|
|
|
|---|---|
|
Hej på er Nu har jag två motorfrågor, eventuellt relaterade till varandra, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. För det första har jag upptäckte en tunn, metallisk och nästan rostfärgad beläggning under oljepåfyllningslocket som flagnar och bubblar. Vad är det här? Se länkarna till min bilblogg. Länk Länk Detta upptäcktes i samband med att motorn började ”knacka”, eller hur jag nu ska beskriva det, under cirka 1-2 minuter efter att den startats kall. Missljudet följer varvtalet och hörs starkast från motorns sidor. Ljudet letar sig även ut under bilen, så det hörs lika tydligt oavsett om huven är öppen eller stängd. Det hörs även i bilen trots stängda dörrar och fönster. Efter en till två minuter försvinner det dock gradvis och hörs inte sen. Jag länkar till en video där bilen startas kall så ni kan höra och en där den är ordentligt varmkörd för jämförelse. Det låter inte riktigt som ”knack” i videon, i verkligheten är ljudet lite hårdare. Kallstart: Länk Varmkörd: Länk Jag har några teorier om vad det kan vara, men vill gärna höra vad ni som kan tänker.Lite extra info: Oljan är 5w40 helsyntet. Inspektion 2 gjordes relativt nyligen och då drogs oljepumpsbultarna åt (enligt verkstaden…). Ventilkåpspackningar, trågpackning och motorfästen har bytts nyligen. Hoppas någon av er känner igen detta och kan hjälpa mig, så ångesten släpper. =) | |
| Kamkedjestyrarna? | |
|
Ljuden är inget jag reagerar nämnvärt på, däremot reagerar jag på att du undrar över motorljud, servopumpsljud och hur bakvagnen fungerar, känns som du inte vet hur det skall låta/fungera. Är du bilhypokondriker? Stephan 540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa. |
|
| Oljepumpsbultarna! | |
|
Haha, jag är definitivt bilhypokondriker! Inget nytt litet ljud undgår mig! Kombinationen opraktisk/bilfientlig omgivning , obefintlig egen praktisk förmåga och stort intresse för allt som skrivs på Autopower är en kombination som inte är bra för hjärtat. =) Servopumpen vet jag nu att jag överreagerade på, okunnig som jag var lät jag mig luras av en verkstad. Lite samma sak med bakvagnen, frågar man inte får man ingenting veta! Oljuden vid kallstart är dock garanterat nya. Därmed inte sagt att de är farliga, fel på något sätt men eftersom det uppstått plötsligt vill jag försäkra mig om att det inte är något farligt. Och var bättre att ställa frågan än här? Är det sträckare/kedja som är på väg att ge sig eller något annat otrevligt vore det kul att kunna undvika. Ditt svar är förstås lugnande Stephan. Tack för att du tog dig tid att lindra en bilhypokondrikers rädsla! =) |
|
|
Jag tänker lite åt detta hållet. Oljan kanske är i tunnaste laget, bilen kanske rullat mkt? Jag vet med mig att jag läst någonstans här på Autopower att vissa fabrikat av oljor fått deras motorer att ticka/knacka mer men jag vet inte vilka fabrikat som orsakat detta men här kanske någon annan kan fylla i? Jag upplever att min M60 beter sig lite granna på samma vis med lite knackande ljud när den är kall och då den stått väldigt mkt sen senaste oljebytet (5w40) och bara varmkörts eller körts ur garaget för att sedan stå några timmar och för att sedan köras in igen. Detta gör att det samlas på bensin i motoroljan och den blir då än mer blaskig. För min del känns detta som den rimligaste förklaringen. Nu kanske inte detta är fallet för dig men jag säger det iaf. Min gissning är iaf att det är i lyftarna som ljudet orsakas. Strongman Gym Göteborg |
|
| Jag är ingen expert men...Jag tycker att ljudet har rätt hög frekvens, dvs det "tickar" rätt fort. Om jag får gissa så kan det kanske var ett eller flera trilskande "kamelement", dvs de hydrauliska "ventiltryckarna"? Är du redigt ängslig så kan man hänga av samtliga drivremmar (iskall motor i ditt fall...), o sedan starta motorn för att kolla om ljudet finns kvar. Är det borta då så är det något av "aggregaten" (servopump,generator osv) som skapar oljudet. Du skall dock inte låta motorn gå mer än 20-30 sek utan remmar...Jag hade ett liknande oljud på en bekants bil, där var det servopumpen som gav ljudet, vi (och även kunniga mekar) gissade på "lagerljud" från motorns botten....Vi spände remmen en aning o så var ljudet väck:) | |
