|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Jag har vid några tillfällen fått ett konstigt motorfel. Varvet står och pendlar mellan 500 och 1000 rpm och motorn rycker då man försöker köra. Bensinindikatorn visar att motorn drar upp till tre liter per milen. Efter en fyra fem besvärliga mil så blir allt normalt igen. Avgasröret visar fet förbränning. Kan det vara motorstyrningen eller lamdazonden? Eller vad tror ni? Någon som känt samma sak? Ulf | |
|
En läckande spridare? /Mats J |
|
|
Hej Mats! Har du varit utsatt för detta fel? Hur avhjälpte du detta? STP injection cleaner? Vore trevligt med dina erfarenheter. MVH Ulf |
|
|
Om vi spånar lite vidare på Mats J tipset så kanske du kan börja med typ STP(den kraftigare burken, svart flaska tror jag )...sedan att avhjälpa detta om det fortsätter är väl att kika på stiften och se vilken/vilka av cylindrarna som går för fett och evtl byta till nya spridare där.. Du ser ju då också om ALLA stift är svarta och då kan du nog utesluta spridarprblem, då är det något i motorstyrningen(mest troligt iaf) som inte lirar helt ok. BTR eller liknande.. Finns säkert någon här som rengjort skitiga/defekta spridare. Kanske kommer någon som svarar på det senare ? Du kan även börja att öppna motorhuven och kika om du kan se något direkt och även ta loss kontakterna du ser och gör det några ggr...t.ex lmm, tempgivaren till motronicen, gasspjället.. Kan ibland bli lite skumma fel som lätt blir avhjälpt med att bara ta bort en kontakt och trycka tillbaka. Mvh Janne. |
|
|
Janne T har bra förslag. Även en felaktig motortempgivare/kabel kan få motorn att gå på max choke, då ryker det svart. Kan du läsa av felkoder så kan du ju börja där. kolla om den klagar på kass lambdareglering på en eller båda sidorna för att börja ringa in felet. Jag har tvättat spridare men inte testat att få igång en som kärvar. Nästa gång den går dåligt, ta ur stiften innan den börjat gå bra igen. Ddet borde hjälpa analysen. /Mats J |
|
|
Är insugssidan just? Inga läckage? |
|
|
Hej Alla! Jag tror att allt beror på en trasig bensintank som läcker in vatten. Ser rostigt ut vid rörets ingången till tanken. Någon som sitter på en bra tank som är rostfri och som passar till en 7.30 i av 1989 år modell? Hör av dig! MVH Ulf Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.