AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.284

325i vintertid?

Funderar på att köpa en 325i årsmodell 05 eller 06.
Hur bra fungerar e91 vintertid vid halka och snö? Hört mycket upp och ner angående detta.
Vad är eran erfarenhet? Är det säkert att frakta fru och barn i vinterhalkan?
ha
395
haknil
330 Xi 02
För mig som bor i Norrland är det Xi som gäller
dvs.fyrhjulsdrift.
HN

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Inga problem som vinterbil, det finns hjälpsystem som hjälper till att bakvagnen inte slirar runt överallt.
En nackdel som jag märk är om man kör fast lite så vill dom gärna rätt lätt gräva ner sig i stället för att lossna.
Om familjen kan åka säkert i vinter? -självklart!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
E9x är en mycket trygg vinterbil, har inte samma överstyrningstendenser som äldre RWD ens med hjälpmedlen utkopplade och med dessa aktiva skall det mycket till för att elektroniken inte ska förmå att styra upp dig; Testa själv på t.ex en tom parkering skall du se!

Upplever tvärt om E9x och moderna BMW som väldigt bra vinterbilar, bra framkomlighet och bilen har kontakt med föraren (Typisk BMW-klyscha, jag vet men den är ju korrekt!) så det är sällan det blir några överraskningar. Skulle den tappa greppet, eller om du provocerar den till att tappa greppet, är den som sagt relativt enkel att hämta tillbaka.

Kort och gott varken opraktisk eller osäker på vintern, sedan finns det självklart mer lämpliga (Eller framför allt kompetenta) vinterbilar men då till en annan driftkostnad året runt.

//Bjersér
Med dynamic pkt så är det ingen bra vinterbil. Helt enkelt för låg. Fastnar du så spelar det ingen roll hur bra hjälpsystem bilen har.
J-
534
J-A
325i T -08
Antisladdsystemet jobbar fantastiskt bra med lite "svansviftning". Systemet är överkänsligt för vissa typer av vinterdäck på barmark. Gislaved Nordfrost funkade inte för mig. Kör nu på dubbfritt conti TS830. De är livsfarliga på is och bra på snö och asfalt.

Som Clubsport säger är markfrigången på vintern för låg med sportchassit.

Nedanstående har inget med vinteregenskaper att göra. Ser att du är ny på forumet. Kontrollera den ev. tilltänkta bilen ordentligt.
Länk
Länk

Tack för bra svar!
Men angående motorn så verkar det ju vara mindre roligt.
Skulle ni rekommendera att köpa en E91 325i -06 eller bör man avstå pga risken för "motorknack"? Det verkar ju inte gå på någon sorts förlängd garanti direkt att åtgärda och det är ju knappast gratis heller.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker kritiken mot Dynamicpaketet är lite överdriven, den är långt ifrån okörbar med sportchassi på vintern.

Den är inte sämre än de andra i motsvarande klass tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.