|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har hittat en sladd som hänger löst i mitt motorutrymme. Jag kan inte hitta någon hane som den kan kroka tag i. Här kommer en länk till den lilla fulingen: Länk All form av hjälp mottages ödmjukt! MVH | |
| Kontakten ser för övrigt ut som en som sitter vid luftburken, men den är redan upptagen och ensamma sladden är för kort för att nå dit | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den där sladden samt dess placering liknar väldigt mycket den lösa sladden som även jag har i min 323i -85 E30. Tror att det helt enkelt är en oanvänd kabel. Jag kan kolla på om det är samma som min och ta lite kort. Eftersom jag ändåså håller på att riva sönder hela elsystemet så kan jag nog säkert luska ut vad den går till och vad den var tänkt att göra. Av bilden att döma ser det ut som din motor har L-Jetronic systemet. Isåfall borde den vara väldigt lik min bil. Av ren nyfikenhet, vad är en 321i -85? Typo eller en mycket unik modell? |
|
Tack, det vore snällt! Det kanske bara är någon sladd till eventuell extrautrustning som varken du eller jag har? Ja, det är förmodligen ett typo, fast inte av mig utan någon på vägverket under 80-talet. För det står 321i i registreringsbeviset, men överallt annars om man slår på registreringsnumret så står det 320, vilket det också med största sannolikhet är. Jag har iofs inte haft isär motorn och mätt cylinderdiameter och slaglängd, så vem vet? ;) haha |
|
Roffa1 |
Tycker det ser ut som kontakten till trottelpositionsgivaren, fanns på min E30-88 med Motronic. Kontakten skall i så fall sitta fast på ett litet svart relä placerat under trottelhuset. Tycker motorn borde gå dåligt om kontakten ej är ansluten till reläet? (gas spjälls relä) Det är ett antal år sedan jag skruvade E30 så jag kan naturligtvis ha misstagit mig. |
Nej, TPS:en är tre-polig. Den som Klaugust länkar till borde vara två-polig, stå 9682 på den och ha en blå kabel och en brun/röd kabel (om det är den kontakt jag tror det är). Har hela bilens elsystem här på golvet nu så jag återkommer när jag hittat lite mer info (iallafall så går kabeln rätt in i säkringsboxen utan att passera gå). Kontakten som sitter vid luftburken styr en magnetventil. När man kör över 65km/h och har fjärde eller femte växeln ilagd öppnas magnetventilen och öppnar upp en vakuumanslutning mellan fördelaren och insuget och därigenom tidigarelägger tändningen. Så du har tre saker som ändrar fördelarens tändlänge - tidigareläggning av tändning via centrifugalvikter - tidigareläggning av tändning via vakuumslang som slås av/på via magnetventil - senareläggning av tändning via vakuumslang som alltid är kopplad via insuget |
Nu har jag nog hittat vad den där kontakten är till för. Den verkar vara till för att stänga av vatten till värmeelementet (om tempvredet vrids mer än 20 grader ska ventilen öppnas annars ska den vara stängd). Kontakten borde således sitta på en magnetventil som styr flödet in i värmelementet. Verkar dock bara användas om bilen är utrustad med AC. De två sladdarna (blå och brun/röd) går rakt till flerstiftskontakten C204, stift 5 och 7. Denna C204 sitter vid rattstången och är kontaktstycket som används för att koppla in klimatpanelen mot resten av elsystemet. |
|
Imponerande snabba resultat! Och nej, någon AC har jag inte heller, så det kan ju stämma! mvh |
|
Fast å andra sidan brukar det sitta just en sådan ventil precis intil värmeelementet, på alla modeller. Skulle kunna vara så att vissa modeller har den där ventilen precis intil värmeelementet och andra har ventilen ute i motorutrymmet (och då behövs denna kabel). Hmmm, får nog ta mig en titt imorgon hur det ser ut där inne bland värmeprylarna. |
Tog mig en närmare titt på den där kabeln. Den börjar som sagt i som en två-polig kontakt i motorutrymmet, som kallas C255. Går in i säkringsboxen (där den passerar en delbar två-polig kontakt med kablarna fortsätter i samma färger). Den går sedan vidare till en fler-polig kontakt som heter C204 (in på stiften 4 och 7). Denna C204 kontakt sitter under rattstången och är huvudinterfacet mot klimatpanelen. På min bil så tog det slut här, ut från C204 på stift 4 och 7 fanns inga kablar (dvs mot klimatpanelen var det inga längre några kablar längre). Så min gissning är att den kabeln bara är som en förberedelse om bilen skulle ha AC. Om bilen ska ha AC så använder de en annan typ av klimatpanel, och då gissar jag att på denna versionen så är stift och stif 7 inkopplade till temperaturvredet på klimatpanelen. När man sedan vrider mer än 20 grader så går en signal via den mysko kabeln ut i motorutrymmet till en ventil som stänger tillförseln av varmt vatten in till värmepaketcellen. Kabeln är alltså oanvänd (och används troligtvis bara när du har AC). Skulle vara intressant att se hur det ser ut i en E30 som har AC. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.