men lyck atill med bytet, tips är att du ringer till nån ksrot o frågar efter 2 drivaxklar, om dom inte har så säg åt dom att söka på andra sklrotar då hittar du garanterat.. dom kostar typ en tusing styck o hittar du en hyfsat billig verkstad så kan dom fixa båda för 1500 vilkjen betyder totalt 3500 för att få bilen odunkande igen...

men för säkerhets skull kolla upp om felet liger just på drivaxklarna.. du kan göra de själv, höj upp bilen.. sen så ser du att de finns 2st "klumpar" (knutar) på varje drivaxel.. testa att dra o röra på dim lite löst... själva "damasken" ska sitta helt tätt o inte vara glappt eller så.. då e de drivaxklarna som e körda... men låt gärna nån som kan göra det för att det är inte så lätt att se.. även ett minimalt glapp kan orsaka dunkljud och de där minimala glapet är inte lätt för oss "vanliga" att känna...

hoppas du fick lite mer hjälp nu..

ha de bra.
Su
554
SunKi
325i -92
Har liknande ljud i min bil, upptäckte jag igår när jag satt i baksätet.. men mitt ljud kommer när man släpper kopplingen.. då är det alltså bakvagnsbussningarna?
Har ett annat problem som kan härröra till dom, bilen känns som den har lite dålig väghållning... kan det vara samma sak tro?
gagg
sunki i ditt fall är de med allra största sannolikhet bussningarna o ja väghållningen kan mycket möjligt vara pga de problemet.. men kolla även dina dämpare.. jag hde en dämpare som hade läckt olja o min väghållning försvann helt...

mvh
gagge
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Ahnmarker berätta lite mer om det där med Hardy skivan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.