|
|
|
|---|---|
|
hej. grön på bmw och forumet är nu spekulant på en 528ia, e39 årsm 99/00. gått enligt försäljare 16500 mil !! Importerad 2003. läst på här lite vad man skall kolla efter vad gäller dessa bilar, så som abs givare, bakvagn, rost i luckor. Men stora frågan är hur bäst kontrollera om bilen drabbats av sne topp ? antar jag ett måste att köra bilen varm för det första ? eller hur lättats kollar man detta ? sedan lite lustigt att info saknas om antal mil vid senaste besiktning ! seriösa råd och tips mottages tacksamt ! tack på förhand. Obs ! lite brådskande då jag skall kolla på bilen eventuellt i eftermiddag. Fordonsidentifikation Registreringsnummer: UGO499 Fabrikat: BMW 528IA TOURING Färg: MGRÖN Fordonsslag: PB Fordonsår: 1999 Fordonsslagsklass: I Chassinummer: WBADH61080BX34933 Typgodkännandenummer: e1*93/81*0028*06 Typgodkännandedatum: Senaste EU-regbevis del 1: 2011-06-22 Senaste EU-regbevis del 2: 2011-06-22 Handelsbeteckning: Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (2011-08-05) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Ja Antal ägare: 6 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige: 2003-09-30 I trafik första gången i utlandet: 1999-07-28 Ägarbunden dispens: Nej Ägarbunden dispens upphör: Nej Besiktningsuppgifter Besiktningstermin: 2011-09-01 - 2012-01-31 Senast godkända besiktning: 2011-01-31 Vägmätarställning, km: Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Ja Årsskatt, kr: 2434 Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1267 Återbetalning vid avställning, kr: 0 Betalningsmånad/er: februari Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Tekniska data Motornummer: Kaross: Kombi (03) Karosserikod särskilda ändamål: Slagvolym, cm3: Växellåda: AUTOMAT Antal passagerare, max: 4 Antal sittande passagerare, max: Antal bältade passagerare, max: Antal passagerare i rullstol, max: Antal stående passagerare, max: Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats. Skattevikt, kg: 1730 Tjänstevikt, kg: 1730 Totalvikt, kg: 2210 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 2075 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1290 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4210 Max lastvikt, kg: 480 Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Effektiv bromsanordning: Nej Lastutrymmets längd, mm: Främre överhäng, mm: Bakre överhäng, mm: Utrustning: Drivande axlar fram: Drivande axlar bak: Antal hjul: Däckdimension axel 1: 225/60R15 Däckdimension axel 2: 225/60R15 Bandbredd, mm: Längd, mm: 4750 Bredd, mm: 1800 Höjd, mm: Drivmedel 1: BENSIN Motoreffekt, kw: 142,0 Effektnorm: EG | |
|
alltså med sne topp syftar jag på det där uppenbarligen vanligen förekommande problem med att raka sexans långa topp slår sig ! eller är jag felinformerad ? undrar alltså hur bäst kontrollera detta ? kollar efter läckage och att bilen kyler som den skall när blivit varm antar jag ? inte mycket mer en amatör kan göra eller ? |
|
|
Varför är bilen avställd? Sen att det inte står någon mätarställning på senaste besiktningen kan vara att de inte kunde avläsa den av någon anledning. Men om man tänker så kanske det är medvetet av nuvarande ägare för att kunna backa mätarn? Angående toppen så kan jag inte hjälpa dig tyvärr. |
|
|
Det där med sne topp är inte nåt stort problem på m52, m54 motorerna, det var de gamla m20 o m30 motorerna som var väldigt känsliga på det området! Rost däremot är väl ett ganska vanligt förekommande fenomen på e39orna men det är faktiskt mest kosmetiskt, känner inte till att det finns några e39or med rost på bärande delar i konstruktionen! Verkar vara ett större problem på facelift versionen, min 97a är förvånansvärt förskonad från rost, tre blemmor på bakluckan är vad jag hittar. För övrigt är det det vanliga, efter 16500 mil, om nu det är sant, börjar det komma, bromsar, hjullager, vevaxel/kamaxelgivare, kylare, vattenpump, termostat, stötdämpare, bussningar ja, så är det med gamla bilar! Men de är ju grymma att åka och köra e39orna, är faktiskt inte intresserad av nån annan bil sen jag bytt det mesta i slitdelsväg :-) |
|
|
oki .. tackar för hjälpen. alltså var dom där kylproblemen åtgärdade from 99 modell om jag fattar rätt, eller tidigare tom ? vet att kylaren är bytt på bilen iaf. kanske relaterat problem men ändå ett annat. kylaren rostade sönder. får se hur bilen ser ut. mycket hänger på hur den verkar skött och så.. känns. |
|
|
beställde igår kopier och fick precis på 3 senaste besikningarna. på två utav de, första från 2009 och sedan nu 2011 står att vägmätare ej går att avläsa. alltså är det sånt pixelfel i displayen eller nåt. tror jag kollar vidare. ringer nog först och hör vad det beror på. från protokollet 2010 står det 144154 km. då gick det läsa ! i övrigt inga fel vid besikning iaf mer än halvljus för lågt ställda på två av protkollen. |
|
|
Problemet med "sne topp" kan man säga avskreds i sitt mest "akuta läge" redan alldeles i början på åttiotalet(omgjorda kylkanaler mm, tror det blev utfört redan 1979-80 om inte minnet sviker, men ungefär då iaf). Men visst, långa toppar är känsligare för överhettning och kan slå sig om t.ex någon kylarslang/kylare/v-pump går sönder och du inte "hinner märka av detta" i tid s.a.s.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.