|
Tror också på ventillyftarna. Jag hade samma ljud på min 525:a. Ljudet uppkom vid kallstart och försvann inom 1 minut. Genom att välja en lite tjockare olja kunde jag minska ljudet och nästan få det att försvinna. Så länge det bara är precis vid starten det låter finns det väl ingen anledning att oroa sig. Mvh Johan |
|
|
Jag hade samma ljud i min några minuter när jag drog igång bilen efter vinterförvaringen nu i vintras. När jag hade kört den varm va det borta. Mest troligen en eller ett par ventillyftare som blivit lite sega efter vintern. Har du fått detta efter oljebytet? Det som flagnar är färgen på ventilkåpan och är inget onormalt. |
|
|
Ljuden från servostyrningen är inte heller onormalt, det kvider till lite när den belastas i ändlägena. Den verkar va i mycket fint skick din bil, roligt att se! (köp det där klipset som fattades på motorkåpan :P ) |
|
|
Jag skall lyssna på mina eller åtminstone en av dem i morgon. #774 ska få täcke över sig för nu har jag kört tillräcklligt för iår! Drygt 100mil blev det, längsta jag kört på många år. Ett vanligt fel med servon är att det läcker från kopplingarna i höjd med framstötfångaren, ta av stötfångaren och byt till bättre kopplingar. ostmacka; #266 har varit och verkar vara i jättefint skick, 172tkm är bland det lägsta i 540i/6 beståndet, du känns som en superbra ägare till den. 22st 540i/6 Limo är i färgen Brokatrotmetallic (259) av dessa har 4st svart läderklädsel, 3st med standardstolar och 1st med sportstolar. Mvh Stephan 540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa. |
|
|
Hej igen! Tack alla för era svar. Ursäkta att jag övergav min egen tråd lite grann, det har varit mycket att göra de senaste dagarna. Ljudet uppstod efter bytet av trågpackningen. Oljan tappades då ut och hälldes i igen (nästan ny då) av en verkstad. Hmm… Bilen måste stå minst över natten, annars låter det inte. Efter att ha läst era svar är jag nog också inne på att det kan ha med ventillyftarna att göra. Hur som helst kommer den inte köras särskilt mycket mer i år, har redan lagt för många mil på den. Innan avställning blir det oljebyte och om det inte hjälper blir det vidare felsökning. Ljudet SKA bort! Det var inte där förut. :) Får tacka för berömmen, den är i bra skick och jag jobbar på att göra det bättre. Tyvärr är motorkåpan spräckt i bakkant av en verkstad, även de som slarvat bort klipset som saknas. Det ska också fixas framöver, men annat har högre prioritet. 100 mil är inte dumt Stephan, kanske en bra idé att ha flera att ”fördela slitaget på” ;) Var det liknande ljud på den? Tack ska ni ha iaf, jag skriver igen här när/om jag löst det. |
|
|
Dags för uppföljning i den här tråden. Startade idag bilen för första gången sedan avställning och oljebyte för mer än en månad sedan. Oljuden var inte alls lika påtagliga med den nya oljan, om de ens var kvar. Detta skulle betyda att problemet uppstod efter att en verkstad tappade ur och hällde i oljan och att det sedan försvann när oljan byttes. Då kan man ju fundera på om verkstaden verkligen hällde i samma olja igen eller om de tog någon gammal spillolja. Vi får väl se hur det är när det blir dags för påställning till våren, men nu verkade det iaf åtminstone nästan ha försvunnit. Skönt. =) |
|
| ostmacka: Vilken olja använde du nu och vet du exakt vilken olja verkstaden använde tidigare? Viskositet + märke osv... | |
| Det var Mekonomens 5W40 helsyntet båda gångerna. Det är därför jag misstänker att verkstaden hällde i något annat. Den var i stort sett ny när de tappade ur den men såg rätt mörk ut sen... men jag vet inte. Får väl vara nöjd med att det inte lät likadant efter att jag bytt den själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.