AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.107

Vad ska man tännka på innan sänkning?

Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Hej alla :)
Funderar på att sänka min 328i coupé E36.
Vad ska jag tänka på innan?
Första gången för mig att sänka en bil så jag vill gärna ha tips och råd.
Hur mycket kan man sänka?
Hur vet jag vad som sitter på bilen nu?
Vad jag vet så har jag M SPORT SUSPENSION nr 704 på utrustningskoder, vad menas med det?
Jag har 205/50/16 på min bil nu.
Tacksam för svar, ni brukar vara snälla här och hjälpa oss nybörjare :D

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ett par saker att tänka på är att du inte kan sänka så mycket med original stötdämpare om du bara byter fjädrar. Sedan beror det på vad du har för offset på fälgarna. Är dessa breddade utåt kan det till viss del begränsa möjligheten att sänka bilen l. Rent generellt betyder dock en sänkning på t.ex. 40 mm mycket inte bara för utseendet utan även för att förbättra bilens väghållning. Men för att det ska bli bra behöver dämparna vara friska förstås och helst justerbara så att du kan välja mellan tandskaller på bana eller komfort på vanliga vägar.
Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Tack för snabbt svar R1000.
Hur vet man om man har original stötdämpare på bilen?
Förlåt om frågorna är dumma men jag kan inget alls om sånt här med sänkning och dämpning m.m men vill lära mig nu.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Är inte bilen sänkt sedan förut så borde den ha original stötdämpare eller motsvarande. Jag är ingen guru heller på sådant här, har precis sänkt min egen och köpte då ett komplett Bilstein PSS10 coil-over kit. Sök på ebay i Tyskland så kanske du hittar något som passar direkt.

Du kan även höra med den här firman och kanske skicka ett mail och fråga om de har något färdigt som passar. Såg att vissa andra fabrikat där är rätt så billiga om du inte vill lägga för mycket pengar. Länk

På min 335a gjorde sänkningen underverk för känsla och väghållning.
Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Är det enkelt att beställa från Tyskland?
Hur funkar leveranserna från Tyskland tex från den sidan du tipsade om.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ja det är jättenkelt. Jag betalade via Paypal och firman var väldigt bra på att informera i samband med köp och sedan vid leverans. Paketet som vägde ca 30 kg var hemma på snabbt hemma och frakten kostade 308 kr från Frankfurt :-)

I mitt fall hade de gjort en miss när de tog beställningen och meddelade efter ett dygn att de tyvärr inte hade det hemma utan att de antingen kunde betala tillbaka på en gång eller att jag väntade 7-10 dagar. Jag sa att det var OK att vänta och hade det hemma efter 5 dagar.

Jag handlade via den här annonsen på ebay och lyckades pruta ner priset med en tusing. Länk
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Fundera på varför du vill sänka? Ska det bara se fränt ut eller vill du ha bättre väghållning?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att knyta fast ej boj ifall du ångrar dig. (sorry, kunde inte låta bli ;))
Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Mest är det ju utseendet, ser bättre ut med sänkt bil men klart man vill ha bättre väghållning oxå.

Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Vad menar du Anders-72?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om man med sänkning tolkar det som att den ska ner i Nybroviken eller nåt så kan man knyta på en liten flytboj så man vet var den ligger om man ångrar sig. Men det var lite OT....
:)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Är du noggrann med bilen och tvättar den ofta så kan du ju också tänka på att bilen blir svårare att tvätta rent under och i hjulhusen.

Min gamla E34 M5 tyckte jag var jobbig att spola rent under då man kom åt väldigt dåligt. Dels var det trångt mellan hjul och skärmar och dels var det inte heller mycket utrymme att komma åt att spola rent den under.

Per L
Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Hahaha den var dålig Anders, hihi. :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.